Hej
Vi har nyss rustat duschhörnan med Fibo Trespo våtrumspanel samt våtrumsmatta. Kortfattat så skruvas dessa skivor i spånten samt fästs med aluminiumskenor i hörnen som skruvas i väggen.
Igår när frugan duschade så kände hon att det ibland kittlade i handen beroende på hur hon riktade duschstrålen. Jag hade svårt att tro henne, men för att ta de säkra före de osäkra började jag leta efter fel. Tänkte först på jordfel. Mätte mellan duschblandare och jord, ingen spänning fullt utslag vid ohmmätning. Gjorde samma sak med tvättmaskin & torktumlare, men såg inget konstigt.
Jag mätte sedan mellan hörnlisten (se skiss) och jord, 240 volt samt vid ohmmätning blev mätaren "tokig".
Den röda ringen på skissen symboliserar en strömbrytare samt ett vägguttag i köket. VP-röret kommer från en takdosa i köket och innehåller fas, nolla, jord samt tre tändtrådar. Skruvade jag ur säkringen för köket så var det ingen spänning mellan hörnlisten och jord.
Min förklaring till det hela måste vara att jag har haft maximal otur så att en av skruvarna för hörnlisten har gått in i vp-röret och träffat enbart fasledare. Hade jag träffat fas och nolla eller jord så hade antingen säkringen eller jordfelsbrytare löst. Fas och tändtråd så hade en lampa tänts i köket.
Har ni några andra förslag på vad som kan vara fel?
Säkringen är naturligtvis uttagen ur proppskåpet.
//JED
Vi har nyss rustat duschhörnan med Fibo Trespo våtrumspanel samt våtrumsmatta. Kortfattat så skruvas dessa skivor i spånten samt fästs med aluminiumskenor i hörnen som skruvas i väggen.
Igår när frugan duschade så kände hon att det ibland kittlade i handen beroende på hur hon riktade duschstrålen. Jag hade svårt att tro henne, men för att ta de säkra före de osäkra började jag leta efter fel. Tänkte först på jordfel. Mätte mellan duschblandare och jord, ingen spänning fullt utslag vid ohmmätning. Gjorde samma sak med tvättmaskin & torktumlare, men såg inget konstigt.
Jag mätte sedan mellan hörnlisten (se skiss) och jord, 240 volt samt vid ohmmätning blev mätaren "tokig".
Den röda ringen på skissen symboliserar en strömbrytare samt ett vägguttag i köket. VP-röret kommer från en takdosa i köket och innehåller fas, nolla, jord samt tre tändtrådar. Skruvade jag ur säkringen för köket så var det ingen spänning mellan hörnlisten och jord.
Min förklaring till det hela måste vara att jag har haft maximal otur så att en av skruvarna för hörnlisten har gått in i vp-röret och träffat enbart fasledare. Hade jag träffat fas och nolla eller jord så hade antingen säkringen eller jordfelsbrytare löst. Fas och tändtråd så hade en lampa tänts i köket.
Har ni några andra förslag på vad som kan vara fel?
Säkringen är naturligtvis uttagen ur proppskåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//JED
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Ja det vore inte första gången. Just skruvar är ju lurigare än spik, eftersom en skruv kan skära igenom isoleringen även om den inte träffar rätt på.JED skrev:
Det finns en massa andra fenomen som kan ge upphov till "kittlingar" i duschen. Men eftersom du mäter spänning när säkringen är i, och ingen när den är ur, så känns det som om sannolikheten för dessa går ner en hel del.
Beroende på hur säker du känner dig så kan ju nästa steg vara att motståndsmäta mellan skenan och fasen. Om du har ett vägguttag på samma grupp så kan du ju enkelt (fortfarande med strömmen bruten) koppla en förlängningssladd mellan uttaget och fram till skenan, så du kan mäta enklare. Mät motståndet på förlängningskabeln först så du har ett grundvärde. (Annars kanske du kan ta isär i en dosa och mäta därifrån. Jordstiftet på en förlängningskabel är en smidig återledare då.)
Om du får en låg resistans så vet du nu "var" felet ligger. Om inte, så betyder det inte att det inte är det felet. Om det är dålig kontakt mellan skruven och skenan så kan man behöva mäta med en riktig isolationstestare med mycket högre spänning. Spänningen vid en ohmmätning med multimeter är bara några volt. Så det är ett "fail" test, men inte ett "pass" test.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för tipset. Tror jag förstår vad du menar. Dvs mäta på samma sätt som jag gjorde när jag mätte motståndet mellan jord samt duschblandare.Ta voltmetern mellan fasen vid strömbrytaren och hörnlisten? Ska jag även koppla ur fasen i föregående kopplingsdosa eller har inte det någon betydelse? (det borde inte ha det)
Jag tog bort strömbrytare samt kopplade ur uttaget (endast fas) )under strömbrytaren, men hörnlisten är ändå spänningssatt. Dvs felet ligger ovan strömbrytaren.
Vill utesluta andra felkällor innan man sågar upp väggen för att komma åt vp-röret.
Jag tog bort strömbrytare samt kopplade ur uttaget (endast fas) )under strömbrytaren, men hörnlisten är ändå spänningssatt. Dvs felet ligger ovan strömbrytaren.
Vill utesluta andra felkällor innan man sågar upp väggen för att komma åt vp-röret.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Precis. Mät motståndet mellan hörnlisten och fasledaren. Har du då kontakt så har du ett jordfel. Men det är inte ett "stumt" jordfel, eller ens i närheten, eftersom jordfelsbrytaren inte löst ut. Så det är inte säkert att du ser något med en enkel multimeter.JED skrev:Tack för tipset. Tror jag förstår vad du menar. Dvs mäta på samma sätt som jag gjorde när jag mätte motståndet mellan jord samt duschblandare.Ta voltmetern mellan fasen vid strömbrytaren och hörnlisten? Ska jag även koppla ur fasen i föregående kopplingsdosa eller har inte det någon betydelse? (det borde inte ha det)
Nej, du skall inte behöva koppla ur fasen. Eller rättare, för att det skall ge något extra så behöver du ha två jordfel, vilket vi ju får hoppas du inte har.
Och det är inte säkert att du behöver riva väggen. Det brukar räcka att skruva ut skruvarna. Man lagar typiskt inte hål på rör/slang (även om man väl egentligen borde) eftersom det som sagt leder till stora ingrepp i väggar/tag osv. Man brukar nöja sig med att dra om ev. skadade ledare. (Och om sanningen skall fram så är det inte alla som gör det heller, men det tycker jag att man skall kosta på sig).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Man kan ju dra i, för att sedan dra ur igen och kolla hur det ser ut. Dvs om isoleringen blivit skadad. Om man dessutom har en isolationstestare ("megger") som man kan kolla att isoleringen inte är skadad med efteråt, så kan man ju låta den vara. Det vore inte första röret i landet med en spik/skruv igenom...mounte skrev:
Men första alternativet är ändå att flytta/få bort s.a. man slipper det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Tja, kommer du ändå åt, så är det ju ingen extra kostnad och inte mycket arbete. Men om inte, så kan det gott vara kvar. Det är inte formellt korrekt, men antagligen inga problem. (Mest fukt osv. som skulle kunna bli problem). Du måste ju ändå komma åt ganska bra för att kunna få bort skruven.JED skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag skulle inte våga ha kvar skruven i röret. Ett framtida fel på den nya kabalns isolering kan orsaka en dödsolycka duschrummet.. Det hade varit en annan sak om det hade varit ett vanligt torrt bostadsrum.