Jag plockar upp tråden lite. Jag behöver nog handla mig en stöthyvel. Detta då jag har en hel del lister att sätta längs väggar som inte är helt jämna. Jag har med fascination surfat runt och här på forumet och sett många trevliga bilder på handhyvelanpassade lister.

När jag läser denna tråd låter det som att det är en Veritas Standard Block Plane jag bör skaffa mig. Detta då jag troligen kommer jobba mer längs fibrerna än mot. Eller är det någon annan typ av hyvel som passar bättre för att helt enkelt ta bort lite trä här och där på diverse snickerier för att anpassa inredningen efter verkligheten?
 
Jag tror faktiskt att du har mer nytta av en Low Angle Block Plane trots att du kommer hyvla mycket längs med fibrerna. Det är inte direkt så att man får så mycket urslag på en tunn list. Har använt min lågvinkliga till måååånga meter list utan problem. Fördelen med en lägre vinkel är ju att man lätt även fixar till ändträt. Skulle du mot all förmodan få problem med den lägre vinkeln är det ju bara att slipa om stålet i en större vinkel.
 
phl skrev:
Jag tror faktiskt att du har mer nytta av en Low Angle Block Plane trots att du kommer hyvla mycket längs med fibrerna. Det är inte direkt så att man får så mycket urslag på en tunn list. Har använt min lågvinkliga till måååånga meter list utan problem. Fördelen med en lägre vinkel är ju att man lätt även fixar till ändträt. Skulle du mot all förmodan få problem med den lägre vinkeln är det ju bara att slipa om stålet i en större vinkel.
Helt rätt på detta, kör low angle.
 
Vilka modeller har ni då? Sitter med fingret på köpknappen för Lie Nielsen 60 1/2, men jag funderar på om man skulle gå på modellen som heter 60 1/2 RN. Som jag förstår det får man då lite bull nose action på köpet så att säga.

Samtidigt är Veritas kanske bättre eftersom den är bredare, men samtidigt tänker jag att det inte spelar någon roll eftersom man inte jobbar med ytor med den.

Eftersom det här köpet inte egentligen motiveras med behov utan begär får nog det estetiska fälla avgörandet: det får bli en LN 60 1/2 som ju är klart snyggast. Veritas får istället bidra med sitt dubbla ritsverktyg, som jag inte egentligen heller har ett tydligt use case för :)
 
Jag rekommenderar tveklöst LN60½ ! Jag tycker den ligger bättre i handen än Veritas modeller. Som ni skriver här ovanför så finns ingen anledning att ha en Standard Angle modell, det är hur lätt som helt att ändra brynvinkeln.
Jag har bloggat lite om olika modeller och om att öka skärvinkeln.
/B
 
Jag håller med om att LN är en trevligare hyvel än Veritas. Den ligger bättre i min hand än Veritas. Men det hela är en smaksak och kanske handens storlek. Har du dasslock till händer funkar säkerligen Veritas. Men har du som jag små händer ligger nog LN bättre i handen. Den är liksom mjukare i formerna och kanterna det gör att den känns mjukare.

Men jag tänker så här. Du skriver att du inte behöver en så dyr hyvel alls, så varför köper du en så dyr hyvel, det finns andra alternativ som med råge kommer att täcka dina behov (nja kanske inte verktygs nörden i dig)

Quangsheng tillverkar hyvlar som är en kopia på LN som i sin tur till stor del är kopior av Stanley. Jag har själv inte fått någon möjlighet att prova en Quangsheng hyvel ännu. Men alla recensioner jag sett tycker att detta märke gör väldigt bra hyvlar. Dom är mycket billigare, säkerligen under halva priset mot LN. Men presterar med stor sannolikhet väldigt nära om inte lika som en LN.
Den finns att köpa hos Workshop Heaven. Det finns flera olika "kina kopior" men det verkar som om Quangsheng tillhör toppskiktet.
Så mitt råd är köp en skriv en recension, för det gillar vi här.

Pär
 
Ok tack, nu gjorde ni det lätt för mig. Känns som att LN 60 1/2 är det rätta för mig. Hyveldoktorns blogginlägg var också bra för att förstå varför RN-versionen inte är en bra idé.

