Hej,

Jag är i planeringsstadiet av att bygga ett större område med odlingsbäddar enligt skiss. Höjden på dessa är tänkt att vara 60cm och sträckan är totalt minst 35mX2 (förmodligen något mer. Har inte räknat exakt på just det ännu). Jag har kikat både på att gjuta och måla eller bygga med lättbetong och putsa+måla. I nuläget bestämt mig för att gjuta. Känns som ett roligare alternativ (om jag får hit en betongbil till rimligt pris)
Skiss av odlingsbäddar i betong med raka linjer och hörn, planerade i rektangulära former, ritad på papper med tre hål i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen har jag tänkt bygga med formplyfa eller osb (har massa osb) enligt bilden här nedan. Några tankar på den? För mycket, för lite av något?
Skiss av väggform med materialspecifikation, stolpar och strävor, detaljer för byggnationssteg inkluderande mätningar och formstag för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fundering på vilken tjocklek av väggarna på bäddarna som kan vara lämplig? Spontant tänker jag 10cm för att inte se för klent ut. Men frågan är då hur det är för en betongbil att få ner betong i så små rännor?

Hur bör jag armera detta? Räcker det att lägga rak armering horisontellt i 2 skikt eller ska jag satsa på nät?
Måste jag ha böjd armering mot toppen?

Måste jag använda formstag på en form som är så pass låg som 60cm eller kan man staga upp på annat sätt för att kompensera dessa.
Muren är tänkt att den ska målas. Är det bara att spackla över hålen för formstag innan målning om jag måste använda dem?

Ska jag gjuta toppen helt plan eller försöka få till lite lutning åt något håll för att vatten inte ska bli stående.

Fattar att det blir väldigt svårt med så stor form och mängden betong. Men så länge det bara är svårt och inte omöjligt är det inga problem.

Många frågor. Hoppas någon av er har ork med guidning i projektet!

Jag skulle trots allt argumenterat för att bygga i trä istället.

Vet man inte exakt vad man vill ha blir det dyrt och knepigt att justera betong.

/ATW

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tack för input men trä är inte något jag är intresserad av till just detta projekt. Byggt många odlingslådor i trä och vill jobba med annat material. Delar av "bädden" kommer dessutom agera stödmur och hamna en kort bit under mark.
Jag kommer veta helt säkert hur jag vill ha slutprodukten innan jag drar igång. Som sagt är det bara i planeringsstadiet än så länge och jag försöker få en helhetsbild av gjutningsprocessen och vilka delar som är rimliga.

Ett satans armerings jobb iaf för lite odlings hörn ,

I de hela så skulle detta kosta mer än att köpa färdiga l stöd och sen gjuter du en klack och lägger Leca block , sen kanske tegel i 3-4 lager , mycket jobb för ända målet , gör detta som en tråd där man kan följa ditt projekt

Om du tycker det är satans med armeringsjobb vet du säkert också hur det ska armeras. Så hur bör 10cm tjocka och 60cm höga "väggar" armeras?
Har svårt för att se att l-stöd skulle bli billigare att köpa för en så lång sträcka och få utplacerade. Men du har säkert bra prisuppgifter för det också?

Jag har i alla fall precis haft kontakt med en betongfirma som sagt att de kan få ut betongen med en 9m ränna så en "vanlig" betongbil fungerar. Däremot var det dyrt som jag misstänkte. 11tkr för kalaset. Ska kolla med betongfirmor som ligger närmre om det skiljer sig något i pris. Annars kanske det får bli gjutning i egen regi men att göra det i delmoment istället.

Inga svar här så jag har fortsatt försökt leta själv och har pusslat ihop i stort sett allt hur formen ka bli. Släppt att gjuta allt själv igen och bestämt mig för betongbil.
Dock återstår det en fråga kring formstag. Är lite osäker på om jag behöver ha två på höjden eller om det räcker med ett i mitten?

Du behöver inte formstag på en så låg form men måste då sträva lite mera. Googla på lågform så får du se lite bättre. En väggform får högre tryck i botten pga vägghöjden därav formstagen.
Armering behöver du både stående och liggande järn så ett nät vore att föredra. Gärna ett med 100mm maskor.

• Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret. Kommer inte kunna sträva på båda sidor av formen på minst en sträcka. Där behöver jag kompensera med formstag? Skulle det då räcka med ett stag 200mm från botten eller ska jag ta två för säkerhets skull?

Det räcker med ett i botten. I toppen kan du binda ihop det med reglar

Funderade också på att sätta tvärs över i toppen. Men det kommer inte vara ivägen för betongbilen och rännan? Vill att det ska gå så smidigt som möjligt för den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.