20 983 läst ·
31 svar
21k läst
31 svar
Strålning från induktionshäll?
Strålning eller icke strålning - det är frågan... Som jag inte kan besvara. Men vi har induktionshäll och fördelen med den jämfört med andra glaskeramik hällar är just att man INTE behöver använda grytor som är helt plana i botten! Det räcker med vad skit som helst (tom IKEAS) bara det går att fästa en magnet i botten på dem. En vanlig glaskeramikhäll kräver däremot HELT plana kastruller och kärl (vilket bara det riktigt dyra märkena är) för att fungera optimalt.
Mitt fösta inlägg i detta forum 
Man bör, bortsett från ovanstående också ta med i beräkningen att ett magnetfält som detta inte är homogent, det kommer vara markant mycket starkare ovanför (och under) spishällen jämfört med bredvid, dvs den påverkan som induktionshällen ger på kastrullen är antagligen magnituder högre än det som påverkar kocken - även om denne står nära spisen.
Jag har ett längre tag suktat efter en induktionshäll och kommer införskaffa den i sammband med det kommande husbygget (av bland annat miljömässiga skäl, de deponerar en större % av sin avgivna energi där den hör hemma)
Kul site detta, har gett mig mycket kött på benen de senaste 2 veckorna ;-)
Man bör, bortsett från ovanstående också ta med i beräkningen att ett magnetfält som detta inte är homogent, det kommer vara markant mycket starkare ovanför (och under) spishällen jämfört med bredvid, dvs den påverkan som induktionshällen ger på kastrullen är antagligen magnituder högre än det som påverkar kocken - även om denne står nära spisen.
Jag har ett längre tag suktat efter en induktionshäll och kommer införskaffa den i sammband med det kommande husbygget (av bland annat miljömässiga skäl, de deponerar en större % av sin avgivna energi där den hör hemma)
Kul site detta, har gett mig mycket kött på benen de senaste 2 veckorna ;-)
Den verkar ju bra så de får nog bli den.
Vet ni om det medföljer en mall för utsågning i bänkskivan när man köper hällen?
Hustillverkaren vill ha en mall som de kan såga efter..
/Björn
Sammanfattar mina köksval här för den som tycker det är skoj att se:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1112293590
Vet ni om det medföljer en mall för utsågning i bänkskivan när man köper hällen?
Hustillverkaren vill ha en mall som de kan såga efter..
/Björn
Sammanfattar mina köksval här för den som tycker det är skoj att se:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1112293590
strålningen skall vara ofarlig :-/ men har du hörapparat kan den ställas om av strålningen likaså kan en schunt ställa om sitt tryck om de är nära en sådan häll 
jag backade på grund av detta, kan den ställa om dessa saker med sitt magnetiska fält tycker inte jag det känns helt okej.
jag backade på grund av detta, kan den ställa om dessa saker med sitt magnetiska fält tycker inte jag det känns helt okej.
Tack för det Vilma.Vilma skrev:
Allt nytt är faktiskt inte farligt. När järnvägen utvecklades fanns det belackare som hävdade att människan inte fysiskt klarade av att färdas i högre hastigheter än 20-30 km/h.
Nytt och nytt förresten, induktionsspisar har funnits i proffskök i decennier.
Induktionshällen är här för att stanna. I synnerhet om vi ska ha ett energisnålare samhälle också.
Men på den sidan verkar dom jämföra magnetfält i olika frekvensområden med varandra! Dom säger i alla fall inte vilket frekvensområde som jämförs, och jag har svårt att tro att hårtorkar genererar magnetfält i 25-48 kHz-området såsom induktionshällar gör.Framerate skrev:
Enligt SSI (länken i ett tidigare inlägg) är det helt olika gränsvärden för 50 Hz-magnetfält (det som de flesta apparater genererar) och för 25-48 kHz-magnetfält (det som induktionshällen genererar) och därmed är de inte jämförbara. Det är mycket skillnad på 50 Hz och 25-48 kiloHz...
Samtidigt visar SSI:s mätningar att induktionshällarna ligger långt under gränsvärdena i 25-48 kHz-området också, så du kan nog skaffa dig en induktionshäll i alla fall.
Vi valde en Bosh induktion och är supernöjda. Skulle inte välja något annat idag. så jäkla snabb, bra att finjustera, lätt att hålla ren. Dock kan tuch-reglage kännas lite plottrigt ibland.
Strålningsrisker kan man alltid diskutera men som alltid så finns det inte några studier som visar hur det verkligen förhåller sig, utan mest subjektivt tyckande...
Var blir vi inte utsatta för strålning eller hälsorisker? 3G master, mobiltelefoner, trådlösa nätverk, högspänningsledningar, tungmetaller, gifter och läkemedel i mat mm mm mm.
Strålningsrisker kan man alltid diskutera men som alltid så finns det inte några studier som visar hur det verkligen förhåller sig, utan mest subjektivt tyckande...
Var blir vi inte utsatta för strålning eller hälsorisker? 3G master, mobiltelefoner, trådlösa nätverk, högspänningsledningar, tungmetaller, gifter och läkemedel i mat mm mm mm.