52 777 läst ·
417 svar
53k läst
417 svar
Större renoveringar. Hur har ni löst det med pengarna?
När jag värderade om mitt hus och pratade med mäklaren om vad som styr sa mäklaren att...
1a Omr/läge
2a Om det är något som sticker ut
3e Helheten
4e Potensialen
Ytskick är det lättare att värdera.....
1a Omr/läge
2a Om det är något som sticker ut
3e Helheten
4e Potensialen
Ytskick är det lättare att värdera.....
Det är roligt att så många som inte behöver låna (jo det finns folk som måste låna faktiskt om ni undrar) är inne i tråden och ger tips,
Det är ju lite som att fisken ger simtips till fågeln.
och en del verkar ha en taskigare inställning än andra....
Det är ju lite som att fisken ger simtips till fågeln.
och en del verkar ha en taskigare inställning än andra....
Om jag kollar här på gatan så finns det många lösningar. Vi är helt enkelt så långsamma så att det hinner trilla in pengar på lönekontot medan vi bestämmer oss för hur vi ska göra. Flera andra har lånat upp mer pengar när de renoverar. Det låter sig göras när man köpt huset för 700 000 och taxeringsvärdet gått upp till över en miljon. Åter andra köper lite i taget och sparar medvetet ihop allt efterson. En granne byter tex ett fönster varannan månad. Totalkostnaden hade förståss blivit lägre om de bytt alla på en gång, men då ett par fönster i princip var ruttna behövde de bytas snabbt, och de tyckte inte att de hade marginalen för en ökad månadskostnad som det blivit om de tagit lån och gjort allt på en gång.
Vi har för övrigt en belåningsgad på ca 15%, ett "skräpkonto" med 5% på, på lönekontot har vi i princip lånesumman just nu, men den ska användas till badrumsrenovering, och så har jag privata pengar motsvarande dubbla lånesumman i ärvda fonder.
Vi har för övrigt en belåningsgad på ca 15%, ett "skräpkonto" med 5% på, på lönekontot har vi i princip lånesumman just nu, men den ska användas till badrumsrenovering, och så har jag privata pengar motsvarande dubbla lånesumman i ärvda fonder.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Du kanske anser att det är en taskig inställning när man rekommenderar ett visst sparande? Men du skriver ju samtidigt att det är roligt med tips från många som inte behöver låna, så...Brander skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Fortfarande verkar det vara helt ok att låna 100% - tom mer om man räknar in vissa avgifter etc.shadowfire skrev:Apropå att låna pengar, så var det inga problem för min del att låna 100%. Banken testade min ekonomi på upp till 8-9% i ränta och det var lugnt (även om det sved i mina ögon då jag såg månadskostnaden på ränta+ amortering med nästan 10% i ränta, ufff).
Kommer räntan gå upp till 10% under nästa år, så får jag det kämpigt, absolut. Det blir stenhårda prioriteringar i övrig ekonomi. Dock misstänker jag att det är rätt många andra som får det svettigt också. De som inte sitter på huslån, sitter på lån för husvagn, bil, båt eller annat.De som skulle jubla över 10% ränta är Blocket.se .. :
Det som däremot stör mig är pantbrev och lagfartsavgift. Gammal förlegad jäkla skitgrej. Numera får man inte ens en pappersbit, men 50 papp fattigare blev jag.... gnnn!
MEN - skillnaden är att man inte får bottenlån på mer än 85% - vilket för låntagare innebär att man måste amortera och att man får en högre ränta totalt sett !
För banken, och Sverige, innebär det att riskerna minskar eftersom de lån som är givna utöver bottenlånet in har huset som en säkerhet och därför kan inte dessa lån anses som "säkra" (som tex subprimelånen i Usa utgavs för att vara)
Det man måste tänka på är dock att oavsett diksussionen om bostadbubbla eller ej så är vi i en situation då huspriserna statistiskt sett ligger för högt och har gått upp för många år i rad.
Det är kanske inte troligt med en brant nedförsbacke just nu, men i nästa lågkonjuktus (som borde inträffa- om inte PIIGS i Eu eller Usa stjälper det- ca 2013-2016 ngn gång). Då kan man nog kallt räkna med en nedgång, hur brant kan man bara sia om.
Tills dess så tror jag att man skall räkna med en mkt utplanad kurva med lite upp- och lite nedgångar på vägen. Man kan inte på ngt sätt räkna hem renoveringar och tro att priset automatiskt stiger, förvisso kan det det, och mer därtill om man gör rätt saker- men man bör nog iaf RÄKNA med att det inte automatiskt drar upp värdet.
Om man sen lånar blanco eller sparar ihop är en smaksak som förutom sin ekonomi också beror på hur man är lagd och om renoveringen egentligen kan vänta 5 år eller om det är i stort sett pest och pina att inte renovera nu.
