Hej! Jag har ett hus intill en sjö och jag undrar vilka regler som gäller om jag vill bygga mig ett Attefallshus, en brygga, bastu etc. Jag har tidigare ansökt (och fått beviljat) om att få dispens för strandskyddet för att uppföra en gäststuga, såsom komplementshus till bostadshuset. Gäststugan är placerad inom området som Länsstyrelsen kallar för "tomtplatsen". Måste jag ansöka om dispens för alla planerade byggnationer som sker inom området för "tomtplatsen"? Detta område är väl redan undantaget i sin helhet och där är väl redan strandskyddet upphävt eller? Enligt kommunen behövde jag ansöka om dispens för gäststugan, även fast den är placerad inom tomtplatsen.
Nu har du inte nämnt hur nära vattnet du vill bygga, men om du uppfyller följande kan du slippa söka dispens. Annars behöver du ansöka om strandskyddsdispens även inom tidigare gjord tomtplatsavgränsning. Dispens ges oftast endast för den byggnadsarea som åtgärden upptar på marken, inte hela tomtplatsen. Kolla i beslutet om gäststugan om det står något om detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för ditt tydliga svar! Gäststugan ligger inom 15m från huvudbyggnaden, men ca 25m från vattnet lite beroende på vattennivå. Möjligen 24m, jag stegade....Oavsett så har jag jag det ändå klart med dispensen gällande gäststugan, och all annan byggnation hamnar alldeles intill vattnet eller inom några meter. Detta innebär då att jag måste söka för alla planerade projekt, även fast de ligger inom tomtplatsavgränsningen. Tror du, av taktikskäl, att det gör någon skillnad i att söka i etapper och bygga ut efter hand eller ta allting på ett bräde? Jag vill bygga en bastu med dusch, relaxrum, trädäck framför, badtunna och en mindre brygga. Är detta enbart ett tyckande från myndigheternas sida? Eftersom all denna byggnation görs innanför "staketet", så förstår jag inte varför någon annan ska vara med och tycka? Jag kan också nämna att jag bor utanför detaljplanerat område och det finns inga övriga begränsningar.
Om det lutar är det kortare, det är fågelvägen som gäller. Men det beror inte på hur högt vattnet är, du ska utgå från den nominella vattennivån tror jag.
När man sedan byggt brukar det vara fritt fram bakom byggnaden, så om du börjar med den närmast stranden blir resten lättare. Men ansök om dispens för säkerhets skull för allt.
När man sedan byggt brukar det vara fritt fram bakom byggnaden, så om du börjar med den närmast stranden blir resten lättare. Men ansök om dispens för säkerhets skull för allt.
Men vänta lite, var kommer den där texten ifrån? Det är väl varken lag eller praxis utan låter som en princip som kanske en enskild länsstyrelse håller sig till? (Men som kan överklagas då det väl kommer ned till att man inte får utöka hemfridszonen - som är subjektiv).M MetteKson skrev:Nu har du inte nämnt hur nära vattnet du vill bygga, men om du uppfyller följande kan du slippa söka dispens. Annars behöver du ansöka om strandskyddsdispens även inom tidigare gjord tomtplatsavgränsning. Dispens ges oftast endast för den byggnadsarea som åtgärden upptar på marken, inte hela tomtplatsen. Kolla i beslutet om gäststugan om det står något om detta.
[bild]
[bild]
Ring och prata med byggfolket i din kommun. De var väldigt hjälpsamma i mitt fall och både förklarade och gav tips.
Du behöver ju ändå kontakta dem förr eller senare.
Tror att ni kommer lösa detta.
Lycka till.
Du behöver ju ändå kontakta dem förr eller senare.
Tror att ni kommer lösa detta.
Lycka till.