30 131 läst ·
62 svar
30k läst
62 svar
Strandtomt - vad är det värt?
Och nu när jag läst tråden:
Generellt. Kolla tidigare försäljningar i området.
Prata lite informellt med mäklare "jag skulle nog vara intresserad av att köpa ett hus där om det kom ut på marknaden. Vad tror du det skulle vara värt"
Generellt. Kolla tidigare försäljningar i området.
Prata lite informellt med mäklare "jag skulle nog vara intresserad av att köpa ett hus där om det kom ut på marknaden. Vad tror du det skulle vara värt"
Att man kan tjäna pengar på att lägga ut sitt liv på internet säger väl bara hur blåsta och folk är, alltså dom som tittar på skiten. Det är lika dumt som att fok betalar för en viss utsikt som inte har med tomten fastigheten att göra. Den råkar bara finnas. Betala för något som inte ingår i ett köp. Förr var det vanligt med att skylta med t.ex sjöutsikt. Att sedan sjön låg en halvmil bort och knappt syntes gick det dock att tjäna pengar på. Eller ännu värre, sjöglimt, vilket innebar att om det blåste rätt så att trädens grenar som mestadels dolde sjön rörde sig lite kunde sjön blänka till i synfältet och därmed steg priset. Det är synd om männinskorna.M mgranbom skrev:Läget, läget, läget.
Strandtomt mot "rätt" vatten kommer nog alltid vara attraktivt då det visuella verkar bli mer och mer viktigt (för några år sen kunde man inte försörja sig på att lägga ut bilder på sitt liv på internet, det kan man nu...)
Men...
Med ökande nederbördsmängder så kommer nog fler och fler tycka att strandtomter med liten nivåskillnad mellan vattenyta och hus inte är attraktivt.
Jag har hört talas om ett par fall där försäkringsbolagen inte vill försäkra sommarstugor som drabbats av översvämning flera gånger.
/M
Här i byn där jag bor är det väldigt mycket dyrare med små villor nere vid vattnet (Storsjön, Jämtland) än lite längre upp.Appendix skrev:
Exempelvis såldes en villa för några år sen (2014) för 1,5 milj som ligger 400 meter ovanför mitt hus, och ett likadan villa såldes för några månader sen som ligger nere vid sjön för 5,3 miljoner, dvs 600m längre ned än det billigare huset. Husen är ganska identiska, enplansvillor som ser ut att vara byggda 1990 och även tomterna var likvärdiga, ca 2 tusen kvadratmeter.
Jag förstår inte alls hur man kan vilja betala så mycket för att bo nere vid vattnet eftersom det blåser jämt där. Jag har ju också sjötomt men går aldrig dit ner till sjön. Jag tycker att det verkar vara ganska nytt här att folk betalar hutlöst mycket för strandtomter.
Ta bilder om det är möjlig och ta reda på så mycket information du kan om fastigheten tex. boarea, tomtstorlek, uppvärmning, årtal på renoveringar som tak mm. Sen går du till en mäklare för att få ett uppskattat värde utifrån uppgifterna du har.
.
Det kanske kostar lite för mäklarens tid med då får du iallafall en fingervisningdet av vad det är det värt!
Lycka till
.
Det kanske kostar lite för mäklarens tid med då får du iallafall en fingervisningdet av vad det är det värt!
Lycka till
Det är ju stora skillnader på den sidan. Vid vissa vattendrag är översvämning uteslutet.M mgranbom skrev:Läget, läget, läget.
Strandtomt mot "rätt" vatten kommer nog alltid vara attraktivt då det visuella verkar bli mer och mer viktigt (för några år sen kunde man inte försörja sig på att lägga ut bilder på sitt liv på internet, det kan man nu...)
Men...
Med ökande nederbördsmängder så kommer nog fler och fler tycka att strandtomter med liten nivåskillnad mellan vattenyta och hus inte är attraktivt.
Jag har hört talas om ett par fall där försäkringsbolagen inte vill försäkra sommarstugor som drabbats av översvämning flera gånger.
/M
Vi bor intill en å. Läget är inte liknande med tillgång till Mälaren men ån är väl kanske 15m bred och båt funkar även om bara någon halvmil. Badbart och bryggor finns.
Just vår tomt och tomten bredvid har ca 75-100m till ån och i princip träsk utanför tomten så ingen möjlighet att ta sig ner till ån och sommartid ser jag den inte ens från tomten på grund av grönska och vass. Övriga tomter längs ån har ca 30-40m från hus till å och gräsmattor hela vägen ner samt små hus och bryggor.
