Hej. Jag håller på och ändrar byggplanerna från lösvirkeshus till lättbetonghus?
Jag ska bygga ett 1-plans hus som permanent bostad på min tomt på Öland.
Håller på och undersöker om jag ska ändra till stomme i lättbetong typ Ytong m.fl.
1. Undrar hur man löser fönster/dörrpartier där jag i trä ritat stående reglar mellan fönster etc.
2. Kan takstolarna placeras direkt mot stommen i lättbetong?

Hej och välkommen till Byggahus!

1. Det finns inget hinder för att ha stående träregel mellan fönstren i ett lättbetonghus.

2. Gissar att det är lättare att fästa takstolarna om du har ett liggande hammarband på lättbetongen, men det går säkert utan trä också om man så önskar.

A Andrew Wiberg skrev:
Hej. Jag håller på och ändrar byggplanerna från lösvirkeshus till lättbetonghus?
Jag ska bygga ett 1-plans hus som permanent bostad på min tomt på Öland.
Håller på och undersöker om jag ska ändra till stomme i lättbetong typ Ytong m.fl.
1. Undrar hur man löser fönster/dörrpartier där jag i trä ritat stående reglar mellan fönster etc.
Man har balkar över öppningarna, sedan om du vill ha en regel emellan dina fönster så går det fint bara räkna med det i öppningsbredden.
A Andrew Wiberg skrev:
2. Kan takstolarna placeras direkt mot stommen i lättbetong?
När det kommer till hus och permanent bostad så rekommenderar man U-block som avslutningsblock som man armerar och gjuter i.
Sedan föredrar jag att sätta ett liggande hammarband på med sylltätning som fästes i den gjutna betongen.
Sedan fäster man takstolarna med vinkelbeslag och ankarskruv.

Det var en annan tråd där TS skulle mura ett förråd med Leca sten där rekommenderade jag att skippa U-block då det är en enklare byggnad men det kan fungera i ditt hus med.
Oftast får man hjälp med balkberäkning utav tillverkaren.

https://storefrontapi.commerce.xell...DFjZTNmYWU5NzA3ZDRkM2YxYTI0OWIwYzAwMjQxZjYxOA

• IMG_2110.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Varför lättbetong?

Leca är bättre.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Leca är bättre.
Är inte isolervärdet mycket bättre i Ytong än i Leca?

Jag föredrar Leca också framför tex.Ytong då Lecan är starkare men har dock sämre isolervärde.
I så fall får man ta Isolerblock ifrån Finja om man vill ha bra isolervärden som ett exempel finns andra tillverkare med.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Leca är bättre.
Hur tjock blir väggen i ett modernt permanent hus med lecaväggar?

Jag har isoleca 100x100x100 (leca x isolering x leca).

Byggt 2018 enplan boyta 225 kvm.

Uppvärmningskostnaden/varmvatten ett par mil från Göteborg mellan 5000 och 5500 kWh per år.

Då är vi bara två men varmvatten till några till kostar inte mycket mer med bergvärme.

Rekommenderar definitivt leca. Starkare mindre fuktkänsligt och den på pappret sämre isolerförmågan betyder i praktiken ingenting.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Jag föredrar Leca också framför tex.Ytong då Lecan är starkare men har dock sämre isolervärde.
Hälften så bra isolervärdet på Leca?

D Diamant skrev:
Jag har isoleca 100x100x100 (leca x isolering x leca).

Byggt 2018 enplan boyta 225 kvm.

Uppvärmningskostnaden/varmvatten ett par mil från Göteborg mellan 5000 och 5500 kWh per år.

Då är vi bara två men varmvatten till några till kostar inte mycket mer med bergvärme.

Rekommenderar definitivt leca. Starkare mindre fuktkänsligt och den på pappret sämre isolerförmågan betyder i praktiken ingenting.
Hej. Förklara lite mer varför du tycker Leca är så bra och att det sämre isolervärdet inte har stor betydelse.
Mvh

Frerider Frerider skrev:
Man har balkar över öppningarna, sedan om du vill ha en regel emellan dina fönster så går det fint bara räkna med det i öppningsbredden.

När det kommer till hus och permanent bostad så rekommenderar man U-block som avslutningsblock som man armerar och gjuter i.
Sedan föredrar jag att sätta ett liggande hammarband på med sylltätning som fästes i den gjutna betongen.
Sedan fäster man takstolarna med vinkelbeslag och ankarskruv.