<OT>Jag har funderat mycket på det här med verktyg på sistone, och hela grejen med att köpa dyrt fast man inte "behöver". Jag har nog landat i att det är fritt fram att spendera, givet att man har sund ekonomi i övrigt med amortering på bostadslån och sparande till barn och pension. Det är helt enkelt en hobby. Det finns folk som lägger massa pengar på bilar (min bil kostar betydligt mindre än vad jag köpt verktyg för hittills i år), det finns folk som betalar 3000 kr för ett restaurangbesök (ok, guilty as charged) och det finns folk som lägger många tusenlappar varje månad på sin hästhobby eller annan djurrelaterad fritidssyssla. När det är en hobby är man är beredd att betala för en (mer eller mindre befogad) känsla på ett sätt som man inte är i samma utsträckning om man t.ex. är proffs. Den ekonomiska kalkylen är densamma, men värdet man sätter på känslan av ett kvalitetsverktyg är annorlunda. Det är min analys av varför en hantverkare ibland har sämre verktyg än en entusiast. Ergo: jag köper Festool och LN för att jag har råd och gillar det. Inte för att jag behöver i en strikt teknisk mening.</OT>
 
  • Gilla
Tegell och 2 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar veritas low angle, kör den nästan varje dag, otroligt nöjd
 
Daniel_N skrev:
Jag rekommenderar veritas low angle, kör den nästan varje dag, otroligt nöjd
+1

Exakt samma här, fantastiskt fin hyvel. Jag tänkte dock köpa en LN först, helt enkelt för att jag tyckte den var snyggare, men de var slutsålda.

Köp den du får bäst magkänsla på, båda lär fungera fenomenalt! Jag tycker inte ens man behöver rättfärdiga priset.
De är absolut prisvärda och kommer vara dina kompisar lång tid framöver.
 
favino skrev:
+1

Exakt samma här, fantastiskt fin hyvel. Jag tänkte dock köpa en LN först, helt enkelt för att jag tyckte den var snyggare, men de var slutsålda.
Tror det är med hyvel som med skruvdragare, handen avgör vad man tycker är bäst. Generellt har jag Veritas och är mycket nöjd. Har också en LN, nöjd med den med. Jag föredrar Veritas för att de i mina ögon tar ett steg längre än att bara göra en perfektare version av en gammal stanley, men även där är det risk för mer religion än fakta, båda är bra.

Om du går på Veritas är DX60 väldigt trevlig.

--- Mats ---
 
Aaaah! Jag bumpar o lånar denna tråd en liten stund, för jag blir tokig på det stora utbudet och önskan att ha fina verktyg! :confused:

Jag fick lite pengar av tomtemor att använda "till nåt vettigt".. Funderar nu på om det ska bli en stöthyvel eller bevel up jack plane.. Jag har sedan tidigare Stanley Bailey Made in England #3, 4 & 5 och 3st rubanks i trä, 22" och 24". Samtliga är i renoveringsbehov av både sula och stål - helst utbytta mot Hock-järn.

Jag hyvlar mest från maskinhyvlat till färdigtrimmat i furu/björk/ek, troligtvis både med o mot fibrerna.
Jag SKULLE vilja ha råd att investera i en LN 60½ och en Veritas bevel up jack plane, :wow: för det verkar vara det som de flesta rekommenderar, samtidigt som det verkar vara LÄTTARE med ett bra resultat för oss nybörjare med en Veritas low angel block plane..

MEN så har de ju bra priser och recensioner på Axminster på olika hyvlar nu, o så fick jag nys om Quansheng.. :confused:
Vad tror ni jag får bäst resultat av - att försöka renovera sulorna och skaffa nya järn&spånklaffar, eller att investera i de vackra och länge eftertraktade LN/Veritas, eller att gå på Quansheng varianterna? :)

Prekärt problem, jag vet :rolleyes:
 
PeterJeffrey skrev:
Aaaah! Jag bumpar o lånar denna tråd en liten stund, för jag blir tokig på det stora utbudet och önskan att ha fina verktyg! :confused:

Jag fick lite pengar av tomtemor att använda "till nåt vettigt".. Funderar nu på om det ska bli en stöthyvel eller bevel up jack plane.. Jag har sedan tidigare Stanley Bailey Made in England #3, 4 & 5 och 3st rubanks i trä, 22" och 24". Samtliga är i renoveringsbehov av både sula och stål - helst utbytta mot Hock-järn.

