Hej,

Jag har långt gångna planer på att bygga en flytbrygga som ska ligga i året om. Dessvärre har jag nu insett att man behöver strandskyddsdispens och att det inte verkar så lätt att motivera. Väldigt många grannar har bryggor och dessa är inritade på kartor och alltså inga svartbyggen men det är ju heller knappast en motivering till att jag ska få dispens. Någon som har erfarenhet av hur man ska motivera att få dispens.

Klas

Du får titta i miljöbalken kap 7 paragraf 18c, tror jag det är.
Där finns de särskilda skälen uppräknade. Kan du motivera ett särskilt skäl för kommunen så kanske de är villiga att medge strandskyddsdispens.
Dock ska länsstyrelsen titta på alla strandskyddsdispenser som kommunen beslutat om och risken är stor att de upphäver beslutet.

Att väldigt många grannar har bryggor kan vara ett motiv till att du också ska få det. Att det är en flytbrygga som är hyfsat lätt att återställa kan också vara ett motiv.

Men hur ser det ut på platsen. Skall den ligga på/vid din tomt? hur ligger huvudbyggnaden på tomten, avstånd till stranden?

En springande punkt är om ditt bygge av brygga kan göra att din hemfridzon expanderas, så att du därmed hindrar allmänhetens möjlighet att passera på stranden. Men om ditt hus redan idag ligger så nära vattnet att allemansrätten inte gäller på stranden, så kan det vara ett argument.

klas32 skrev:
Väldigt många grannar har bryggor och dessa är inritade på kartor och alltså inga svartbyggen
Att de är med på kartor är ingen garanti för att de inte är svartbyggen.
De som ritar kartor ritar in en brygga om de vet den finnes där oavhängig av om den har tillstånd eller inte.

• Gilla
islander och 2 till
  • Laddar…
En brygga kan väl inte utöka hemfridszonen. Vem som helst får ju använda den. (Tillfälligt)

Ja jag har uppfattat att bryggor är lättare att få tillstånd för. Vet dock inte hur dte fungerar om man inte äger vattenytan där bryggan skall ligga. Borde väl nästan behövas ett servitut då?

Tack för alla svar!
Huset ligger långt ifrån stranden men vi har ett gammalt båthus som har trillat ihop :-( 10-15m från bryggan och 5 gamla bodar 20 meter från stranden. Kan bodarna och båthuset anses ha en hemfridszon?
Vi äger vattnet med så det behövs inget servitut.

Jag läste i miljöbalken:

I enskilda fall medge undantag från förbuden = dispens
1. redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar
betydelse för strandskyddets syften,
2. genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan
exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen,

Betyder två att jag kan motivera med att det inte finns någon allmänväg eller möjlighet att parkera i närheten?

Hemmakatten
Jag skulle använda argument 1. Strandskyddet borde redan vara upphävt.

Och jag har för mig att det inte behövs tillstånd för brygga om man har sjötomt.

Som sagt argument 1, redan tagit i anspråk tror jag är dte vanligaste och "säkraste" argumentet. Se till att hålla båthuset i någorlunda skick, det ger en viss potential att hålla större del av tomten privat.

Runt komplementbyggnader är hemfridzonen begränsad, har hört siffror på 1 - 2 m.

Du behöver strandskyddsdispens för brygga om du har sjötomt, om strandskyddet inte är upphävt genom plan.

Båthus och komplementbyggnader nära stranden och hyfsat långt från huvudbyggnaden har generellt inte någon hemfridszon, och man får inte utöka en hemfridszon genom att ta sådana byggnader i anspråk som gästhus osv. På olika öar i Värmdö kommun så får man passera runt och direkt intill fasad på komplementbyggnader vid strand eftersom strandskyddet och allmänhetens tillträde till strandområdet väger tungt.

Exempelvis på Sandön i Värmdö kommun så finns det fastighetsägare som bryter mot lagen för att de uppfört staket hela vägen ner mot sandstränder med motiveringen att de känner sig "störda" av besökarna till ön. Det bedrivs ett aktivt arbete för att möjliggöra tillgången till strandområdena för att uppfylla lagen. Bryggor som ligger utanför hemfridszonen får inte märkas upp som "privata" även om man har fått strandskyddsdispens för dessa. De ska vara tillgängliga.

Undantag finns om man behöver ta sig förbi ett bostadshus och inkräktar på hemfridszonen för att komma åt strandområdet.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
klas32 skrev:
Tack för alla svar!
Huset ligger långt ifrån stranden men vi har ett gammalt båthus som har trillat ihop :-( 10-15m från bryggan och 5 gamla bodar 20 meter från stranden. Kan bodarna och båthuset anses ha en hemfridszon?
Vi äger vattnet med så det behövs inget servitut.

Jag läste i miljöbalken:

I enskilda fall medge undantag från förbuden = dispens
1. redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar
betydelse för strandskyddets syften,
2. genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan
exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen,

Betyder två att jag kan motivera med att det inte finns någon allmänväg eller möjlighet att parkera i närheten?
Särskilt skäl 2 innebär att det finns järnväg, väg, bebyggelse eller liknande mellan den åtgärd du söker dispens för och vattenet, vilket är så avskiljande att strandskyddets syften har spelat ut sin roll. Det är med andra ord inte tillämpbart vid dispens för brygga eftersom det sällan finns en anläggning mellan bryggan och vattnet.

Så särskilt skäl 1 är nog det som gäller. Tänk också att det inte enbart räcker att visa att det finns ett särskilt skäl. Du ska även visa på att ditt enskilda intresse att utföra bryggan väger tyngre än strandskyddsintresset. Många missar där.

Tipsar även om sidan www.strandskyddsdomar.se Där finns massa domar samlade och indelade i vilket särskilt skäl som använts. Där kan man hitta bra vägledning i sin argumentation från liknande fall.

• Gilla
klas32
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.