Jag tänkte göra iordning och måla grundmuren på mitt garage byggt 1971, men som ni ser finns en ganska rejäl spricka som ser tråkig ut, min fråga är: hur lagar jag sprickan innan jag lagar?
Mjukfog?
mvh Stenvägg, brun kant, skylt "Ingen åtkomst energibrunn", gröna växter, grus, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Följer gärna denna då jag tänkte göra precis samma. Om sprickan inte rör sig så tänkte jag iaf laga min genom att använda Husfix och slipa ner de fint innan jag målar den. Kanske finns de en bättre lösning dock?

• Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Hittade att man kan dutta Husfix med en styv pensel på lagningen för att få till så lik grund som möjligt innan man målar. En slät yta som jag nämnde innan kommer nog synas en del.

Undrar om det går att dutta i husfrid bara i sprickan? Slippa lägga på ett större område

M Mapet890 skrev:
Undrar om det går att dutta i husfrid bara i sprickan? Slippa lägga på ett större område
Kan nog fungera så länge du lyckas fylla ut den. Jag tror det kan bli bra faktiskt. Blöt ordentligt med vatten i den först bara.

N
Varför husfix? Cementbruk A är det som ska användas.
Strukturen får ni inte till ändå, kanske med weber cementbruk A då det är grövre än husfix.

N neo11 skrev:
Strukturen får ni inte till ändå, kanske med weber cementbruk A då det är grövre än husfix.
Detta hade jag inte koll på tackar för det!

N neo11 skrev:
Kan jag peta i endast i sprickan med detta, är det möjligt?

N
Ja, men förvattna lite med en blomspruta först.

N neo11 skrev:
Ja, men förvattna lite med en blomspruta först.
Dum fråga, varför ska jag använda just ”A” och inte ”B” eller ”C”?
Grunden är gjord av leca och någon puts gissningsvis.

Fyll en gräddsprits med bruk och smacka i ? Alternativt fylla en tom mjukfogspatron

N
M Mapet890 skrev:
Dum fråga, varför ska jag använda just ”A” och inte ”B” eller ”C”?
Grunden är gjord av leca och någon puts gissningsvis.
A är betong med sand istället för sten, B lite mjukare och lite kalk i, skulle du kunna använda då det är 30 cm över mark. C används när man putsar fasader, mindre cement och mer kalk i.
i A är det inget kalk i alls.

Väcker denna tråden igen. Kan jag använda casco husfix till denna spricka?

Claes Sörmland
Köp en säck finbetong istället så kommer du närmare vad grunden består av. Kostar 60-70 kr.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp en säck finbetong istället så kommer du närmare vad grunden består av. Kostar 60-70 kr.
typ weber cementbruk A?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.