7 955 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Största kostnader i samband med husbygge ?
Du verkar inte ta till dig vad hemmakatten skriver. Du anger tomtkostbader till 300ksek, men fick precis veta att det lika gärna kan kosta 1,2MSEK. Kanske borde du justera kalkylen då?S Sandra_R skrev:Syftet med tråden är att få en bättre förståelse kring större kostnader exkl. hus/byggkostnad/tomt som dyker upp under hela byggprocessen.
En övergripande förståelse för dessa kostnader ger även en bättre bild av vad man kan lägga på tomten.
På den frågan skriver du att man väljer husmodell efter att man köpt en tomt. Ja?
Jag förstår att markarbete beror på vilken tomt man väljer, vilket jag skriver i mitt första inlägg.
Jag tycker jag fick många bra svar här av andra som hjälper mig vidare.
Lägg på 300 000kr för ett garage också.
Det kostar att bygga nyckelfärdigt…
300tkr är en bedömning jag fått till mig från flera olika håll för en relativt plan tomt som inte ligger på lera.Nissens skrev:
Jag kan förstås lägga på både en, två eller tre miljoner och ta höjd för det.
Garage och dylikt tar jag inte med i kalkylen.
Ok, det är mest sannolikt att ni hittar en sådan tomt tänker du? Och villa utan garage är inte så praktiskt. När man har hus o tomt är det mycket prylar man behöver för att sköta allt. Sällan folk får plats med bilen-åtminstone om de har enkelgarage…S Sandra_R skrev:
Ja, jag har förstått att det inte är orimligt i de områden vi letar. Över en miljon har jag inte hört från någon annan.Nissens skrev:
Som sagt, garage är inte intressant.
Klicka här för att svara