37 280 läst ·
444 svar
37k läst
444 svar
Största scamen någonsin?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det man sa var ju att sänka till EU's miniminivå. Det man "glömde" säga var att EU's miniminivå höjs varje år, så effekten hade bara hållit i sig ett par år även om man varit snabb och genomfört ändringen direkt.F frasen_36 skrev:
Kod:
År Bensin Diesel
2020 4,2 21
2021 6 26
2022 7,8 30,5
2023 10,1 35
2024 12,5 40
2025 15,5 45
2026 19 50
2027 22 54
2028 24 58
2029 26 62
2030 28 66
Det gäller att ha fler än en sak i huvudet angående reduktionsplikten:
Svensk skogsindustri, som är en viktigt näring i andelar av Sveriges BNP, alltså en viktigt exportindustri, och därmed för jobb och och intäkter till statskassan, har påbörjat en massiv investeringsvända (många miljarder) för att vi ska kunna producera inhemskt biobränsle för att blanda in i fossilbränslena, istället för att importera "ful biobränsle".
Mycket av dessa biobränslen ska skapas genom ett mer fullständigt tillvaratagande av restprodukter från skogsindustrin (alltså den industri som tillverkar papper/pappersmassa, sågade trävaror, och "pressade träfiberprodukter").
Allt det här ger jobb, och gör oss mer oberoende från omvärldens eventuella avstängningar diverse gaskranar eller oljekranar.
Att sänka dessa investeringsplaner och att försöka sänka reduktionsplikten, är ungefär lika smart som att kissa på sig: varmt för en kort stund, och sedan blött och kallt.
Ju mer inhemskt producerat biobränsle vi (Sverige) kan åstadkomma, desto lägre pris får det, och desto tryggare blir vi när någon form av kris uppstår.
Svensk skogsindustri, som är en viktigt näring i andelar av Sveriges BNP, alltså en viktigt exportindustri, och därmed för jobb och och intäkter till statskassan, har påbörjat en massiv investeringsvända (många miljarder) för att vi ska kunna producera inhemskt biobränsle för att blanda in i fossilbränslena, istället för att importera "ful biobränsle".
Mycket av dessa biobränslen ska skapas genom ett mer fullständigt tillvaratagande av restprodukter från skogsindustrin (alltså den industri som tillverkar papper/pappersmassa, sågade trävaror, och "pressade träfiberprodukter").
Allt det här ger jobb, och gör oss mer oberoende från omvärldens eventuella avstängningar diverse gaskranar eller oljekranar.
Att sänka dessa investeringsplaner och att försöka sänka reduktionsplikten, är ungefär lika smart som att kissa på sig: varmt för en kort stund, och sedan blött och kallt.
Ju mer inhemskt producerat biobränsle vi (Sverige) kan åstadkomma, desto lägre pris får det, och desto tryggare blir vi när någon form av kris uppstår.
Jag är också för frihandel och fri rörlighet men tyvärr så är det ju inte det EU handlar om längre utan snarare att bygga upp en så stor byråkrati som möjligt med massor av bidrag och egen beskattningsrätt. Vi får tysk korporativism och fransk industripolitik från 70-talet istället för liberalisering.F fribygg skrev:
Kanske någon kan försöka räkna på det.Excel skrev:
Låt oss säga att de som kunde tänka sig att gå över på andra sidan och blev peppade med stödet av bonusen hoppar ett nytt bilköp nu.
Jag är en av de som hade hoppat leasing iallafall. Och där räknar vi bort en bil.
För enkelhetens skull så kostade min bil 500 000 kr. Det blir ju 125000 kr i moms endast för bilen.
Efter bonusen blir det 55000 kr in. Nu hade den blivit noll kronor om jag hade hoppat den. Och det hade blivit noll kronor på övriga inköp såsom laddare och annat skit.
Då hade jag kanske behållt min gamla bil och kört runt och tröskat med där det bara kommit in lätt räknat 1500 i skatt och lite för dieseln.
Sen tror jag nog tyvärr inte elbilarna blir billigare direkt. Ta opel mokka som exempel, den är en rätt dålig räckvidd, dålig utrustning osv, den är med samma utrustning som min id3 dyrare idag.
