Hej, ny här och behöver råd..
Som rubriken lyder så är det ett väldigt stort mellanrum mellan parkettgolvet och väggen. Som värst är det ca 3cm mätt utan sockel.
Jag tänker att jag sågar så att avståndet mellan golv och vägg blir 3cm överallt (pga avstånd varierar från planka till planka och även i samma planka) för att sedan såga samma längd på passbitarna och limma fast dem därefter.
vad tror ni? Kan det funka?
Som rubriken lyder så är det ett väldigt stort mellanrum mellan parkettgolvet och väggen. Som värst är det ca 3cm mätt utan sockel.
Jag tänker att jag sågar så att avståndet mellan golv och vägg blir 3cm överallt (pga avstånd varierar från planka till planka och även i samma planka) för att sedan såga samma längd på passbitarna och limma fast dem därefter.
vad tror ni? Kan det funka?
Nej det kan inte funka. Hur hade du tänkt det skulle gå till. Enda som funkar är en list som täcker glipan, eller inse att det nog blev lite fel.
Eller dölja glipan med en kabelkanal. Men absolut inte såga bort ännu mer då lör du absolut förstöra golvet.
Eller dölja glipan med en kabelkanal. Men absolut inte såga bort ännu mer då lör du absolut förstöra golvet.
Tänk också på att golvet troligen kommer att röra på sig lite när fuktigheten eller temperaturen ändras.
Ett tips för att få till det enkelt är ju att lägga en bottningslist närmast väggen och därefter fylla på med golvfog i lämplig färg närmast parketten. Då kan du sätta dit en vanlig golvsockel plus en kvartslist så täcker du glipan. Om det på någon enstaka ställe sticker fram en liten glipa så syns den inte eftersom golvfogen fyller ut springan. Det är nog det snabbaste och billigaste sättet att få det bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 288 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 288 inlägg
Man måste ju ha ett tomrum mellan golvet och väggen som är minst det avstånd som golvtillverkaren specar som expansionsfog. Jag har därför lite svårt att förstå hur golvfogen ska användas.Janus82 skrev:Ett tips för att få till det enkelt är ju att lägga en bottningslist närmast väggen och därefter fylla på med golvfog i lämplig färg närmast parketten. Då kan du sätta dit en vanlig golvsockel plus en kvartslist så täcker du glipan. Om det på någon enstaka ställe sticker fram en liten glipa så syns den inte eftersom golvfogen fyller ut springan. Det är nog det snabbaste och billigaste sättet att få det bra.
Bottningslisten är mjuk och fjädrande så den tar lätt upp rörelsen som behövs. Även golvfog brukar kunna röra sig med upp till 25% beroende på tillverkare så det kommer inte vara något problem.
De flesta tillverkare brukar förorda en glipa på ca 1mm per meter golv. Det gör att i ett normalt rum räcker det med ca 3-5mm glipa. Om man lägger golvet med en sådan glipa så är det självklart dumt att fylla den lilla springan med golvfog och minska rörligheten. I det här fallet är det dock en springa på 30mm så golvet kommer i slutändan kunna röra sig massor även med bottningslist och golvfog på plats..
De flesta tillverkare brukar förorda en glipa på ca 1mm per meter golv. Det gör att i ett normalt rum räcker det med ca 3-5mm glipa. Om man lägger golvet med en sådan glipa så är det självklart dumt att fylla den lilla springan med golvfog och minska rörligheten. I det här fallet är det dock en springa på 30mm så golvet kommer i slutändan kunna röra sig massor även med bottningslist och golvfog på plats..
Liknande trådar
-
Foga bänkskiva med stort mellanrum?
Badrum -
Stort mellanrum mellan vägg och takstolar på vinden på ena sidan.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fyller jag stort mellanrum vid installation av dörr?
Fönster & Dörrar -
Hur stort mellanrum skall det vara?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur stort mellanrum mellan regler i en mellanvägg?
Byggmaterial & Byggteknik