Vi bor i ett hus som är byggt 1926.
Under 70-talet så rev de förra ägarna en vägg på nedervåningen och satte upp en träbalk som ersättning för den gamla väggen. Nu, ca 45 år senare, så har den här balken visat tecken på att ge med sig lite. Det är ingen katastrof och antagligen helt normalt, man märker av det på taket på nedervåningen och golvet på övervåningen. Det rör sig om ca 1 cm svacka på 2 meter golv/tak.

Min första initala tanke på att lösa detta var att helt enkelt trycka upp balken underifrån (domkraft) under en längre tid, men jag pratade med en snickare som sa att man inte gör något åt det, utan helt enkelt fyller ut golvet (flytspacklar eller fyller med material) när man lägger nytt golv på övervåningen. Och när vi sätter innertak på nedervåningen gör man det med reglar på väggarna och ser till att det är i våg.

Finns det några rätt och fel här? Jag kan ju förstå att det kan bli ganska märkliga bieffekter av att "pressa upp" balken underifrån (tänkte mig som sagt väldigt långsamt), men det känns ju samtidigt skönt att få det korrekt (?) gjort. Men som sagt, huset är snart 100 år gammalt, och allt är ju inte spikrakt ändå.

Bifogar en bild från övervåningen som visar en bänk jämte en dörrkarm, där ser man ju väldigt tydligt lutningen.

Funderingar?

• Lutning synlig på en vit bänk bredvid en dörrkarm, som indikerar en svacka i golvet.
Det där är nog ett exempel på långvarig deformation pga tyngd. Tror inte ens att det går att trycka tillbaka den till rakt läge, möjligtvis med en permanent pelare under.
Tror inte att det är ngn fara, utan bara en estetisk fråga.
Gissar att enda sättet att lösa det hela permanent är att riva upp och byta balk till en kraftigare.
Om det inte är befogat med byte av balk pga rasrisk så är din snickares tips nog vad som är realistiskt, om man störs seriöst av situationen. Annars är det väl möjligtvis en riktning av golvet vid golvbyte som kan vara aktuellt. Taket finns ju ingen anledning att göra ngt åt.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.