Idag ser imkanalen ut såhär.
Behöver jag sätta stos (andra bilden) eller är det bara att fästa slangen i röret?
Det blir lite trångt och ska det dit en stos måste jag nog bocka den för att få plats.

/Höghus

Ventilationsrör som sticker ut från en vit vägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallkanal med kvadratisk fläns och rund anslutning mot en vit bakgrund, diskuterad för installation i Höghus inlägg.
Skapa konto

Det går bra att fästa slang i röret med slangklämma om det går.

Om det inte går och utsticket är för litet skulle du kunna sätta dit en nippel för att få några extra cm att fästa slangen på.

Tack, det låter bra!
Röret räcker nog till, jag funderar på att kapa det. Jag behöver en horisontell plåtkanal under taket som döljer att imkanalen inte sitter rakt över fläktens anslutning. Och den kanalen vill jag ha så låg som möjligt.

/Höghus

Hej

Jag förstår inte riktigt hur du tänkt. Jag tror det inte är ok att dra flexslang upp genom innertaket och ansluta där pga brandrisk.

Ser ut som en böj i ändan. Kanske går det att ändra riktning på den och fortsätta en bit. Allt måste brandisoleras som ligger ovan taket

C camelspin skrev:
Hej

Jag förstår inte riktigt hur du tänkt. Jag tror det inte är ok att dra flexslang upp genom innertaket och ansluta där pga brandrisk.
Nä, inte slang genom innertak. Jag vill eventuellt kapa röret men fortfarande nedanför innertak.
Jag måste ha en sväng på slangen och den vill jag dölja med en plåtkanal precis under taket. Plåtkanalen vill jag ha så låg som möjligt, därav kapningen.
Det blir nog spottar i kanalen också.

/Höghus

C camelspin skrev:
Ser ut som en böj i ändan. Kanske går det att ändra riktning på den och fortsätta en bit. Allt måste brandisoleras som ligger ovan taket
Ja, det är en böj precis över innertak.
Men jag har inte lust att bryta upp taket och göra ny imkanal. Jag ligger redan långt efter .

/Höghus

okej jag fattar

Hoppas det blir bra. Jag hade i tidigare boende ett offset om några dm, började snedda uppe i taket och sedan sneddade slangen genom stommen. Det var stomme utan takanslutning så den sneda slangen var dold bakom en uformad plåtdetalj ovan skåp. Såg väl ok ut men inte snyggt.

Du kanske ska ha öppet runt fläkt utan stomme? Du kan sätta böjar och vanligt spirorör under taket fram till dit du vill, då kan du måla röret så syns det kanske inte så mycket.

Ja, där skall vara en yta med kakel från diskbänk till tak till vänster om spis/fläkt. Överskåpen avslutas 20cm innan diskbänk ansluter mot spis. Över spisen en Franke-fläkt 60cm som ansluter mot en plåtkanal som går mellan överskåp och ytterhörnet på murstocken.
Plåtkanalen, så låg som möjligt, får dölja svängen på slangen. Det blir nog några spotar undertill på plåtkanalen som lyser ner på kaklet.

/Höghus

Låter snyggt, börja med att sätta en böj i kanalen så du kommer åt rätt håll under taket, då slipper du en knix på slangen som kan ge försämrat flöde, slangarna brukar vilja vika ihop sig vid 90 grader böjar och jävlas.

Det finns excentriska förminskningar om jag väljer att gå ner i slangdimension.
Räcker 125mm istf 160mm?

/Höghus

Excentrisk förminskning av ventilationsslang från 160mm till 125mm i metall.
Skapa konto

Det är upp till dig så att säga. Mindre diameter = sämre sug.

Slang istället för spiro = sämre sug

Kraftigt böjd och knixig slang = sämre sug

Beror kanske lite på vilken kraft fläkten har och dina krav på utsug.

Jag fick en obehaglig överaskning, min imkanal var 135 så det blev ett jäkla bök att få till en övergång. Så mät noga så du är helt säker på dimensionen, finns även 150 om det är lite äldre bygge. Som tur är finns 150 slang att köpa.

Även värt att kolla vad fläkten har för anslutning så du vet hur mycket krångel det blir där.

Fläkten, en Franke HE 725, har 160mm anslutning. Den suger upp till 720m3/h och efter lite efterforskning tror jag 125mm blir lite snålt för sådana volymer. Jag satsar på 160mm slang och anpassar plåtkanalen efter det.

/Höghus

Det tror jag med

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.