Men vi får väl hoppas att tillverkarna hittar något sätt och löser billigare bilar =)
Jag tror som jag skrev att unionen kan förändras till det bättre.mnils skrev:Jag är också för frihandel och fri rörlighet men tyvärr så är det ju inte det EU handlar om längre utan snarare att bygga upp en så stor byråkrati som möjligt med massor av bidrag och egen beskattningsrätt. Vi får tysk korporativism och fransk industripolitik från 70-talet istället för liberalisering.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Svenska lågskattade biobränslen, Ja tack. Importerade högskattade, Nej tack.S skogaliten skrev:Det gäller att ha fler än en sak i huvudet angående reduktionsplikten:
Man kan ju tycka att vi borde slippa att betala koldioxidskatt på den delen av dieseln som är reducerad och består av biomaterial, men icke, skatten är lika hög oavsett vad reduktionsplikten är. Dessa ständiga små bedrägerier får en verkligen inte att känna någon iver att rädda miljön (eller klimat om man nu tror att det går).S skogaliten skrev:Det gäller att ha fler än en sak i huvudet angående reduktionsplikten:
Syftet verkar bara vara att dra in mer skatt samtidigt som man låtsas att det är för något gott ändamål.
Man kan tycka vad man vill om bonusen men att med två dagars varsel tar bort den är ju på gränsen till obehagligt. Som medborgare önskar man ju ändå en viss planeringshorisont. Blir det ränteavdragen som står på tur nästa gång? De kanske ryker på fredag nu när statens kostnader för dessa rusar.Z Zlatje skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Det är trots allt en stor skillnad mellan ett avdrag som finns eller inte finns när man fattar sitt beslut (elbilsbonusen) och ett som ändras under tiden som man har ett pågående avtal (ränteavdraget).
Det kan förstås hända att det senare ändras ändå, och man kan vara för eller emot båda, men sannolikheten att det senare ändras på samma vis som det förra är nog nära noll.
Det kan förstås hända att det senare ändras ändå, och man kan vara för eller emot båda, men sannolikheten att det senare ändras på samma vis som det förra är nog nära noll.
Nej jag tror inte heller att ränteavdraget kommer att tas bort med två dagars varsel och inser naturligtvis skillnaden i förutsättningar mellan bonusen och avdraget. Men jag ogillar skarpt det sättet som bonusen togs bort, man kunde åtminstone väntat till årsskiftet vilket gett tänkbara elbilsköpare att göra sin kalkyl istället för att i panik rusa till bilhallarna för att hinna teckna order. En regering inte bör jobba med så kort varsel innan förändringar oavsett vad det gäller, det invaggar mig en en känsla av oförutsägbarhet i vad som kan vara rätt stora beslut för enskilda personer.
Det är absolut inte småpengar för mig, jag råkar haft (som leasingbil) 4st Golf7 kombi och en Passat GTE, när det blev dags för elbil så slutade jag med leasing och köpte en begagnad Zoe. GTE hade inte speciellt stort "bidrag", är ingen riktigt elbil. Men en golf SC med motsvarande utrustning kostade en bra bit mer (då 2019) än ditt exempel. Passaten utan el var givetvis något billigare än en GTE. Men en ID3 är billigare än en passat. Med ID3 åker man betydligt billigare, och passaten är faktiskt inte speciellt stor, marginellt större än en golf SC. Om man kör 3000 mil per år och har bilen i 2 år så blir driftkostnaden ca 60.000kr mindre med en elbil. Jag antar att andrahandsvärdet på hybrid / elbilen är högre. Iallafall var en passat hybrid inte dyrare än en golf att leasa med totalkostnaden. Och en ID3 hade blivit billigare än en golf. Men mina mil gick ned och förmånsvärde upp och en ID3 kan inte fås med varken dragkrok eller takräcke, dessutom var det omöjligt att säga vilken leveranstid som gällde. Just nu är jag glad jag köpte en bil privat, åker skitbilligt in min beg Zoe, inte lika bekväm som tex en ID3, men duger för mig. I slutet är det ju vad det varje år kostar att ha bil som spelar roll. Jag tror att även utan "bonus" så kommer elbilen över säg 5-6-7 år vara en bättre affär för de som kör rätt mycket. Sen känns en bensinbil orimligt seg när man väl börjat köra el. Även klena elbilar har en respons som inte går att mäta sig med fossiler.M Markarbetaren skrev:Så en elbil som tappar 70,000kr i rabatt kan man höja ytterligare utan att det märks på försäljningen? Var det därför bilfirmorna hade öppet till 24 när bonusen togs bort?
Vad menar du med "fel fickor"?
Du får gärna förtydliga vad du menar med att en elbil inte är SÅ mycket dyrare än motsvarande annan bil?
En VW id3 kostar 479,900kr, en VW Golf bensin kostar 267,900kr. 212,000kr måhända vara småpengar för dig men jag tror det är en hel del pengar för dom flesta!