Stämmer det att det kan vara skadliga strålningsdoser från en induktionshäll? Dvs är det så mycket så man ska fundera på "vanlig" häll istället.

Vi funderar på att byta ut vår spis och vill gärna ha en induktionshäll. Har kollat Boschs som vi gillar, men vågar man??
 
Det är alltså magnetfält och skadligt inte skadligt debatteras ofta-----jag tänker då inte utsätta mig - det finns alldeles för mkt strålningskällor runtikring som det redan är.

Sedan så måste ju alla grytorna vara absolut plana....det föll det också på hos oss...
 
Solana skrev:
http://www.vagbrytarenstockholm.se/handbok/hemma/

Här hittade jag lite att läsa om det... hhmmm... nu fick jag nått att fundera över  ???
Fast hur seriös är den sidan? De blandar ihop magnetfält och strålning hela tiden.
 
Gummigum skrev:
Det är alltså magnetfält och skadligt inte skadligt debatteras ofta-----jag tänker då inte utsätta mig - det finns alldeles för mkt strålningskällor runtikring som det redan är.

Sedan så måste ju alla grytorna vara absolut plana....det föll det också på hos oss...
Om inte dina grytor är plana borde du nog ändå byta dem, de fungerar ju inte till 100% på en vanlig spis heller...
 
aiskylos skrev:
Fast hur seriös är den sidan? De blandar ihop magnetfält och strålning hela tiden.
Ingen aaaning... någon annan som vet? ???
 
Gummigum skrev:
Sedan så måste ju alla grytorna vara absolut plana....det föll det också på hos oss...
Inte då - du kan ha en helt oval botten, sätta kastrullen på hällen med en tidning imellan och det funkar lika bra.
 
"Fast hur seriös är den sidan? De blandar ihop magnetfält och strålning hela tiden. "

Personligen skulle jag inte lita alls på den sidan då den inte verkar ta upp något "forskningsresultat" som tyder visar att den sk. strålningen är ofarlig utan bara "skrämselpropaganda".

/Maxen
 
aiskylos skrev:
Fast hur seriös är den sidan? De blandar ihop magnetfält och strålning hela tiden.
Inte så konstigt att de "blandar ihop" det eftersom magnetfält och [elektromagnetisk] strålning är samma sak.

Sidan i fråga är en handbok i hur man ska välja hushållsapparater som strålar så lite som möjligt. Är man orolig för strålningen och vill ha så lite strålning omkring sig som möjligt så är det bara att följa rekommendationerna på sidan.
Det man eventuellt kan invända emot är värderingarna som de har gjort. De verkar till exempel inte tagit särskilt stor hänsyn till att avståndet mellan strålningskällan och användaren är avgörande för hur mycket strålning användaren blir utsatt för.
 
Den som har pacemaker ska inte utsättas för starka magnetiska fält, t ex säkerhetskontrollen på flygplatser.

Jag hittade inget på Google om sambandet mellan pacemaker och induktionshäll, och jag vet inte hur starka fält som en häll genererar, om det är jämförbart.

/EB
 
I vår instruktionsbok till ind.hällen så står det att personer med pacemaker avråds att laga maten...

Man får göra sina val här i livet. Själv väljer jag hellre bort DECT-telefonen, wlan och bluetooth med tanke på en elallergiker i släkten.

Jag är själv för oinsatt i ämnet, men försöker ta hänsyn dennes besvär så gott jag kan, men vist ojjades det lite över hällen när den var installerad.
 
General Failure skrev:
Inte så konstigt att de "blandar ihop" det eftersom magnetfält och [elektromagnetisk] strålning är samma sak.
Jag uttryckte mig slarvigt. De blandar ihop elektromagnetisk strålning/magnetfält, högfrekvent radiostrålning som mobiltelefoni och joniserande strålning.

Läs t ex sidan "gränsvärden".

Hälsofrågorna är ju helt olika, när det gäller t ex exponering för elektromagnetiska fält runt kraftledningar resp mobiltelefonstrålning.
 
Lösningen för oplana grytor heter hemma hos oss 'gas'
:-))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.