Efter höstens ovanligt starka vindar viker mitt 12 m långa plank ut lite på mitten mot skog/allmänning. Plintarna sitter stadigt, det är själva stolpen och plintjärnen som rör sig. Vet inte om det kan bero på för vek stolpe/för dålig infästning? 70x70 och franska skruv....
Nåväl. På utsidan ser det ut som på bilden. Min fundering är om stöttan ska förankras både i planket OCH i maken? (blått och rött) Eller bara i planket?
Som synes är det en förhöjning i marken där min stötta rimligen kommer placera. Räcker det att gräva ur lite eller ska man ha exempelvis en marksten som "mothåll" så att inte stöttan glider ner i marken? Kan ev tjäle ställa till det?
Nåväl. På utsidan ser det ut som på bilden. Min fundering är om stöttan ska förankras både i planket OCH i maken? (blått och rött) Eller bara i planket?
Som synes är det en förhöjning i marken där min stötta rimligen kommer placera. Räcker det att gräva ur lite eller ska man ha exempelvis en marksten som "mothåll" så att inte stöttan glider ner i marken? Kan ev tjäle ställa till det?
Produkter som diskuteras: "plintjärnen"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Stöttan bör vara av tryckt virke, sitta fast i både planket och helst i en annan nerslagen tryckt stolpe. T.ex. använd trall 28x120 som stötta och rund tryckt stolpe, sätt 2st trall stöttor vid varje stolpe i planket och fäst i den nerbankade runda på vardera sida om den.
I planket skruvar man det bara med vanlig träskruv - det håller? Jag antar att jag snedsågar 45 grader i båda ändarna.L Lenza skrev:
För att få stöttorna (2 stolpar tänkte säkra upp) så "stilrena" som möjligt tänkte jag försöka att bara ha en stötta per stolpe (typ 45x70 eller 70x70).
Om man gräver ett hål i marken (rött på bilden), trycker ner en horisontell trallbit i marken som man kan skruva stöttan i och sedan fyller med betong? Samtidigt som man givetvis ser till att planket är rakt under torktiden. Det borde ju vara samma princip som din lösning. Och ingjuten betong borde väl hålla.....(?)
Skruvval borde göras med hänsyn till material och fästpunkter, vagnsbult är ju att föredra om det är möjligt. Svårt att svara exakt, utan att veta hur du utformat planket och hur åtkomliga stolparna är att fästa i.
Ja man kan gjuta också vid stöttans förankring, det beror väl på hur länge man vill det ska hålla samt hur markens beskaffenhet är. Med mycket sten, svårt att slå ner en stolpe, lättare att gjuta i en grop. Lägg ned lagom mycket jobb så åtgärden möter resterande/planerad livslängd för hela planket, så kan man göra rätt från början och slippa alla stöttor sen.
Ja man kan gjuta också vid stöttans förankring, det beror väl på hur länge man vill det ska hålla samt hur markens beskaffenhet är. Med mycket sten, svårt att slå ner en stolpe, lättare att gjuta i en grop. Lägg ned lagom mycket jobb så åtgärden möter resterande/planerad livslängd för hela planket, så kan man göra rätt från början och slippa alla stöttor sen.
Klicka här för att svara
