F fiskbuggaren skrev:
Att kunna ta en egen båt ut i Mälaren och därmed vidare ut i skärgården från den egna tomten är inte helt fel. Ja, rätt tomter är värda betydligt mer än närliggande som saknar bra egenskaper.

Men, i den andra vågskålen, strandskydd. Finns det redan bryggor? Är strandskyddet upphävt?
Fastigheten har egen liten brygga, sen om det är ett svartbygge vet jag inte men det är ett gammalt hus och alla husen längs med ån har bryggor sedan urminnes tider.

Nästan alla åtomter har dessutom små hus nere vid ån utom den här fastigheten och det skulle såklart vara en dröm att bygga ett attefallshus med en terass ut mot ån om vi kommer så långt, får man göra det? Det är detaljplanerat område. Huvudhuset ligger 30 meter från ån.
 
Nog gör sjöutsikt och eller strandtomt folk galna, här i trakten betalar man 2-3 miljoner för en 37 m2 oisolerad trälåda från 50 talet. Samtidigt så går villorna 200 meter bort utan sjöutsikt med full året runt standard och alla bekvämligheter för 1-1,5 miljoner.
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
M maxald skrev:
Fastigheten har egen liten brygga, sen om det är ett svartbygge vet jag inte men det är ett gammalt hus och alla husen längs med ån har bryggor sedan urminnes tider.

Nästan alla åtomter har dessutom små hus nere vid ån utom den här fastigheten och det skulle såklart vara en dröm att bygga ett attefallshus med en terass ut mot ån om vi kommer så långt, får man göra det? Det är detaljplanerat område. Huvudhuset ligger 30 meter från ån.
Det går inte att svara på generellt utan du måste se i detaljplanen för området.
 
F fiskbuggaren skrev:
Det går inte att svara på generellt utan du måste se i detaljplanen för området.
Jag ser i detaljplanen att det är prickad mark ungefär 15 meter upp från ån (får ej bebyggas). Är det svårt/omöjligt att få dispens? Om jag bygger ett attefallshus 15 meter från ån, får man från attefallshuset bygga en terrass framför huset ner mot ån eller är all bebyggelse förbjuden?
 
M maxald skrev:
Förstår att ni inte kan göra en värdering med så lite info,
Taxeringsvärdet ska väl motsvara ~75% av försäljningsvärdet? Kan ju vara nåt att utgå ifrån.
 
M maxald skrev:
Jag ser i detaljplanen att det är prickad mark ungefär 15 meter upp från ån (får ej bebyggas). Är det svårt/omöjligt att få dispens? Om jag bygger ett attefallshus 15 meter från ån, får man från attefallshuset bygga en terrass framför huset ner mot ån eller är all bebyggelse förbjuden?
Attefallsbyggnader får man uppföra på prickmark. Om det finns en detaljplan är förmodligen strandskyddet borta.
 
Då det är nära vatten råder 100 m strandskydd generellt i Sverige. Det kan dock upphävas genom detaljplan. Undersök noga om det är överhuvudtaget möjligt att bygga på tomten. Innan du vet att bygglov kan erhållas är tomten noll värd. ’ta kontakt med kommunen och undersök vad som gäller.
 
  • Gilla
Kenneth Lind och 3 till
  • Laddar…
Det kan vara värt att höra med banken om vad de har för krav/synpunkter på fastighetsaffären. När vi skulle köpa våran lilla, lilla jordbruksfastighet så ville Länsförsäkringar ha en "riktig" värdering av en LF-godkänd mäklare för att få lån. Detta kanske inte alls stämmer in på er situation dock. Bara en tanke från undertecknad, vår affär var också privat och inte på den "öppna marknaden".

Hoppas på ett bra köp och bilder sedan, låter som ett spännande objekt! :)
 
S saltet skrev:
Då det är nära vatten råder 100 m strandskydd generellt i Sverige. Det kan dock upphävas genom detaljplan. Undersök noga om det är överhuvudtaget möjligt att bygga på tomten. Innan du vet att bygglov kan erhållas är tomten noll värd. ’ta kontakt med kommunen och undersök vad som gäller.
Det står i första inlägget från ts "möjlighet att köpa ett hus med ett underbart läge".
 
