Mikael_L skrev:
Och du... även om du nu hade isolationstrafo så låter det som att du ändå gjorde en farlig grej.
Du skriver att du satt dig själv i serie, och om det är som jag får bilden för mitt inre, in i ena handen och sen ut i andra, så hjälper inte isolationstrafon något, du kör ändå ström genom kroppen! :eek:
Det stämmer, och det var därför jag skrev det där med multimeter som jag litar på, och att man inte bör göra om det! Innan jag kopplade in mig själv mätte jag strömmen med en annan multimeter, och den var mindre än 100 uA. Man ska inte greppa tag direkt, utan peta först så att eventuella muskelsammandragningar gör att man kommer bort.

Vad gör man inte för vetenskapen! Tänk på Benjamin Franklin som flög med drake i åskväder för att undersöka blixten! (en del som gjorde samma sak hade mindre tur och dog).

Redigerat:
Mikael_L
Ja jag antog att du hade koll...
... men isolationstrafo är ett bra skydd, men dock ej något skydd om man medvetet kopplar in sig som en del av kretsen.
Det var kanske bra att det framkommer vad som är det farliga, om nu någon trots dina förmaningar tänker prova. :)
Vridtrafon ger möjlighet att sakta öka spänning och ström så man kan hålla koll på att det inte blir farligt hög ström.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.