18 811 läst ·
99 svar
19k läst
99 svar
Stort källarprojekt...
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
Idag kom skivorna upp, det var inte de lättaste i storm. Dubbla skivor och på vissa ställen lite extra. Imorgon blir det nya rör, grus och markduk.
Väldigt nöjd hittills, är det någon som ser några fel så får ni gärna påpeka innan jag börjar fylla!
Väldigt nöjd hittills, är det någon som ser några fel så får ni gärna påpeka innan jag börjar fylla!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
Det är fall på sulan och membran är där. Plasten finns inte, stod inget om det i monteringsanvisningarna från pordrän. Vad ska den göra?JanneJanne123 skrev:
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
Bör finnas ett system att sätta i form av duk från leverantören av isolerskivorna.
Jag skulle rekommendera att få dit makadam och dränering innan man börjar med skivorna på nästa vägg...
Slipa först, sen häng duken på schaktväggen. Därefter mak och rör och till slut skivor. (Grovt huggen byggordning, finns såklart fler moment)
I alla fall så jag gjort så slipper man halka runt i lera för mkt. För övrigt anser jag att man ska ha 10-15 cm med makadam under röret också. Men detta är inte så noga beskrivet i tillverkarnas anvisningar men ger dig bättre förutsättning att få hyfsat fall på någorlunda packad bädd. Dessutom blir det en ”fälla” för några år av silt o bös. Som slipper hamna i/ runt rör...
För att botanisera i ämnet rekommenderar jag att läsa optidrains (fuktspärrteknik.se) montageanvisningar och ritningar. De har ett av de bättre systemen och beskrivningarna tycker jag. Sedan gäller kanske en del annat för de produkter du har valt...
Ett annat tips är att köpa isolerspik på byggmax istället då de från leverantörerna brukar vara satans dyra. Sparar några kronor i alla fall.
Jag skulle rekommendera att få dit makadam och dränering innan man börjar med skivorna på nästa vägg...
Slipa först, sen häng duken på schaktväggen. Därefter mak och rör och till slut skivor. (Grovt huggen byggordning, finns såklart fler moment)
I alla fall så jag gjort så slipper man halka runt i lera för mkt. För övrigt anser jag att man ska ha 10-15 cm med makadam under röret också. Men detta är inte så noga beskrivet i tillverkarnas anvisningar men ger dig bättre förutsättning att få hyfsat fall på någorlunda packad bädd. Dessutom blir det en ”fälla” för några år av silt o bös. Som slipper hamna i/ runt rör...
För att botanisera i ämnet rekommenderar jag att läsa optidrains (fuktspärrteknik.se) montageanvisningar och ritningar. De har ett av de bättre systemen och beskrivningarna tycker jag. Sedan gäller kanske en del annat för de produkter du har valt...
Ett annat tips är att köpa isolerspik på byggmax istället då de från leverantörerna brukar vara satans dyra. Sparar några kronor i alla fall.
Redigerat:
Kul! Kommer köra liknande projekt snart, hur gjorde du med grävaren? Hyr du eller köpte du en egen? Jag har gått i funderingarna om jag ska köpa en och sälja sen eller om man ska hyra..
Frågan hur man göra med grunden ovan jord är jag också intresserad av, ser ju dumt ut om man sätter något så grunden står ut utanför fasaden
Får jag fråga hur mycket dränerings/isolerings biten kostar? Jag har nästan exakt samma storlek som dig och kommer också stå för arbetet själv
Frågan hur man göra med grunden ovan jord är jag också intresserad av, ser ju dumt ut om man sätter något så grunden står ut utanför fasaden
Får jag fråga hur mycket dränerings/isolerings biten kostar? Jag har nästan exakt samma storlek som dig och kommer också stå för arbetet själv
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
Kan bli att vi gör så på nästa vägg, trodde vädergudarna skulle vara med mig men så fel jag hade. Ja det är verkligen lerigt så ska absolut överväga att ändra ordningen på det till de andra väggarnaSlumdog skrev:
Bör finnas ett system att sätta i form av duk från leverantören av isolerskivorna.
Slipa först, sen häng duken på schaktväggen. Därefter mak och rör och till slut skivor.
Har talat med några lokala firmor, de ansåg att just där jag bor så är det bättre att bara byta tegelrören mot de nya utan att lägga grus under för att undvika att det blir vatten stående. Men du kanske har en bra förklaring till att ha grus under? Tacksam för alla tips.
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg
Jag hyrde en maskin en helg, lura hit lite kompisar så grävde vi upp två sidor och sedan körde jag tillbaka den så kan man spara lite pengar där. Hyrde en 2,5t i 2 dagar för 2500kr.RustVilla skrev:
Kul! Kommer köra liknande projekt snart, hur gjorde du med grävaren? Hyr du eller köpte du en egen? Jag har gått i funderingarna om jag ska köpa en och sälja sen eller om man ska hyra..
Ja biten över mark funderar jag fortfarande på, ev Isolera sedan putsa och på med ett sockelbleck. Tror inte det är något som kommer störa mig så mycket och föredrar att hellre ha det varmt och skönt i källaren än någon liten skönhetsjustering.
Isoleringsbiten kostade runt 12k sedan tillkommer lite plugg, lister och andra småsaker. Har kollat runt lite för att det ska bli så billigt som möjligt men ändå inte tappa funktionen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Husägare
· Skaraborg
· 69 inlägg