3 199 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Största överraskningen med kostnader
Ni som har byggt hus, vad var största överraskningen i kostnad som ni inte hade väntat er när kalaset var färdigt?
Inget jag har gjort själv men fått fram nedan ca kostnaderS Spannen skrev:
Asfalt ca 400-500kr/kvm
Stensättning 800-1200kr/kvm (skiljer sig mycket beroende på sten man väljer)
Rullgräs 250-350kr/kvm
Som sagt inget jag har gjort själv så du får ta ovan med en nypa salt
Jag har byggt två hus och i bägge fallen så har jag blivit överraskad hur mycket pengar det går i slutskedet.
Även fast man har en totalentreprenad på själva byggandet så är det mycket som kommer till. Gården/gräsmatta skall färdigställas. Buskar, blomrabatter etc skall planteras. Lekstuga, skräptak, brygga etc skall byggas. Gardinstänger, armaturer, krokar, torkställningar, postlåda samt nya möbler skall köpas. Många bäckar små...
I övrigt så har jag blivit överraskad hur dyrt det blir med löpande timdebitering. Där jag har byggt så är det brist på både elektriker och VVS-montörer och att få en offert kan man bara drömma om. Den tiden det tar att göra upp en offert sätter de på andra betalande kunder istället! Mitt råd är att i mån om möjlighet alltid få ett fast offererat pris och undvika löpande timdebiteringar.
Även fast man har en totalentreprenad på själva byggandet så är det mycket som kommer till. Gården/gräsmatta skall färdigställas. Buskar, blomrabatter etc skall planteras. Lekstuga, skräptak, brygga etc skall byggas. Gardinstänger, armaturer, krokar, torkställningar, postlåda samt nya möbler skall köpas. Många bäckar små...
I övrigt så har jag blivit överraskad hur dyrt det blir med löpande timdebitering. Där jag har byggt så är det brist på både elektriker och VVS-montörer och att få en offert kan man bara drömma om. Den tiden det tar att göra upp en offert sätter de på andra betalande kunder istället! Mitt råd är att i mån om möjlighet alltid få ett fast offererat pris och undvika löpande timdebiteringar.
Tillval av kök/badrum/tvättstuga gjordes så tidigt i skedet så de kunde vi räkna med. Men att tillval av el för takspottar/utebelysning/extra uttag etc blev galet dyrt samt att ang plattläggning att arbetskostnaden för merarbetet för t ex större plattor/mindre plattor än std eller annan läggning blev så dyr. Dessa frågor beslutas när huset är på plats så de kommer med sent i skedet.R Ralph and Frank skrev:
Hur dyrt fyllnadsjord/matjord kan bli, bara genom att höja tomten 10 cm. Speciellt om man inte har kontakter och kan få tag på detta till bra priser. Till detta tillkommer kostnad för grävmaskin, som lätt kan kosta 1500-2000 kr/h.
Jag har nyligen fått klart med vad asfalt kostar att lägga på "färdig" mark. 250 kr/kvm plus ev arbete att rätta till underlag.R Ralph and Frank skrev:
Låter dyrt. Jag asfalterade ca 120 kvm för några år sedan, samtidigt med två grannar, till priset av 15€ ( ca 160 kr) inkl. moms. Då finns här egentligen endast två aktörer..mikkethn skrev:
Klicka här för att svara