15 556 läst ·
41 svar
16k läst
41 svar
Stöthyvel, putshyvel och vässning
hmm.. har ikväll försökt datera min (från min far ärvda) no4. med denna guide. det var inte heelt lätt kan jag säga:eek: han tror att han köpte/fick den i sin farfars järnhandel i London, och då pappa är född 1950 i fattiga efterkrigstiden, så skulle det blir runt 1960.. Den är märkt 'Stanley Bailey No 4 Made in England' och har vad det verkar som komposit knopp o handtag-som dessutom gått av
Det var en besvikelse rent verktygsmässigt.. Men det kommer ju ändå vara min ärvda lilla going
Däremot så mindes pappa att hans farfar hade en mindre (troligtvis no 3'an som jag fick ärva när min farfar dog.) Den har han för sig att hans farfar använde själv, och att den därmed var äldre. Jag tror att min no5 var en Record om jag inte minns fel. Hitta förresten en konstig stöthyvel, som har två stödpinnar för stålet, så att man kan sätta stålet både "frammåt" och "bakåt".. tror jag att det är iaf..vet bara att den är lite bökig att justera, iom att det bara är en stor skruv som man spänner ner mot bladet, typ som de billiga biltema varianterna..
Får se som sagt om jag försöker mig på att få dem i perfekt skick, eller om jag investerar i en LN/Veritas/Quansheng istället.
OM det skulle bli en Veritas - vilken bewel up är det ni refererar till? BU block, jack eller jack rabbet?? blir ju bara såå förvirrad heheh
Ja, jag har inte handhyvlat särskilt mycket i mina dar, mer än kant o plan trimma 2"2or o några tappar, men vill absolut lära mig det! däremot så har jag bara en ranglig hyvelbänk från en gammal slöjdsal
men det står på projektlistan - att bygga en stabil arbetsbänk!
Får se som sagt om jag försöker mig på att få dem i perfekt skick, eller om jag investerar i en LN/Veritas/Quansheng istället.
OM det skulle bli en Veritas - vilken bewel up är det ni refererar till? BU block, jack eller jack rabbet?? blir ju bara såå förvirrad heheh
Ja, jag har inte handhyvlat särskilt mycket i mina dar, mer än kant o plan trimma 2"2or o några tappar, men vill absolut lära mig det! däremot så har jag bara en ranglig hyvelbänk från en gammal slöjdsal
Låter ungefär som jag började. Hade en gammal Stanley min far hade fått från sin far. Och en jag hade köpt själv för länge sedan och som inte kommit mycket till användning. Det ändrade sig när jag väl renoverat dem och fått till ett "swoosch". Sedan efter det har det blivit en hel del hyvlar.PeterJeffrey skrev:
Tror alla stöthyvlar, antingen de heter det eller ej, är bevel up, också från Lie Nielsen. I alla fall är alla mina det, inklusive Lie's chisel plane. I princip, om hyveln har en låg vinkel på stålmonteringen är det troligen en bevel up, oberoende vad den heter. Slutvinkeln blir monteringsvinkeln plus vinkeln på stålets bevel. Det är det som gör dem så lätta att ändra vinkel på. Vilken bevel up jag sedan pratar om är mer inriktat på vad du skall ha den till än om den är bevel up. Om jag minns rätt så är Veritas blad samma i jointer, jack, och smoother (men bara specifikt just de tre). Jag har dem, plus small smoother och rabbet och ett par block planes.
Och ja, DX 60 ser inte alls ut som en gammal riktig hyvel. Det är också den sista stöthyveln jag köpte. Lite grand är det nog det jag gillar med Veritas. De försöker inte bara göra en exakt kopia av det som var bra förr, de försöker också ta dem ett steg längre. DX60 har en justerbar mun, samt ett skydd framför så munnen inte flyttas om man slår emot något framtill (väldigt vanligt för mig eftersom jag ofta hyvlar på plats i befintliga karmar och liknande).
Skulle du köpa en bevel up från Veritas skall den utöka din befintliga park. Med tanke på din lista av det du har verkar stöthyvel vara den du saknar. Vill du välja från Veritas och inte ta Dx60 skulle jag gå på low angle och inte standard block plane. Skew är faktiskt väldigt bra. Jag undviker att rekommendera dem eftersom det slutar med att du måste köpa två...
Om du inte går efter stöthyveln och siktar på Veritas bevel up, är det jack och small smoother jag skulle föreslå du funderar på. Jack för att den har en väldigt lång tå vilket jag gillar. Small smoother för att den troligen väger mindre än din 3a. Jag upptäcker att jag ofta använder den som en stor stöthyvel.
--- Mats ---
Det är inte så lätt att råda i det här med att välja hyvel. Här kommer i alla fall mina tankar.
- Om du oftast utgår från maskinhyvlat räcker det med en halvlång hyvel inställd som putshyvel för att få ytor och kanter riktigt plana och snygga. Veritas BU jack är en bra hyvel men jag skulle i första hand skaffa ett nytt järn och spånklaff till din #5a. Det är inte så svårt få ordning på en gammal hyvel. Du hittar några tips här. De övriga kommer du då att göra i ordning efter hand.
- Som stöthyvel rekommenderar jag alltid LN60½ men det viktiga är att den passar i handen. Om det passar, ta en tur till hyvlar.se och be att få känna på de olika modellerna. Du behöver bara en low-angle, det är lätt att ändra brynvinkel i de få fall du behöver det.
