J
M Myckling skrev:
Man kan tycka vad man vill om bonusen men att med två dagars varsel tar bort den är ju på gränsen till obehagligt. Som medborgare önskar man ju ändå en viss planeringshorisont. Blir det ränteavdragen som står på tur nästa gång? De kanske ryker på fredag nu när statens kostnader för dessa rusar.:)
Tyvärr inte första gången som regler kring bilar ändras med så kort varsel att de som precis är i beställningsfasen eller till och med beställt och väntar på sin bil får totalt ändrade förutsättningar.

Långsiktigt är det helt kasst. Tänk hur man ändrade etanol, från fri trängselskatt och att tvinga mackarna att sälja etanol till att helt överge den så det blir dyrare köra på etanol.

Jag tycker nog att bonusen snart spelat ut sin roll, men att sänka andelen inblandad etanol i bensinen känns fel väg att gå...

M
J JohanLun skrev:
Det är absolut inte småpengar för mig, jag råkar haft (som leasingbil) 4st Golf7 kombi och en Passat GTE, när det blev dags för elbil så slutade jag med leasing och köpte en begagnad Zoe. GTE hade inte speciellt stort "bidrag", är ingen riktigt elbil. Men en golf SC med motsvarande utrustning kostade en bra bit mer (då 2019) än ditt exempel. Passaten utan el var givetvis något billigare än en GTE. Men en ID3 är billigare än en passat. Med ID3 åker man betydligt billigare, och passaten är faktiskt inte speciellt stor, marginellt större än en golf SC. Om man kör 3000 mil per år och har bilen i 2 år så blir driftkostnaden ca 60.000kr mindre med en elbil. Jag antar att andrahandsvärdet på hybrid / elbilen är högre. Iallafall var en passat hybrid inte dyrare än en golf att leasa med totalkostnaden. Och en ID3 hade blivit billigare än en golf. Men mina mil gick ned och förmånsvärde upp och en ID3 kan inte fås med varken dragkrok eller takräcke, dessutom var det omöjligt att säga vilken leveranstid som gällde. Just nu är jag glad jag köpte en bil privat, åker skitbilligt in min beg Zoe, inte lika bekväm som tex en ID3, men duger för mig. I slutet är det ju vad det varje år kostar att ha bil som spelar roll. Jag tror att även utan "bonus" så kommer elbilen över säg 5-6-7 år vara en bättre affär för de som kör rätt mycket. Sen känns en bensinbil orimligt seg när man väl börjat köra el. Även klena elbilar har en respons som inte går att mäta sig med fossiler.
Man kan nog räkna värdeminskning på 15%/år för bägge bilarna. På 200k blir den siffran högre för id3. Räntan idag ligger på 6%, även här ger 200k extra för id3 en betydligt högre kostnad.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
M Markarbetaren skrev:
Man kan nog räkna värdeminskning på 15%/år för bägge bilarna. På 200k blir den siffran högre för id3. Räntan idag ligger på 6%, även här ger 200k extra för id3 en betydligt högre kostnad.
Jag jämförde ju de månadskostnader leasingbolaget bestämt samt förväntad kostnad för el/bensin och kom fram till att golfen var lika dyr som en hybrid (och hade jag fortsatt leasa så var id3 billigare än golf). Om de gjort felaktiga antaganden om restvärde vet jag ju inte...

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Jag jämförde ju de månadskostnader leasingbolaget bestämt samt förväntad kostnad för el/bensin och kom fram till att golfen var lika dyr som en hybrid (och hade jag fortsatt leasa så var id3 billigare än golf). Om de gjort felaktiga antaganden om restvärde vet jag ju inte...
Företagsleasing?

F fribygg skrev:
Du kan väl sätta upp en elbilsmack med energi till självkostnadspris om det är viktigt för dig?
Är det inte viktigt för alla?

hsd
hsd hsd skrev:
[länk]
Jag förstår inte vad Eon menar:
"För dig som privatperson finns ingen funktion för betalning i din elmack. Du väljer själv om du vill bjuda på den, ta betalt eller kanske byta mot någon annan tjänst."

Kan jag ta betalt eller inte? Betalning "utanför", typ Swish?

• Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Det betyder att e.on inte har någon tjänst för betalning, utan det är upp till dig att se till att de som nyttjar din laddbox gör rätt för sig.

• Gilla
knyh
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Är det inte viktigt för alla?

knyh kennyh skrev:
Jag förstår inte vad Eon menar:
"För dig som privatperson finns ingen funktion för betalning i din elmack. Du väljer själv om du vill bjuda på den, ta betalt eller kanske byta mot någon annan tjänst."

Kan jag ta betalt eller inte? Betalning "utanför", typ Swish?
hsd hsd skrev:
[länk]
Kör man Swish så är det skattefritt man kan lägga på 2 kWh i moms också utan redovisningsplikt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.