4 489 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Stöt från skyddsjord
Sida 1 av 2
Har hjälpt en bekant lite när han satt upp nya lysrörsarmaturer i en verkstad/bod. På utsidan sitter en rejäl metallkapslad låda/central. Från denna går en kabel till en dosa på insidan, drygt en meter ovanför centralen. Dosan råkar sitta lite illa till, en bit ovanför en högre metallhylla som är fastskruvad i betonggolvet (om det spelar roll). När jag står på en stege lutad emot hyllan får jag en stöt när jag tar i skyddsledaren eller kabelns skärm, speciellt om jag tar i hyllan samtidigt. Inte så farligt, men tillräckligt för att vara högst obehagligt. Mäter jag mellan jorden och hyllan får jag ingenting, så impedansen är troligen så hög att multimetern "kortsluter" däremellan.
Har kollat att kabeln är korrekt inkopplad i centralen och att alla skruvar är åtdragna, samt mätt mellan central och dosa.
Är detta normalt, eller tyder det på något större fel i anläggningen?
Kan inget om eldistribution, men tänkte om det kan uppstå en potentialskillnad mellan systemets jord och den "lokala" jorden (betongplattan i verkstan)..? Detta är mitt ute på landet..
Har kollat att kabeln är korrekt inkopplad i centralen och att alla skruvar är åtdragna, samt mätt mellan central och dosa.
Är detta normalt, eller tyder det på något större fel i anläggningen?
Kan inget om eldistribution, men tänkte om det kan uppstå en potentialskillnad mellan systemets jord och den "lokala" jorden (betongplattan i verkstan)..? Detta är mitt ute på landet..
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Var centralen belastad när du mätte efter att du fått stöten.
Det finns en liten att PEN ledaren har glappkontakt i centralen. Då kommer spänningen mellan skyddsledaren och sann jord ( betong golvet) att stiga kraftigt när centralen blir belastad av en stor enfaslast T.ex 230 v byggfläkt på 2000 w
Det finns en liten att PEN ledaren har glappkontakt i centralen. Då kommer spänningen mellan skyddsledaren och sann jord ( betong golvet) att stiga kraftigt när centralen blir belastad av en stor enfaslast T.ex 230 v byggfläkt på 2000 w
Spänning.nisse123 skrev:
PEN-ledaren sitter ordentligt i centraländen iaf, skruven ordentligt åtdragen osv. Belastningen kanske låg på 1000W eller så.
Förmodligen vagabonderande strömmar, förekommer ofta i TN-C. Dom brukar inte bli särskilt höga. Det beror på att Neutralledare och PE är ihopkopplade i en PEN-ledare. När strömmarna går tillbaka via neutralledaren så väljer den minsta motståndets väg till transformatorns neutralpunkt. Ibland är den närmsta vägen genom ex. vattenledningar. Transformatorns neutralpunkt har anslutning till backen "jord", och via vattenledningar etc. kan strömmarna leta sig dessa vägar tillbaka till 10/04 transformatorn.
Ett enkelt sätt att se om du har vagabonderande strömmar, mät med en tångamperemeter runt inkommande serviskabel, visar den att det finns ström i ledningen så har du strömmar som går fel väg. Dvs. vagabonderande strömmar.
(Men klart det går ström i serviskabeln tänker du) - Jo det gör det, men eftersom att det ska gå lika mycket ström in som ut i serviskabeln så tar dess magnetfält ut varandra. Med andra ord så ska det inte förekomma några magnetfält runt serviskabeln. Och det är vad en tångamperemeter mäter - storleken på magnetfältet.
Har du vagabonderande strömmar är det enklaste att du låter en elektriker hitta varför dom uppstår och fixar detta. Brukar ofta hjälpa med att koppla på en sugtransformator.
Ett enkelt sätt att se om du har vagabonderande strömmar, mät med en tångamperemeter runt inkommande serviskabel, visar den att det finns ström i ledningen så har du strömmar som går fel väg. Dvs. vagabonderande strömmar.
(Men klart det går ström i serviskabeln tänker du) - Jo det gör det, men eftersom att det ska gå lika mycket ström in som ut i serviskabeln så tar dess magnetfält ut varandra. Med andra ord så ska det inte förekomma några magnetfält runt serviskabeln. Och det är vad en tångamperemeter mäter - storleken på magnetfältet.
Har du vagabonderande strömmar är det enklaste att du låter en elektriker hitta varför dom uppstår och fixar detta. Brukar ofta hjälpa med att koppla på en sugtransformator.
Även om ingångsimpedansen på en multimeter är hög, vanligen 1 MOhm, så räcker det uppenbarligen för att "kortsluta" när jag spänningsmäter, så jag inte "hittar" någon spänning mellan jordledare och hyllan. Men testade att strömmäta mellan jordledare och hyllan och får ungefär 600 µA (0,6 mA), så inga farliga strömmar, men fortfarande kännbart.