/K
Måste och måste, ja om taket rasar in eller pannan brakar ihop såvisst då kanske många måste låna, i de flesta andra fall skulle nog många kunna låta bli att låna, men vill inte vänta och anser därför att de måste låna.Brander skrev:
Jag har inga problem med att man lånar till nytt kök, badrum eller annan typ av konsumtion. Men jag kan tycka man ska tänka efter hur man tänker att lånet ska betalas. Ska man amortera under den ekonomiska livslängden så att när köket måste bytas nästa gång har man betalat av det förra lånet, eller tänker man bara ta upp nya lån och öka på skulden? Ser man räntan som "hyra" och då planerar att arvtagarna får lösa lånen när man dör och huset säljs, eller tänker man sig ha låga omkostnader (låga räntekostnader) när man blir pensionär och inkomsterna minskar och därför vill amortera? Kanske man lånar idag amorteringsfritt och räknar med att den disponibla inkomsten ska öka när man blir äldre och barnen flyttar hemifrån och då kommer börja amortera?
Så länge man har en plan och har funderat på hur det kommer se ut "därframme" i framtiden så har jag inga problem med att folk lånar.
Tyvärr tror jag att det finns en del som inte har tillräckligt med disponibel inkomst, kanske pga redan höga räntekostnader exempelvis, att kunna spara tillräckligt mycket varje månad för att renoveringen ska kunna påbörjas inom vettig tid. Måste man spara i 10 år och under tiden försaka en massa bekvämliga vanor man lagt sig till med för att kunna renovera köket är det inte så roligt. Ett enkelt sätt då är att låna amorteringsfritt, få köket renoverat genast, betala några hundralappar i månaden i räntekostnader och fortsätta leva som man gör. Att man när man blir pensionär betalat minst lika mycket i räntor som köksrenoveringen kostade och fortfarande är skyldig banken pengar för lånet funderar man kanske inte så mycket på just då, utan ser det som ett senare problem som kommer lösa sig "automatiskt" när man säljer huset och flyttar till något mindre.
Har man tänkt igenom den nuvarande och framtida situationen och känner att man är okej med tänkbara utfall så är det bara att låna och köra på, jag har inga problem med det. Men om man inte tänkt igenom utan bara resonerar att "det löser sig" deras åsikter har jag lite större problem med.
Redigerat av moderator:
klaskarlsson skrev:Fortfarande verkar det vara helt ok att låna 100% - tom mer om man räknar in vissa avgifter etc.
MEN - skillnaden är att man inte får bottenlån på mer än 85% - vilket för låntagare innebär att man måste amortera och att man får en högre ränta totalt sett !
För banken, och Sverige, innebär det att riskerna minskar eftersom de lån som är givna utöver bottenlånet in har huset som en säkerhet och därför kan inte dessa lån anses som "säkra" (som tex subprimelånen i Usa utgavs för att vara)
klippte lite där.
Ganska OT men vad är det som avgör hur stort bottenlånet ska vara?
själv sitter jag faktiskt här och surar över att vi har ett bottenlån på 75% och våra vänner har det på 85%
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
delciterar dig bara för att inläggens längd i denna tråd börjar bli så vansinnigt långa så ingen kommer orka läsa allt ändåklaskarlsson skrev:Fortfarande verkar det vara helt ok att låna 100% - tom mer om man räknar in vissa avgifter etc.
För banken, och Sverige, innebär det att riskerna minskar eftersom de lån som är givna utöver bottenlånet in har huset som en säkerhet och därför kan inte dessa lån anses som "säkra" (som tex subprimelånen i Usa utgavs för att vara).../K
Men ja, helt rätt, det sätter ju högre press på mig som förstagångsägare dessutom att verkligen hantera ekonomin. Jag har 3 lån på huset totat. Bottenlån, medellån/topplån och blancolån. Inte billigt sett till räntekostnader och annat, men jag väljer helt klart detta före att bo i hyresrätt igen.
tompaah7503 skrev:Så du menar att efter 10 år så har du ett 10 år gammalt slitet kök och eftersom du inte amorterat nåt så har du kvar det gamla kökslånet och du börjar få behov av nytt,
medans den andra som byggde allt eftersom har i medeltal 5 år gammalt kök och inte en krona i lån på det, redo att lägga nya pengar där det behövs månatligen?
Ni glömmer bägge att även mitt hus med största säkerhet kommer att öka så mycket i värde på de 10-15 åren att jag inte behöver fundera på om jag skulle ha amorterat eller inte eller om jag kan låna till ett nytt kök.Tompamannen skrev:
TS frågade inte om husvärde men det är tätt sammanlänkat med lånemöjligheten.