/B
- Om du oftast utgår från maskinhyvlat räcker det med en halvlång hyvel inställd som putshyvel för att få ytor och kanter riktigt plana och snygga. Veritas BU jack är en bra hyvel men jag skulle i första hand skaffa ett nytt järn och spånklaff till din #5a. Det är inte så svårt få ordning på en gammal hyvel. Du hittar några tips här. De övriga kommer du då att göra i ordning efter hand.
- Som stöthyvel rekommenderar jag alltid LN60½ men det viktiga är att den passar i handen. Om det passar, ta en tur till hyvlar.se och be att få känna på de olika modellerna. Du behöver bara en low-angle, det är lätt att ändra brynvinkel i de få fall du behöver det.
/B
Letade efter stämplar på stöthyveln så fort jag kom Hej - så här ser den ut
Är det någon som sett något liknande förut, eller kan hjälpa mig identifiera tillverkare o ev. modell?
man blidde ju nyfniken av allt prat om gamlingar ;-)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som sett något liknande förut, eller kan hjälpa mig identifiera tillverkare o ev. modell?
Sett något liknande har jag, men inte exakt likadan. Det jag har i åtanke är Stanley #130. Precis som på din hyvel kan man montera hyvelstålet på två håll i en #130. I den positionen som stålet sitter på dina bilder fungerar hyveln som en stöthyvel och monterar man det i andra riktningen fungerar den som en simshyvel (kallas även trubbnoshyvel eller simsgroda). Två hyvlar i en alltså.
Inte mycket till hjälp, men med terminologin på plats kan du kanske googla dig fram till lösningen på gåtan? Om inte någon annan här vet förstås...
Inte mycket till hjälp, men med terminologin på plats kan du kanske googla dig fram till lösningen på gåtan? Om inte någon annan här vet förstås...
jo det ser ju onekligen ut som en #130. tyvärr finns det inga stämplar på den så det är troligtvis någon billigare kopia jag hittat..igenbygga_bo skrev:
hur står sig förresten de svensktillverkade hyvlarna som Memo, Hellstedt och EA Berg som man brukar kunna hitta på tradera? Är de i samma kvalitet som gamla Stanley? Är det stor skillnad på Bailey och Record?
Från bilderna ser den ut att vara gjord av bockad, eller möjligen svetsad, plåt och lackad blå. Det får mej att gissa på att den är tillverkad av MEMO eller möjligen av deras efterträdare ACO.
Du kan säkert att få den att fungera bra om du planer bladets baksida, slipar om det om det behövs och bryner det ordentligt. Den blir lite knepig att justera men med en liten hammare och en del övning går det bra.
/B
Du kan säkert att få den att fungera bra om du planer bladets baksida, slipar om det om det behövs och bryner det ordentligt. Den blir lite knepig att justera men med en liten hammare och en del övning går det bra.
/B
Intressant frågeställning. Några av mina billiga stämjärn ser nämligen ganska likartade ut. Nu används ju inte stämjärn på samma sätt som en hyvel men dessa järn har jag ivarjefall bara använt med handkraft, inget bankande. Det är ett tag sedan nu men jag slipade, brynte och polerade tills jag fick till en i mitt tycke riktigt vass och bra egg. Men efter lite användande i MDF och furu så såg eggen ut ungefär som på din bild. Slutsatsen var då att jag antagligen fått eggen längst ut så pass tunn att den sedan vikt sig och brutits av på vissa ställen. I mitt fall skulle problemet alltså främst bero på den som brynte alternativt, med lite god vilja, kvaliten på stålet.
Nu vill jag naturligtvis inte på något sätt antyda att denna slutsats skulle stämma i ditt fall.
Jag ville mest dra en parallell till mina iakktagelser och gissningar och väntar på det rätta svaret från hyvelmaffian.
Kan det vara så att brynvinkel och stålkvalite inte passar ihop?
Nu vill jag naturligtvis inte på något sätt antyda att denna slutsats skulle stämma i ditt fall.
Jag ville mest dra en parallell till mina iakktagelser och gissningar och väntar på det rätta svaret från hyvelmaffian.
Kan det vara så att brynvinkel och stålkvalite inte passar ihop?
Ja du Masses så går det när man inte köper kvalitets verktyg
.
Tyvärr så är orginalstålen inte så värst bra. Och Ek är hårt det kan räcka med en kvist så kan det bli så.
Förövrigt så går det alldeles utmärkta att använda originalstålen. Men man får bryna oftare och följaktligen slipa dom oftare. Så använder du hyveln ofta kan det kanske vara värt att köpa utbytes blad.
Kolla med tex Hyvlar.se jag tror han har.
Pär
Pär
Tyvärr så är orginalstålen inte så värst bra. Och Ek är hårt det kan räcka med en kvist så kan det bli så.
Förövrigt så går det alldeles utmärkta att använda originalstålen. Men man får bryna oftare och följaktligen slipa dom oftare. Så använder du hyveln ofta kan det kanske vara värt att köpa utbytes blad.
Kolla med tex Hyvlar.se jag tror han har.
Pär
Pär
Ser ut som helt normalt slitage tycker jag. Du borde bara brynt eggen lite tidigare. Ek sliter ju ordentligt på stålet. När jag hyvlar ek, särskillt ändträ, med stöthyveln brukar jag få bryna järnet efter 5 minuter eller så.
/B
/B
Klicka här för att svara

