Byggahus.se

Strålkastare på solceller som funkar hyfsat på vintern (norrland)?

1. catherineb
    Husägare · Västerbottens län · 778 inlägg

catherineb

Husägare
    Existerar det någon strålkastare som drivs av solceller som klarar att leverera hyfsat även vintertid i vintermörka västerbotten? Önskvärt med rörelsevakt..

Tips mottages tacksamt.

2. T
    Medlem · stockholm · 2 067 inlägg
    Do kommer inte hitta något färdigt som fungerar om den inte ska tändas väldigt sällan. Jag skulle bygga något eget med en större solcellspanel och 12v batteri. Begränsningen är att hinna ladda med de få soltimmar du kommer ha under vintern

3. catherineb
    Husägare · Västerbottens län · 778 inlägg

catherineb

Husägare
    Belysningen ska användas någon 30-60 minuter 3-4 dagar i veckan ungefär. Behöver 1-2 strålkastare beroende på hur bra de lyser upp.

Detta är en tillfällig lösning tills vi kan installera fast el (nästa år antagligen) så vi vill inte göra någon jätteinvestering i detta, utan hitta en okej lösning så länge.

4. A
    Medlem · 1 706 inlägg
    Gör en adapter till ditt favoritbatteri istället

5. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 727 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jula har en variant (länk) som klarar 2 timmars belysning på en laddning, åtminstone på pappret. Hur det blir i verkligheten när det är kallt är ju en annan fråga, jag misstänker att batteriet räcker kortare tid.
    Om den ska lysa 4 dagar i veckan, 30 minuter varje dag så är batteriet slut där. Jag har svårt att tro att solcellerna klarar att ladda lika mycket.

Jula har också solceller till båt/husvagn etc. De levererar 12 V, till skillnad från lampan ovan som är på 6 V, men kan du bygga ett system med batteri och transformator kanske det kan gå att få till, men det börjar ju bli både lite dyrt och klumpigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.