Jag har ju tänkt tanken att gräva ur och värderat för mig själv och då resonerat som så hur mycket det skulle vara värt om allt stod klart i morgon när jag vaknar, för det är ju vad det är värt för mig i princip. 100k? Ingen tvekan. Ingen tvekan heller på 200k.
Om någon knackar på dörren och säger att när jag vaknar i morgon så har jag 30m till ån från huset och gräsmatta hela vägen fram om personen får 500 000kr så skulle jag fortfarande säga ja. Detta i område där fastigheterna längs ån går för 1,5-2,5 mkr.
Så för mig personligen skulle det vara värt någonstans mellan 0,5 - 1 mkr på den fastighet jag äger som jag kanske kan få 2,5 för idag.
Just vår tomt och tomten bredvid har ca 75-100m till ån och i princip träsk utanför tomten så ingen möjlighet att ta sig ner till ån och sommartid ser jag den inte ens från tomten på grund av grönska och vass. Övriga tomter längs ån har ca 30-40m från hus till å och gräsmattor hela vägen ner samt små hus och bryggor.
Jag har ju tänkt tanken att gräva ur och värderat för mig själv och då resonerat som så hur mycket det skulle vara värt om allt stod klart i morgon när jag vaknar, för det är ju vad det är värt för mig i princip. 100k? Ingen tvekan. Ingen tvekan heller på 200k.
Om någon knackar på dörren och säger att när jag vaknar i morgon så har jag 30m till ån från huset och gräsmatta hela vägen fram om personen får 500 000kr så skulle jag fortfarande säga ja. Detta i område där fastigheterna längs ån går för 1,5-2,5 mkr.
Så för mig personligen skulle det vara värt någonstans mellan 0,5 - 1 mkr på den fastighet jag äger som jag kanske kan få 2,5 för idag.
Du lär inte få tillstånd att gräva ur...B Beppo skrev:Vi bor intill en å. Läget är inte liknande med tillgång till Mälaren men ån är väl kanske 15m bred och båt funkar även om bara någon halvmil. Badbart och bryggor finns.
Just vår tomt och tomten bredvid har ca 75-100m till ån och i princip träsk utanför tomten så ingen möjlighet att ta sig ner till ån och sommartid ser jag den inte ens från tomten på grund av grönska och vass. Övriga tomter längs ån har ca 30-40m från hus till å och gräsmattor hela vägen ner samt små hus och bryggor.
Jag har ju tänkt tanken att gräva ur och värderat för mig själv och då resonerat som så hur mycket det skulle vara värt om allt stod klart i morgon när jag vaknar, för det är ju vad det är värt för mig i princip. 100k? Ingen tvekan. Ingen tvekan heller på 200k.
Om någon knackar på dörren och säger att när jag vaknar i morgon så har jag 30m till ån från huset och gräsmatta hela vägen fram om personen får 500 000kr så skulle jag fortfarande säga ja. Detta i område där fastigheterna längs ån går för 1,5-2,5 mkr.
Så för mig personligen skulle det vara värt någonstans mellan 0,5 - 1 mkr på den fastighet jag äger som jag kanske kan få 2,5 för idag.
Visst. Man kan ju alltid drömma. Jag kan fälla all bonden skog så jag får magisk utsikt.B Beppo skrev:
Det kommer höja värdet med
Men om bonden inte vill så....
Det scenariot gäller väldigt många nu för tiden, som har ett nästan gratis lån. Klarar ni en räntehöjning till 8-10%?M maxald skrev:
Staffan
Vi bor vid en å. Kan säga att det är jättemkt värt för oss personligen. Vi badar å fiskar mm.
Fick godkänt från länsstyrelsen att höja marknivån 1 meter längst med strandkanten.
Fick ansöka om dispens vattenverksamhet.
Fick godkänt från länsstyrelsen att höja marknivån 1 meter längst med strandkanten.
Fick ansöka om dispens vattenverksamhet.
Nej nej, 8-10% klarar vi inte nu heller så då är det bara att packa ihop. Jag kalkylerar med en ränta på 4%. Vi skulle klar 6% också men då blir det tråkigt.Staffan2000 skrev:
Vi har kollat tidigare försäljningar och det verkar ha hänt något med just strandtomterna den senaste tiden, husen kostade betydligt mindre för bara några år sedan. Det är en liten ort som traditionellt varit betydligt billigare men huspriserna har ökad mer här än i stan senaste tiden, tror jag.Appendix skrev: