Idag kom skivorna upp, det var inte de lättaste i storm. Dubbla skivor och på vissa ställen lite extra. Imorgon blir det nya rör, grus och markduk.
Väldigt nöjd hittills, är det någon som ser några fel så får ni gärna påpeka innan jag börjar fylla! Nyinstallerade isoleringsskivor på en grundvägg med synlig armering och en grävd ränna vid sidan för vidare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade dräneringsskivor på en husgrund med en grävd dunge och delvis täckt markduk vid sidan om en stege.
Skapa konto

Nyinstallerade dräneringsskivor på en husgrund med synliga dräneringsrör och markduk på en byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
thebuilder0456 och 1 till
  • Laddar…
Antar att du sätter platonmatta utanpå isoleringen.

/ATW

A ArneTW skrev:
Antar att du sätter platonmatta utanpå isoleringen.

/ATW
Jag har läst att det räcker med duk, eller vad gör att det är bättre med platonmatta utanpå skivorna?

JanneJanne123
Lite svårt att se på bilderna, men har du ett fall på sulan? Det ska också vara plastfolie på sulan mellan lager ett och två på isodränen, är den där?

Någonstans vill du ha ett tätt skikt dom håller vatten borta ftån väggen... markduk har du för att skydda dräneringsrören från att sätta igen.

/ATW

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lite svårt att se på bilderna, men har du ett fall på sulan? Det ska också vara plastfolie på sulan mellan lager ett och två på isodränen, är den där?
Det är fall på sulan och membran är där. Plasten finns inte, stod inget om det i monteringsanvisningarna från pordrän. Vad ska den göra?

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Någonstans vill du ha ett tätt skikt dom håller vatten borta ftån väggen... markduk har du för att skydda dräneringsrören från att sätta igen.

/ATW
får undersöka detta vidare, tack!

JanneJanne123
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Det är fall på sulan och membran är där. Plasten finns inte, stod inget om det i monteringsanvisningarna från pordrän. Vad ska den göra?
Sorry, trodde du körde Isodrän, Podrän har jag sämre koll på. I Isodräns anvisningar är det plast mellan lagren vid sulan.

Sorry, trodde du körde Isodrän, Podrän har jag sämre koll på. I Isodräns anvisningar är det plast mellan lagren vid sulan.
Jag tycker att det borde ju inte skilja så mycket på de två märkena för funktionen är väl detsamma?

Bör finnas ett system att sätta i form av duk från leverantören av isolerskivorna.

Jag skulle rekommendera att få dit makadam och dränering innan man börjar med skivorna på nästa vägg...
Slipa först, sen häng duken på schaktväggen. Därefter mak och rör och till slut skivor. (Grovt huggen byggordning, finns såklart fler moment)
I alla fall så jag gjort så slipper man halka runt i lera för mkt. För övrigt anser jag att man ska ha 10-15 cm med makadam under röret också. Men detta är inte så noga beskrivet i tillverkarnas anvisningar men ger dig bättre förutsättning att få hyfsat fall på någorlunda packad bädd. Dessutom blir det en ”fälla” för några år av silt o bös. Som slipper hamna i/ runt rör...

För att botanisera i ämnet rekommenderar jag att läsa optidrains (fuktspärrteknik.se) montageanvisningar och ritningar. De har ett av de bättre systemen och beskrivningarna tycker jag. Sedan gäller kanske en del annat för de produkter du har valt...

Ett annat tips är att köpa isolerspik på byggmax istället då de från leverantörerna brukar vara satans dyra. Sparar några kronor i alla fall.

Redigerat:
Kul! Kommer köra liknande projekt snart, hur gjorde du med grävaren? Hyr du eller köpte du en egen? Jag har gått i funderingarna om jag ska köpa en och sälja sen eller om man ska hyra..

Frågan hur man göra med grunden ovan jord är jag också intresserad av, ser ju dumt ut om man sätter något så grunden står ut utanför fasaden

Får jag fråga hur mycket dränerings/isolerings biten kostar? Jag har nästan exakt samma storlek som dig och kommer också stå för arbetet själv

Slumdog Slumdog skrev:
Bör finnas ett system att sätta i form av duk från leverantören av isolerskivorna.

Jag skulle rekommendera att få dit makadam och dränering innan man börjar med skivorna på nästa vägg...
Slipa först, sen häng duken på schaktväggen. Därefter mak och rör och till slut skivor.
I alla fall så jag gjort så slipper man halka runt i lera för mkt. För övrigt anser jag att man ska ha 10-15 cm med makadam under röret också. Men detta är inte så noga beskrivet i tillverkarnas anvisningar men ger dig bättre förutsättning att få hyfsat fall på någorlunda packad bädd. Dessutom blir det en ”fälla” för några år av silt o bös. Som slipper hamna i/ runt rör...
Kan bli att vi gör så på nästa vägg, trodde vädergudarna skulle vara med mig men så fel jag hade. Ja det är verkligen lerigt så ska absolut överväga att ändra ordningen på det till de andra väggarna
Har talat med några lokala firmor, de ansåg att just där jag bor så är det bättre att bara byta tegelrören mot de nya utan att lägga grus under för att undvika att det blir vatten stående. Men du kanske har en bra förklaring till att ha grus under? Tacksam för alla tips.

RustVilla RustVilla skrev:
Kul! Kommer köra liknande projekt snart, hur gjorde du med grävaren? Hyr du eller köpte du en egen? Jag har gått i funderingarna om jag ska köpa en och sälja sen eller om man ska hyra..

Frågan hur man göra med grunden ovan jord är jag också intresserad av, ser ju dumt ut om man sätter något så grunden står ut utanför fasaden

Får jag fråga hur mycket dränerings/isolerings biten kostar? Jag har nästan exakt samma storlek som dig och kommer också stå för arbetet själv
Jag hyrde en maskin en helg, lura hit lite kompisar så grävde vi upp två sidor och sedan körde jag tillbaka den så kan man spara lite pengar där. Hyrde en 2,5t i 2 dagar för 2500kr.

Ja biten över mark funderar jag fortfarande på, ev Isolera sedan putsa och på med ett sockelbleck. Tror inte det är något som kommer störa mig så mycket och föredrar att hellre ha det varmt och skönt i källaren än någon liten skönhetsjustering.

Isoleringsbiten kostade runt 12k sedan tillkommer lite plugg, lister och andra småsaker. Har kollat runt lite för att det ska bli så billigt som möjligt men ändå inte tappa funktionen.

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Jag tycker att det borde ju inte skilja så mycket på de två märkena för funktionen är väl detsamma?
Sektionsritning från Isodräns monteringsanvisning som visar grundisolering.
Skapa konto

Håller med, här ser du utdrag ur Isodräns monteringsanvisning

[bild]
Håller med, här ser du utdrag ur Isodräns monteringsanvisning
Jag får ringa pordrän och kolla vad dom tycker, men när jag fick se den bilden så kan jag ändå förstå att man ska ha den där. Tack!

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.