Värdeökning är intressant även om man ine planerar att sälja. Det känns bra att veta att man kan sälja snabbt vid behov. Eller kunna förhandla till sig bättre bankvillkor. Detta kan vi argumentera i evighet.
Många sparare verkar missundsamma, avundsjuka och tycker illa om folk som har ett snyggt och i deras ögon vräkigt hus för lånade pengar. Och ve om de även har en ny vräkig bil. Samma personer sitter bittert och ältar om en bolånecrash som aldrig kommer att komma. Och skulle den komma så är det väl skitsamma så länge man inte har lånat 100%. Jag kan sälja min nyrenoverade kåk i morrn så länge inte värdet halveras. Hur stor är den chansen för en halvering av bostadspriserna i Sverige inom överskådlig framtid??
Ni har bra argument men de är ju tyvärr ine verkligheten och har historiskt sett aldrig varit det heller.. Jag och en hel del andra husägare vet att detta funkar, Alla de andra som sitter i sin "vräkiga" villa som banken äger. Är det ägandet eller livsglädjen man vill ha? Efter ett par försäljninar och flytter till hus som säljs till mycket högre värde än de köptes för så har man rätt mycket EGNA pengar att skjuta in i nästa husköp. Det gör att man belånat mindre och mindre av husvärdet. Detta är ju fakta.
Hate the game, not the player. :wow:
Belåningsgraden i förhållande till taxeringsvärdet är i praktiken meningslös i annat avseende än att det i viss mån avgör räntan (topplån/bottenlån) och om man kan låna mer elelr inte.
Det som praktiskt betyder nåt är ju om man har råd att betala vad det kostar eller inte. Är huset 100% belånat och man inte har nåt sparkonto och inte amorterar tvingas man ju sälja huset om man blir sjuk eller arbetslös eller om räntan går upp ett par procent. Även om huset är lägre belånat kan det ju komma till det, då banken förmodligen är tveksam till att öka lånet om motivet är att betalningsförmågan minskat. Men om man amorterar kan man ju iallafall under en tid klara skivan genom att sluta amortera eller sluta spara, och man kan även äta upp sparkontot och då få en tidsfrist.
Själv kan jag ju om A-kassan tar slut raskt minska min månadskostnad med 3-4 000 genom att ta mina sparade pengar och betala av hela lånet på en gång. Så hela den här diskussionen hänger ju rätt tätt ihop med den om vilken belåningsgrad man har, den om det är bra att amortera elerl bara dumt, OCH den som gick tidigare om hur mycket hus man skulle köpa om man vann en massa miljoner på lotto.
Det som praktiskt betyder nåt är ju om man har råd att betala vad det kostar eller inte. Är huset 100% belånat och man inte har nåt sparkonto och inte amorterar tvingas man ju sälja huset om man blir sjuk eller arbetslös eller om räntan går upp ett par procent. Även om huset är lägre belånat kan det ju komma till det, då banken förmodligen är tveksam till att öka lånet om motivet är att betalningsförmågan minskat. Men om man amorterar kan man ju iallafall under en tid klara skivan genom att sluta amortera eller sluta spara, och man kan även äta upp sparkontot och då få en tidsfrist.
Själv kan jag ju om A-kassan tar slut raskt minska min månadskostnad med 3-4 000 genom att ta mina sparade pengar och betala av hela lånet på en gång. Så hela den här diskussionen hänger ju rätt tätt ihop med den om vilken belåningsgrad man har, den om det är bra att amortera elerl bara dumt, OCH den som gick tidigare om hur mycket hus man skulle köpa om man vann en massa miljoner på lotto.
Fixartanten skrev:
Du får tolka roligt som du vill.
Sen kan man ju ge nåt tips/förslag innan man rekomenderar sparsamhet när man gör inlägg i en frågetråd det blir nog roligare för trådskaparen som nog bestämt sig för att låna
om han frågar hur man bäst gör det.
Redigerat:
Jag kan dra en paralell till ett annat forum där jag frågade vart man kunde köpa bra bromsskivor som inte blev skeva så lätt då jag hade vibrationer vid inbromsning
det resulterade i att jag fick en massa svar där folk skrev att man måste rengöra navet etc
när man monterar skivorna men jag fick inte ett enda svar där det fanns nåt tips om bra bromsskivor till rätt pris vilket frågan gällde
ungefär som den här tråden
det resulterade i att jag fick en massa svar där folk skrev att man måste rengöra navet etc
när man monterar skivorna men jag fick inte ett enda svar där det fanns nåt tips om bra bromsskivor till rätt pris vilket frågan gällde
fast TS frågade ju faktiskt om vi lånade eller sparade ihop till våra renoveringar.Brander skrev:Jag kan dra en paralell till ett annat forum där jag frågade vart man kunde köpa bra bromsskivor som inte blev skeva så lätt då jag hade vibrationer vid inbromsning