  • Gilla
l3ff3 och 1 till
  • Laddar…
M maxald skrev:
Vi har eventuellt möjlighet att köpa ett hus med ett underbart läge där en å ringlar sig fram precis bakom huset. Tomtgränsen följer ån och på andra sidan är det åkermark och längre bort skog så det är en väldigt skyddat och privat tomt. Angränsande tomter på båda sidor dock.

Eftersom det här huset ligger i trakterna för vad vi klarar av ekonomiskt så vill jag förstås vara säker på att vi har råd på riktigt. Det blir ju lätt känslor som tar överhanden när man hittar något man verkligen tycker om, men jag försöker behålla en gnutta rationalitet också. En faktor är ju förstås hur man krasst ekonomiskt värderar en tomt som angränsar till ett vattendrag.

Är ett hus som i vanliga fall kostar 2 miljoner värt nästan det dubbla om läget är rätt, tror ni? Ja, för oss är det ju det eftersom jag ställer frågan. ;) Tänker specifikt på närheten till vatten, en å i det här fallet. Priserna på de få hus som sålts med å-tomt har stigit massor bara de senaste åren, mycket mer än övriga hus procentuellt. Är det en tillfällighet? Har tåget gått? Kan det rent vända i framtiden, att hus nära vatten av någon anledning blir svårsålda (ingen översvämningsrisk i det här fallet)?

Jag är inte ute efter att tjäna pengar på huset utan vi ser det som ett hus för livet, men ska vi exempelvis kunna renovera huset så måste ju banken göra samma värdering som vi.
Om samma fastighet fanns att köpa utan å till 2mkr, skulle du själv överväga att betala 4mkr för den med å?
 
S saltet skrev:
Då det är nära vatten råder 100 m strandskydd generellt i Sverige. Det kan dock upphävas genom detaljplan. Undersök noga om det är överhuvudtaget möjligt att bygga på tomten. Innan du vet att bygglov kan erhållas är tomten noll värd. ’ta kontakt med kommunen och undersök vad som gäller.
Huvudbyggnaden står 30 meter från stranden så det är redan upphävt. Prickad mark 15 meter upp. De flesta fastigheter har byggt attefallshus nere vid ån och alla lär väl inte vara svartbyggen... :)
 
N Nikorasu skrev:
Om samma fastighet fanns att köpa utan å till 2mkr, skulle du själv överväga att betala 4mkr för den med å?
Jadu, det är ju frågan. Svaret är väl ja, men med viss rädsla att det är galet... jag har ju heller aldrig bott nära vattnet så jag vet ju inte riktigt hur mycket det är värt rent själsligt att sitta där nere vid vattnet och njuta av en öl. ;)
 
M maxald skrev:
Jadu, det är ju frågan. Svaret är väl ja, men med viss rädsla att det är galet... jag har ju heller aldrig bott nära vattnet så jag vet ju inte riktigt hur mycket det är värt rent själsligt att sitta där nere vid vattnet och njuta av en öl. ;)
Den är stor, har det inte i bostadshuset men vid fritidshuset som används mycket frekvent, underbart att sitta med en öl och filosofera i hur skönt livet kan vara.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur är det med översvämningsrisk? Markförhållanden, rasrisk?

Nära vatten skall man vara försiktig av många orsaker.

Men det låter som ett bra pris tycker jag om det inte finns några problem. Rätt hus kan dra iväg mycket i pris jämfört med huset på andra sidan gatan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
För att svara på rubriken utan att läsa resten av tråden.

Här i Roslagen skulle jag säga att strandtomt (med en väsentlig vattenspegel, dvs sjö eller hav och mer än en å) i princip tredubblar priset.
Rinnande vatten ("å" och diken) där det är under 2-3 meter bredd har jag inte sett nån superstor skillnad i pris på. Du får inget vattenmys egentligen men du oroas för översvämningar vid vårflod, du berörs av standskydd med mera.

Det är även väldigt stor skillnad var i landet man bor. Upp mot norrland har skillnaden varit 25% mer istället (för motsvarande hus) på de objekt jag hemnetknarkat.

Det är väldigt bra att prata ihop sig med mäklare innan. Så man får koll på hur marknaden ser ut :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.