Strålning eller icke strålning - det är frågan... Som jag inte kan besvara. Men vi har induktionshäll och fördelen med den jämfört med andra glaskeramik hällar är just att man INTE behöver använda grytor som är helt plana i botten! Det räcker med vad skit som helst (tom IKEAS) bara det går att fästa en magnet i botten på dem. En vanlig glaskeramikhäll kräver däremot HELT plana kastruller och kärl (vilket bara det riktigt dyra märkena är) för att fungera optimalt.

Mitt fösta inlägg i detta forum :D

Man bör, bortsett från ovanstående också ta med i beräkningen att ett magnetfält som detta inte är homogent, det kommer vara markant mycket starkare ovanför (och under) spishällen jämfört med bredvid, dvs den påverkan som induktionshällen ger på kastrullen är antagligen magnituder högre än det som påverkar kocken - även om denne står nära spisen.

Jag har ett längre tag suktat efter en induktionshäll och kommer införskaffa den i sammband med det kommande husbygget (av bland annat miljömässiga skäl, de deponerar en större % av sin avgivna energi där den hör hemma)

Kul site detta, har gett mig mycket kött på benen de senaste 2 veckorna ;-)

Funderar faktiskt på att ta en induktionshäll trots allt. Men vilken ska man välja?

Någon som har tips?

Jag vill gärna ha en bred häll ca 70 cm.

/Björn

Janne_B skrev:
[bild]
80 cm bred och datablad finns här:
[länk]

Kört i 1½ år och känner att detta byter vi aldrig bort.
Vi har även en Tiger 80 och är supernöjda. Vi har haft den i drygt ett år och skulle hellre aldrig byta ut den. Så vi kan varmt rekommendera den. :D

Hittar inget i manualen, men det bör finnas med i leveransen. Det är inte så komplext hål. Vi har ett rektangulärt hål 750x490mm och det ligger 55mm från framkant.

strålningen skall vara ofarlig :-/ men har du hörapparat kan den ställas om av strålningen likaså kan en schunt ställa om sitt tryck om de är nära en sådan häll :o

jag backade på grund av detta, kan den ställa om dessa saker med sitt magnetiska fält tycker inte jag det känns helt okej.

I Strålskyddsnytt nr 3-4 2003 på sidan 18 finns en artikel om magnetfält från induktionshällar. Finns att läsa på nätet. Rena forskningsresultat utan lull-lull ;)

Vilma skrev:
I Strålskyddsnytt nr 3-4 2003 på sidan 18 finns en artikel om magnetfält från induktionshällar. Finns att läsa på nätet. Rena forskningsresultat utan lull-lull  ;)
Tack för det Vilma.

Allt nytt är faktiskt inte farligt. När järnvägen utvecklades fanns det belackare som hävdade att människan inte fysiskt klarade av att färdas i högre hastigheter än 20-30 km/h.

Nytt och nytt förresten, induktionsspisar har funnits i proffskök i decennier.

Induktionshällen är här för att stanna. I synnerhet om vi ska ha ett energisnålare samhälle också.

Framerate skrev:
http://www.induktion.se/

Det får nog bli induktion ändå... :)
Men på den sidan verkar dom jämföra magnetfält i olika frekvensområden med varandra! Dom säger i alla fall inte vilket frekvensområde som jämförs, och jag har svårt att tro att hårtorkar genererar magnetfält i 25-48 kHz-området såsom induktionshällar gör.

Enligt SSI (länken i ett tidigare inlägg) är det helt olika gränsvärden för 50 Hz-magnetfält (det som de flesta apparater genererar) och för 25-48 kHz-magnetfält (det som induktionshällen genererar) och därmed är de inte jämförbara. Det är mycket skillnad på 50 Hz och 25-48 kiloHz...

Samtidigt visar SSI:s mätningar att induktionshällarna ligger långt under gränsvärdena i 25-48 kHz-området också, så du kan nog skaffa dig en induktionshäll i alla fall.

Vi valde en Bosh induktion och är supernöjda. Skulle inte välja något annat idag. så jäkla snabb, bra att finjustera, lätt att hålla ren. Dock kan tuch-reglage kännas lite plottrigt ibland.
Strålningsrisker kan man alltid diskutera men som alltid så finns det inte några studier som visar hur det verkligen förhåller sig, utan mest subjektivt tyckande...
Var blir vi inte utsatta för strålning eller hälsorisker? 3G master, mobiltelefoner, trådlösa nätverk, högspänningsledningar, tungmetaller, gifter och läkemedel i mat mm mm mm.

Jag har induktionshäll och jag har inte tagit någon skada av den. Tror jag iallafall. Det var ju samma snack om microugnar på 80-talet. Kom ihåg när vi skaffade det och mormor inte vågade stå i närheten när den var igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.