20 983 läst ·
31 svar
21k läst
31 svar
Strålning från induktionshäll?
Sida 1 av 3
Stämmer det att det kan vara skadliga strålningsdoser från en induktionshäll? Dvs är det så mycket så man ska fundera på "vanlig" häll istället.
Vi funderar på att byta ut vår spis och vill gärna ha en induktionshäll. Har kollat Boschs som vi gillar, men vågar man??
Vi funderar på att byta ut vår spis och vill gärna ha en induktionshäll. Har kollat Boschs som vi gillar, men vågar man??
Ämnet har man nuddat vid tidigare... Det finns kanske mer att säga men här finns litegrann:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1087824363;start=20
Det handlade inte direkt om strålning, utan mer om induktionshäll generellt.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1087824363;start=20
Det handlade inte direkt om strålning, utan mer om induktionshäll generellt.
Det är alltså magnetfält och skadligt inte skadligt debatteras ofta-----jag tänker då inte utsätta mig - det finns alldeles för mkt strålningskällor runtikring som det redan är.
Sedan så måste ju alla grytorna vara absolut plana....det föll det också på hos oss...
Sedan så måste ju alla grytorna vara absolut plana....det föll det också på hos oss...
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Om inte dina grytor är plana borde du nog ändå byta dem, de fungerar ju inte till 100% på en vanlig spis heller...Gummigum skrev:
"Fast hur seriös är den sidan? De blandar ihop magnetfält och strålning hela tiden. "
Personligen skulle jag inte lita alls på den sidan då den inte verkar ta upp något "forskningsresultat" som tyder visar att den sk. strålningen är ofarlig utan bara "skrämselpropaganda".
/Maxen
Personligen skulle jag inte lita alls på den sidan då den inte verkar ta upp något "forskningsresultat" som tyder visar att den sk. strålningen är ofarlig utan bara "skrämselpropaganda".
/Maxen
Inte så konstigt att de "blandar ihop" det eftersom magnetfält och [elektromagnetisk] strålning är samma sak.aiskylos skrev:
Sidan i fråga är en handbok i hur man ska välja hushållsapparater som strålar så lite som möjligt. Är man orolig för strålningen och vill ha så lite strålning omkring sig som möjligt så är det bara att följa rekommendationerna på sidan.
Det man eventuellt kan invända emot är värderingarna som de har gjort. De verkar till exempel inte tagit särskilt stor hänsyn till att avståndet mellan strålningskällan och användaren är avgörande för hur mycket strålning användaren blir utsatt för.
Den som har pacemaker ska inte utsättas för starka magnetiska fält, t ex säkerhetskontrollen på flygplatser.
Jag hittade inget på Google om sambandet mellan pacemaker och induktionshäll, och jag vet inte hur starka fält som en häll genererar, om det är jämförbart.
/EB
Jag hittade inget på Google om sambandet mellan pacemaker och induktionshäll, och jag vet inte hur starka fält som en häll genererar, om det är jämförbart.
/EB
I vår instruktionsbok till ind.hällen så står det att personer med pacemaker avråds att laga maten...
Man får göra sina val här i livet. Själv väljer jag hellre bort DECT-telefonen, wlan och bluetooth med tanke på en elallergiker i släkten.
Jag är själv för oinsatt i ämnet, men försöker ta hänsyn dennes besvär så gott jag kan, men vist ojjades det lite över hällen när den var installerad.
Man får göra sina val här i livet. Själv väljer jag hellre bort DECT-telefonen, wlan och bluetooth med tanke på en elallergiker i släkten.
Jag är själv för oinsatt i ämnet, men försöker ta hänsyn dennes besvär så gott jag kan, men vist ojjades det lite över hällen när den var installerad.
Jag uttryckte mig slarvigt. De blandar ihop elektromagnetisk strålning/magnetfält, högfrekvent radiostrålning som mobiltelefoni och joniserande strålning.General Failure skrev:
Läs t ex sidan "gränsvärden".
Hälsofrågorna är ju helt olika, när det gäller t ex exponering för elektromagnetiska fält runt kraftledningar resp mobiltelefonstrålning.