Jag hyvlar mest från maskinhyvlat till färdigtrimmat i furu/björk/ek, troligtvis både med o mot fibrerna.
Jag SKULLE vilja ha råd att investera i en LN 60½ och en Veritas bevel up jack plane, :wow: för det verkar vara det som de flesta rekommenderar, samtidigt som det verkar vara LÄTTARE med ett bra resultat för oss nybörjare med en Veritas low angel block plane..

MEN så har de ju bra priser och recensioner på Axminster på olika hyvlar nu, o så fick jag nys om Quansheng.. :confused:
Vad tror ni jag får bäst resultat av - att försöka renovera sulorna och skaffa nya järn&spånklaffar, eller att investera i de vackra och länge eftertraktade LN/Veritas, eller att gå på Quansheng varianterna? :)

Prekärt problem, jag vet :rolleyes:
Varför skulle det vara lättare att få bra resultat m veritas än ln?

Jag hade kört på en riktigt bra stöthyvel. Har du maskinhyvel är stöt och puts de handhyvlar du har mest nytta av
 
Daniel_N skrev:
Varför skulle det vara lättare att få bra resultat m veritas än ln?

Jag hade kört på en riktigt bra stöthyvel. Har du maskinhyvel är stöt och puts de handhyvlar du har mest nytta av
+1 på det. LN och Veritas är båda bra, sedan är det en fråga om vad man personligen föredrar. Fördelen med en bevel up är att den är lättare att ställa när man är ovan, och att man med en hyvel och olika stål lätt kan ändra vinkeln. Plus om man håller sig till Veritas, att en del av hyvlarna har samma stål.

Har själv renoverat sulor. Det gör stor skillnad, det är skillnaden mellan "hugg" och "swoosch". Men det når inte fram till en LN eller Veritas. Du verkar sakna en stöthyvel. En sådan är en bra investering nästan vad man än gör. Funderar du på Veritas är DX60 fin.

Hyvlar i övrigt är en fråga om vad du gör och vad du har störst nytta av. Om det du håller på med inte är nybygge kan du ha stor nytta av många hyvlar. Du har ju redan 3 till 5. Hellre än en bättre 4a eller 5a, kanske en mer speciell hyvel? Min senaste är Veritas bevel up jack rabbet plane. Den och Veritas "skew block plane" plus Nielsens chisel plane ihop har varit väldigt praktiska till en gammal sommarstugas fönsterkarmar.

--- Mats ---
 
hmm, nä tänkte väl mest på det här hjälpmedlet.. men man kanske inte använder sånt ändå.. däremot är jag inte förtjust i hur dx60'n ser ut :D den är säkert bra, men kittlar inte mina nerver.

jag har liite större händer, o fått för mig att V's passar handen bättre då.
samtidigt så får man ju med TRE blad på Quanshengs version, men jag kan inget om det stålet, hur det är jämfört med A2 och O1..
Märker man såå stor skillnad mellan denna, dessa och denna? för det skiljer ju en heel del i pris ;)

till att bryna så skaffade jag en 1000/3000 från Suehiro, en 6000 från Rotzutec och Veritas MK2 Honing guide förra året. även ärvt en rakstrigel med autosol eller slippasta. Jag har inte använt dem särskilt mkt. Läste nåt om en Nagura sten som jag nog kommer skaffa för att få bort den igensatta ytan och få slurr på 6000 stenen. förhoppningsvis så får jag till nåt vettigt med dem :confused:
 
Det är svårt det här att ge tips och råd om att den ena är bättre än den andra. Men att det blir bra resultat med en Stanley med original blad är självklart. Det har det alltid blivit, även då dom uppfanns. Men det är väldigt skönt att ha bättre stål i bladet som håller skärpan bättre. Och det där med att renovera hyvlar är bra fast vissa hyvlar, tänker på modellerna behöver mer eller mindre tillfixning.

Det hela är dina personliga preferenser det handlar om hur långt du (som människa) har kommit i dit snickrande. Som jag sa innan du kan få fantastiskt bra resultat med en Stanley eller en gammal trähyvel. Men du kanske inte känner dig tillräcklig med en Stanley utan behöver en LN för att den är så förbannat snygg (och det är den) . Köp då en.
Fast jag är helt hundra på att du skulle vara nöjd med Quangsheng. För dom andra du länkar till är inte roliga.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.