3 428 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Strandtomter vid Vättern
Lyckliga dig! Själv får man vara glad om man lyckas få tag i en åkerplätt à 1000 kvm för strax under miljonen. Och då har man definitivt ingen fin utsikt att njuta av...
Varför bor man i Uppsala kan man ju fråga sig....???
Hjo kanske skulle kunna vara nåt......
/M
Varför bor man i Uppsala kan man ju fråga sig....???
Hjo kanske skulle kunna vara nåt......
/M
Jo då! Hjo är faktiskt nåt. Tänk tanken... Att bo ett stenkast från Vättern. Det som du har i Uppsala har vi här Å lite till..Till halva kostnaden dessutom. Besök hjo.se å titta lite. För en småbarnsfamilj är det perfekt, nybyggd skola, och massor av aktiviteter. Hela sommaren lever trästaden upp likt smögen på västkusten. Litet men idylliskt.
Hjo är fint
Jag är uppvuxen där!
Var kommer tomterna att släppas? Vet du några priser?
Om du vet något om skövde så kan du få ge mig råd! Vill man bo i Lunden? Skultorp? Dälderna? Det är där det finns tomter nu verkar det som. Dälderna är ju fint men tomterna är jättekonstiga. Det luuuuutar 8) Tips?
Var kommer tomterna att släppas? Vet du några priser?
Om du vet något om skövde så kan du få ge mig råd! Vill man bo i Lunden? Skultorp? Dälderna? Det är där det finns tomter nu verkar det som. Dälderna är ju fint men tomterna är jättekonstiga. Det luuuuutar 8) Tips?
Äsch jag slår väl ett slag för Mariestad igen då!!!
Här finns byggklara tomter i uppvuxna villaområden och även i nybyggnadsområden. Kolla på http://www.mariestad.se/default.asp...e=templates/03.asp?sida=1400&heading=Meny
Mariestad är en väldigt trevlig stad med ca. 25.000 invånare, beläget vid Vänerns östra strand (varmare vatten än Vättern ;D) Lugn takt, hyfsade priser både på mat och boende och trevliga invånare. Själv är jag inflyttad Stockholmare, bott här i 6 år och flyttar ALDRIG mer!
Mariestad är en väldigt trevlig stad med ca. 25.000 invånare, beläget vid Vänerns östra strand (varmare vatten än Vättern ;D) Lugn takt, hyfsade priser både på mat och boende och trevliga invånare. Själv är jag inflyttad Stockholmare, bott här i 6 år och flyttar ALDRIG mer!
Maroon:
Om du vet något om skövde så kan du få ge mig råd! Vill man bo i Lunden? Skultorp? Dälderna? Det är där det finns tomter nu verkar det som. Dälderna är ju fint men tomterna är jättekonstiga. Det luuuuutar Cool Tips?
Svar:
Om du menar kommunens tomter skulle jag börja med att välja bort Lunden. Tomterna där är lättbyggda, men överdrivet dyra. Stambanan ligger och stör. "Kvarnsjön" är en överreklamerad attraktion, som i praktiken består av en vattenfylld grustäkt. Kommunikationerna är mkt goda, och du bor mitt emellan lm-skola och högstadium.
Tomterna på Dälderna ligger i samma prisklass. De är visserligen svårbyggda, men troligen värda ännu mer på öppen marknad. Att bo på berget och sluttningen är nämligen "fint". Däremot är det tveksamt "barnvänligt". Med cykel känns ungarnas skolor betydligt mer avlägsna pga trökiga backar (och hyfsat farlig trafik... ).
Skultorp är en utkant. Om du öht reflekterar på Skultorp skulle jag istället hellre fundera på att pendla mellan Skövde och Hjo, som åtminstone är en smula mysigt.
Om du vet något om skövde så kan du få ge mig råd! Vill man bo i Lunden? Skultorp? Dälderna? Det är där det finns tomter nu verkar det som. Dälderna är ju fint men tomterna är jättekonstiga. Det luuuuutar Cool Tips?
Svar:
Om du menar kommunens tomter skulle jag börja med att välja bort Lunden. Tomterna där är lättbyggda, men överdrivet dyra. Stambanan ligger och stör. "Kvarnsjön" är en överreklamerad attraktion, som i praktiken består av en vattenfylld grustäkt. Kommunikationerna är mkt goda, och du bor mitt emellan lm-skola och högstadium.
Tomterna på Dälderna ligger i samma prisklass. De är visserligen svårbyggda, men troligen värda ännu mer på öppen marknad. Att bo på berget och sluttningen är nämligen "fint". Däremot är det tveksamt "barnvänligt". Med cykel känns ungarnas skolor betydligt mer avlägsna pga trökiga backar (och hyfsat farlig trafik... ).
Skultorp är en utkant. Om du öht reflekterar på Skultorp skulle jag istället hellre fundera på att pendla mellan Skövde och Hjo, som åtminstone är en smula mysigt.
Tack för råden. Vi har ansökt om en tomt i dälderna, men vi får se hur vi gör. Nu har vi ju tre månader på oss att räkna lite och se om vi får ihop det och så kan vi kika på om det kommer ut något begagnat som känns värt pengarna. Men risken är väl att det blir hutlösa budgivningar igen så man får betala 1,5 miljoner för ett skrutthus >
Hjo är trevligt, men vi jobbar båda två i Skövde och har alla våra vänner här. Det känns som om det blir onödigt långa dagar på dagis för vår dotter om vi ska pendla också...
Hjo är trevligt, men vi jobbar båda två i Skövde och har alla våra vänner här. Det känns som om det blir onödigt långa dagar på dagis för vår dotter om vi ska pendla också...
Som uppvuxen på berget måste jag protestera mot barnvänligheten. Några av Skövdes klart barnvänligaste områden ligger på berget skulle jag vilja påstå. Gott om plats och nära till naturen.
Visst får man lära sig att cykla uppför, men det är god träning och det var något vi barn vande oss vid fort (och säkert fick lite bättre kondition tack vare). Jag såg det aldrig som jobbigt att bo på berget vad gällde cyklandet.
Kanske befolkningen i Hjo börjar vara genetiskt svag, uppvisa sjukdomstecken å så, nytt blod är alltid bra i småstäderulan skrev:
Förövrigt bor jag i en liten stad som bara 3 år efter Hjo fick Europa Nostras hedersmedalj.......betyder det att Hjo ligger 3 år före ? :-[
Klicka här för att svara