Det var en annan tråd där TS skulle mura ett förråd med Leca sten där rekommenderade jag att skippa U-block då det är en enklare byggnad men det kan fungera i ditt hus med.
Oftast får man hjälp med balkberäkning utav tillverkaren.

[länk]
Ok hammarband på översta lagret med u-balk och armering. Ang fönster och dörrar bredvid varandra så antar jag att en stående regel blir bra för att fästa karmarna. Dreva som vanligt mellan block och karm? Självklart balk ovanför.

A Andrew Wiberg skrev:
Ok hammarband på översta lagret med u-balk och armering. Ang fönster och dörrar bredvid varandra så antar jag att en stående regel blir bra för att fästa karmarna. Dreva som vanligt mellan block och karm? Självklart balk ovanför.
Ja regeln blir ju bara en distans, men visst kommer regeln att hjälpa till att ta laster också men problemet är att anläggningsytan på en regelände är så liten så blir det mycket tryck på den så kommer den att sjunka in i blocken i underkant då lättbetong är så mjukt.

A Andrew Wiberg skrev:
Hej. Förklara lite mer varför du tycker Leca är så bra och att det sämre isolervärdet inte har stor betydelse.
Mvh
Ytterväggarna i ett hus minus fönster är i förhållande till tak och golv ganska få kvm. Så ett något sämre u-värde har inte så stor betydelse.

Gjorde energiberäkningen själv och upptäckte det här då min byggare råkade beställa isoleca med 100 mm isolering i stället för 150 mm. Då det var murat någon meter när jag upptäckte det var det bara att gilla läget.

Mycket bekymrad gjorde jag om energiberäkningen med den tunnare isoleringen. Fick samma värde. Begrep först ingen ting men insåg sedan att programmet avrundade värdet till heltal och skillnaden var så liten att det blev samma värde. Nu har jag förhållandevis mycket fönster 100 kvm och runt 150 kvm yttervägg. Men även med en mer normal fönsteryta så blir skillnaden så liten att den är försumbar tror jag.

Dessutom är den tjockare varianten betydligt dyrare så min byggares felbeställning var inte någon felbeställning. Hade jag gjort beräkningen tidigare med de olika tjocklekarna hade jag inte valt de tjocka.

Rockwool har ett mycket bra gratis energiberäkningsprogram. Även om man tänker köpa energiberäkningen så kan man ha mycket nytta med det då man kan se vilken nytta man får av att köpa ex fönster med olika u-värden. Eller en superisolerad dyr ytterdörr. Man kan optimera. Vilket blir t.ex. billigast bästa tänkbara fönster eller 100 isolering i taket

Leca är mycket mer fukttåligt har man otur att väggarna blir blöta under uppförandet kan det ta lång tid att få huset torrt. Även när huset är färdigt blir ett leca hus mer fukttåligt även om lättbetong nog vanligtvis inte får fuktproblem. Men du skall bygga kustnära jag skulle bara för säkerhets skull välja leca.

Lättbetong är svårare att fästa saker i behöver oftast specialplugg och allmän försiktighet och eftertanke.

D Diamant skrev:
Men även med en mer normal fönsteryta så blir skillnaden så liten att den är försumbar tror jag.
Jag har en annan tro.Lättbetongens dubbelt så bra isolervärde innebär ju att man får lägre energikostnader i all framtid eller större boyta vid samma byggyta så lättbetong lär utklassa Lecan som väggmtrl i ett nytt permanenthus.

F fribygg skrev:
Jag har en annan tro.Lättbetongens dubbelt så bra isolervärde innebär ju att man får lägre energikostnader i all framtid eller större boyta vid samma byggyta så lättbetong lär utklassa Lecan som väggmtrl i ett nytt permanenthus.
Du har helt fel tro. Lättbetong har inte dubbelt så bra isolerförmåga än isoleca. Något bättre men långt ifrån dubbelt så bra.

Du verkar inte heller begripa att en mindre förbättring av isolervärdet på ytterväggen som är förhållandevis liten jämfört med golv och tak påverkar energiåtgången bara marginellt.

Med bergvärme skiljer det max 200-300 kWh köpt energi per år.

Det är tvärt om isoleca är det bästa alternativet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.