Men är säkert som Garningen skriver och inga andra konstigheter verkar föreligga, så det får vara som det är
Men är säkert som Garningen skriver och inga andra konstigheter verkar föreligga, så det får vara som det är
Produkter som diskuteras: "spänningsmäter"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jo, spänning. Men alla mätinstrument belastar mätobjektet, om än väldigt lite. Den lilla belastningen räcker för att spänningen ska sjunka till noll i det här fallet. Det är min teori iaf
Så med ett instrument med extremt hög ingångsimpedans skulle man säkert kunna mäta upp spänningen.
En liten liknelse.. Om du kortsluter ett vanligt AA-batteri och samtidigt försöker mäta spänningen över polerna kommer den vara i princip noll, men du kan ge dig faan på att det ändå går ett par Ampere ström igenom batteriet (begränsad av batteriets inre resistans).
En normal multimeter har så hög inimpedans att den omöjligt kan "kortsluta" något som ger tillräckligt mycket ström/spänning för att man ska känna det. De brukar ha 10 MOhm inimpedans.
Koppla upp multimetern (AC Volt) mellan hylla och jordledare med krokodilklämmor eller annat så att du inte behöver hålla i den eller mätsladdarna. Sedan upprepar du det som gjorde att du kände ström genom kroppen. Kan du känna strömmen utan att multimetern visar något så mäter du mellan fel punkter.
Koppla upp multimetern (AC Volt) mellan hylla och jordledare med krokodilklämmor eller annat så att du inte behöver hålla i den eller mätsladdarna. Sedan upprepar du det som gjorde att du kände ström genom kroppen. Kan du känna strömmen utan att multimetern visar något så mäter du mellan fel punkter.
Hade för mig att man brukade räkna med ca. 1 MOhm i ingångsimpedans, men hade visst fel. Mätte upp den billigaste multimetern jag har med en annan, åtminstone något bättre variant och den visade över 5 MOhm. Hur hög faktisk impedans den multimeter jag mätte mellan jord och hyllan med har vet jag inte, men är säkert som b_hasse säger, uppemot 10 MOhm. Testade faktiskt att mäta mellan jordledaren och mig själv samtidigt som jag höll med andra handen i hyllan och trots en mycket hög inimpedans var det tillräckligt för att jag skulle känna obehag. Är lite känslig av mig, så släppte innan den hann visa något. Och ja, mätsladdarna var korrekt inkopplade i multimetern för spänningsmätning.
Hursomhelst, ska mäta igen när jag får tillfälle
Hursomhelst, ska mäta igen när jag får tillfälle
Jag tror det är multimetern som är förklaringen på mysteriet.
Om det går så mycket ström genom multimetern att du känner det när den står på spänningsmätning så är impedansen betydligt lägre än 10 MOhm. Att mäta med en annan multimeter ger inte hela sanningen, eftersom man då får DC-resistansen. Den "skyldiga" multimetern kanske har en kondensator på ingången som gör att det blir lägre impedans? Det är i så fall inte helt orimligt att den "kortsluter" det som du kan känna.
Om du kan låna den "konstiga" multimetern, sätt den på AC Volt och koppla den i serie med en annan multimeter som mäter AC mA (eller uA) . Koppla sedan allt till 230V och läs av båda multimetrarna. Med normala multimetrar ska det bli ca 230 Volt och mindre än 0.1 mA (100 uA). Den strömmen känner man inte. Se till att inte röra något spänningsförande om du gör detta!
Jag testade precis att koppla mig själv i serie med en Fluke multimeter som mäter spänning, och kopplade in 230 V. Multimetern visade 230V men jag kunde inte känna någon ström. OBS! Gör inte om det experimentet! Jag använde en isolerad vridtransformator och en kvalitetsmultimeter som jag litar på.
Om det går så mycket ström genom multimetern att du känner det när den står på spänningsmätning så är impedansen betydligt lägre än 10 MOhm. Att mäta med en annan multimeter ger inte hela sanningen, eftersom man då får DC-resistansen. Den "skyldiga" multimetern kanske har en kondensator på ingången som gör att det blir lägre impedans? Det är i så fall inte helt orimligt att den "kortsluter" det som du kan känna.
Om du kan låna den "konstiga" multimetern, sätt den på AC Volt och koppla den i serie med en annan multimeter som mäter AC mA (eller uA) . Koppla sedan allt till 230V och läs av båda multimetrarna. Med normala multimetrar ska det bli ca 230 Volt och mindre än 0.1 mA (100 uA). Den strömmen känner man inte. Se till att inte röra något spänningsförande om du gör detta!
Jag testade precis att koppla mig själv i serie med en Fluke multimeter som mäter spänning, och kopplade in 230 V. Multimetern visade 230V men jag kunde inte känna någon ström. OBS! Gör inte om det experimentet! Jag använde en isolerad vridtransformator och en kvalitetsmultimeter som jag litar på.
Och du... även om du nu hade isolationstrafo så låter det som att du ändå gjorde en farlig grej.b_hasse skrev:
Du skriver att du satt dig själv i serie, och om det är som jag får bilden för mitt inre, in i ena handen och sen ut i andra, så hjälper inte isolationstrafon något, du kör ändå ström genom kroppen! :eek: