P
shadowfire skrev:
Med tanke på husets läge så siktar jag på att gå plusminusnoll först och främst. .
Och då har du jobbat gratis kan man säga?

bra-byggare skrev:
Dra mig baklänges! Läser jag rätt, menar du verkligen femhundrafemtiotusen svenska kronor, för ett kök!:O.
Det är inte så svårt att komma upp till den summan om man vandrar in i någon av köksbutikerna i Sthlm, se bilaga nedan (jag ser att tvättmaskin och torktumlare ingick, men de kostade, och såg ut, ungefär som Bosch).

Garvin_75 skrev:
Gaggenau diskmaskin = Asko Cylinda... tillverkas i vara eller iaf gjordes för några år sedan, mycket dyrare men endast fronten som skiljer sig åt :)
Nästan rätt, fronten syns inte alls (skåpslucka utanför), så man måste titta noga på etiketten inne i maskinen för att se skillnaden ;)

Just diskmaskinen och micron ser misstänkt lika ut "vanliga" modeller, men resten av parken ser ganska disktinkt skild ut. Men jag har heller aldrig påstått att köpet är motiverat ur funktionsmässig synvinkel eller ens är en bra affär. Poängen är att var och en av oss prioriterar olika, och just "känslan" av att gå in i köket råkar vara extra viktig i vårt liv. De extra räntekostnaderna motiverar det får vår del.

Redigerat:
P
bra-byggare skrev:
Dra mig baklänges! Läser jag rätt, menar du verkligen femhundrafemtiotusen svenska kronor, för ett kök!:O.
Vargklo skrev:
Det är inte så svårt att komma upp till den summan om man vandrar in i någon av köksbutikerna i Sthlm, se bilaga nedan (jag ser att tvättmaskin och torktumlare ingick, men de kostade, och såg ut, ungefär som Bosch).
Det får man ju en hyfsad sommarstuga för i vissa delar av landet, och det betalar man för ett kök, herre-j-vlar!:O Jaja, det finns de som köper andra saker för de summorna som används klart mindre än ett kök så man kanske inte ska vara såå förvånad.

bra-byggare skrev:
Och då har du jobbat gratis kan man säga?
Ja, jag ser det som en ny hobby och kan jobba kvällar, nätter osv... ingen familj att ta hänsyn till, så jag "passar på" nu... en gnatig fruga hade satt käppar i hjulet direkt ;)

Holpers skrev:
Lite stöddigt (med glimten i ögat) kan jag ju svara att när du renoverat klart efter sammanlagt 10 år så har jag under tiden bott i ett färdigrenoveat hus i 9,5 år samt haft motsvarande dina sparpengar/renoveringspengar att leva för varje månad (minus lite ränta då), :P
Så du menar att efter 10 år så har du ett 10 år gammalt slitet kök och eftersom du inte amorterat nåt så har du kvar det gamla kökslånet och du börjar få behov av nytt,

medans den andra som byggde allt eftersom har i medeltal 5 år gammalt kök och inte en krona i lån på det, redo att lägga nya pengar där det behövs månatligen?

Ja för mig är det ju solklart vad som är bättre... d^_^b

Arkitekten2 skrev:
Intressant att höra alla kommentera beloppen kring det här med kök - det skiljer sig ju föga ifrån andra områden i livet. Man får vad man betalar för och det är sällan som pengarna är bortkastade i ren "märkeshysteri". Det handlar om byggkvalitet, precision, funktion, ljudnivåer etc.

Vidare så är det intressant att vara ute på Volvo eller BMW en lördag eller söndag och kolla på ny bil och höra hur gemene man resonerar där - då är det tillval, tillval och tillval som gäller och man kostar på sig så meningslösa saker som stora aluminiumfälgar för sisådär 20-30tkr, stereoanläggningar etc. Och med undantag för de som kör i tjänsten så är ju bilen ngt. man använder betydligt mindre än sitt kök och som dessutom har en betydligt kortare livslängd och här talar vi om investeringar där man inte ifrågasätter belopp på både 300, 400 och 500tkr och detta ser ut att vara "vanliga" människor och jag tänker i mitt stilla sinne på var dessa pengar kommer ifrån och fascineras över om det är samma människor som går i taket över att en kvalitetsdiskmaskin kan kosta 15tkr, dvs. ungefär lika mkt. som stereon i bilen :)
hehe jag tillhör dem som kör en sportbil i halvmiljonsklassen och som inte lägger ner mer pengar på köket än vad jag kan få igen... att lägga 500 tkr på ett kök här och försöka sälja huset om låt säga 2 år, skulle bli en garanterad förlustaffär. Särskilt då jag har kåken belånad på 100%. Inte en kotte hade betalat 300-400 tkr mer för mitt hus än för grannens bara för att jag har ett kök för en halv miljon kr...

Som sagt, bland flådiga takvåningar inne på Linné är det en annan femma. Där är även 500 tkr småpotatis för klientelet. Så det går inte hålla på med sådana här jämförelser eller sådant resonemang så länge man inte ser till helheten. Det beror helt och hållet på var du bor.

Bilen använder jag flera gånger så mkt som mitt kök. Köket är bara en plats som besöks vid söndagens storkok samt vid fester ;) .. bilen däremot är ju min pärla, en familjemedlem kan man säga. :wow:

Kostar ett hus 6 miljoner så kanske ett kök för 500 lakan inte är så mkt. Kostar kåken 700 laxar, vilket man får en halv herrgård för hemma i min hemby i Norrland, så vore 500 papp på ett kök rent idiotiskt.

bra-byggare skrev:
Jag tror tyvärr du har fel.

Haha, Mäklarinsikt är ju inte ett dugg partiska så de litar vi ju på till 100%;)
För övrigt står det att efterfrågan på nyrenoverat badrum/kök är mer efterfrågat, inte hur mycket mer än renoveringskostnaden köparna är villiga att betala för det.

Nja, nu var det ju ett teoretiskt resonemang som jag ladee fram om du minns

Men då får du ju betalt för den arbetsinsats och besvär du lägger ner och inte automatiskt fått extra betalt bara för att det är renoverat eller hur? En annan person kanske anser att hon hellre betalar extra för huset och jobbar över lika många timmar som det tog för dig och renovera och tjänar mer per timme än vad man betalar dig extra för köket utslaget på åtgångna renoveringstimmar för att slippa renovera själv. Så för den personen är det ekonomiskt rationellt att låta dig jobba för en lägre timpenning än vad den själv tjänar.
Nu renoverae jag ju mitt kök som sagt för vår skull. Vi hade ingen lust att bo med kök från 1977. Så vi kan utgå ifrån att köket måste renoveras oavsett. Det går inte att bara måla eller byta luckorna av någon anledning.

Alternativ 1. Jag gnetar och snålar åker runt till alla butiker, aktivt bevakar reor och lyckas köpa halva köket på IKEAs fyndhörna och andra halvan på El-gigantens utförsäljning. Jag behåller den omoderna planeringen av köket för att spara pengar på rörmokare och elektriker. Jag sätter in köket själv så gott jag kan. Struntar i golvvärme för att spara lite pengar. Jag kommer undan med 50 000kr som jag sparat ihop till efter att ha sparat 1000kr i månaden i 5 år. Under de 5 åren får familjen gott leva med att 70-tals köker skall renoveras om 5 år.

Alternativ 2. Jag pratar med Banken när jag köper huset och säger, jag vill även renovera köket. Mitt drömkök kostar oss 200 000kr.För de pengarna kommer jag att kunna tassa ner i köket på morgonen barfota på värmegolvet. Jag mår bra när jag ser granitskivan och de betydligt exklusivare vitvarorna som utstrålar kvalité. Köket är planerat efter 2011 års standard. All el är nydragen, all belysning med LED teknik osv. Får nya köket snabbt och smidigt installerat. Månadskostnaden på lånet blir ett par hundringar jmf med 1000kr/mån.

Nu ska vi prata värdeökning. En mäklare kommer och värderar huset. Här han kliver innanför dörren i alternativ historia 1. Tänker han (Och en ev spekulant) "Jaha, här har de försökt sig på en köksrenovering..detta duger inte för att locka fram högre buden, det blir till at slita ut allt och göra om."

Detta är ett faktum i populära bostadsområden. Sök på Blocket under kök och fundera på varför så många säljer 1år gamla kompletta kök. Jag har själv varit i den sitsen. Även fast köket är renoverat så lägger man 200 i budgeten för att göra-om-göra-rätt.

När samma mäklare kliver in i historia 2, så blr han direkt positivt överraskad över det smakfullt renoverade köket med hög standard och bra planering. De lite exclusivare vitvarorna, granitskivan, det dyrare kaklet, marknadens bättre blandare, belysningen, golvvärmen osv. Det är sånna dealjer som gör helheten vilket får en potentiell köpare att hamna i "Jag-ska-bara-ha-det-huset-känslan" Priset trissas upp.

Detta vet var enda hussäljare som lagt ner pengar på homestyling eller renovering inför en försäljning.

shadowfire skrev:
hehe jag tillhör dem som kör en sportbil i halvmiljonsklassen och som inte lägger ner mer pengar på köket än vad jag kan få igen... att lägga 500 tkr på ett kök här och försöka sälja huset om låt säga 2 år, skulle bli en garanterad förlustaffär. Särskilt då jag har kåken belånad på 100%. Inte en kotte hade betalat 300-400 tkr mer för mitt hus än för grannens bara för att jag har ett kök för en halv miljon kr...

Som sagt, bland flådiga takvåningar inne på Linné är det en annan femma. Där är även 500 tkr småpotatis för klientelet. Så det går inte hålla på med sådana här jämförelser eller sådant resonemang så länge man inte ser till helheten. Det beror helt och hållet på var du bor.

Bilen använder jag flera gånger så mkt som mitt kök. Köket är bara en plats som besöks vid söndagens storkok samt vid fester ;) .. bilen däremot är ju min pärla, en familjemedlem kan man säga. :wow:

Där vill jag inte kategoriskt påstå att du har fel men jag har ett antal exempel där jag faktiskt sett att precis det har hänt - att man fått igen renoveringspengarna både en, två och tre gånger och detta har varit hus med "sämre" lägen så visst är det möjligt om man gör det på rätt sätt - dvs. med en arkitekt inkopplad :)

Vad gäller bil så hyr vi bil så fort vi ska någonstans efter att ha gjort oss av med bilen för ett par år sen och vi ligger på jätteplus i kalkylen hittills! Och så skönt när man bor i stan att bara få en ny, tankad och tvättad fin bil framkörd och sen bara kunna släppa den när man kommer tillbaka, inga parkerings eller vandaliseringsproblem. En positiv effekt är också att de "onödiga" körningarna minimeras! Såg den senaste kostnadskalkylen för bilägande idag i tidningen, en ny A6:a kostar drygt 62kr milen om man rullar 1500 mil per år, ja 62kr! Snacka om kvalificerad kapitalförstöring..:)

Holpers skrev:
Sök på Blocket under kök och fundera på varför så många säljer 1år gamla kompletta kök. Jag har själv varit i den sitsen. Även fast köket är renoverat så lägger man 200 i budgeten för att göra-om-göra-rätt.
Svaret på varför det är så många kök till salu på blocket har du nedan i ditt stycke:

Holpers skrev:
När samma mäklare kliver in i historia 2, så blr han direkt positivt överraskad över det smakfullt renoverade köket med hög standard och bra planering.
Du använder nu första gången ordet smakfull i dina inlägg som skiljande faktor. Smaken är som baken, dvs. hårig och illaluktande, så den kan man inte jämföra. Återstår standard och planering, vilken man kan få lika bra för ett 50tkr kök som ett 200tkr dito. Resten, 150tkr, har du betalt för din smak vilket kanske nästa köpare tycker är horribelt och vips ser du ditt eget smakfulla kök på Blocket... d^_^b

Vargklo skrev:
Skulle vi inte orka med räntorna får vi flytta till något mindre.
Det är lätt att säga, men för de flesta blir det ett trauma om det inträffar!

P
Holpers skrev:
Nu renoverae jag ju mitt kök som sagt för vår skull. Vi hade ingen lust att bo med kök från 1977. Så vi kan utgå ifrån att köket måste renoveras oavsett. Det går inte att bara måla eller byta luckorna av någon anledning.

Alternativ 1. Jag gnetar och snålar åker runt till alla butiker, aktivt bevakar reor och lyckas köpa halva köket på IKEAs fyndhörna och andra halvan på El-gigantens utförsäljning. Jag behåller den omoderna planeringen av köket för att spara pengar på rörmokare och elektriker. Jag sätter in köket själv så gott jag kan. Struntar i golvvärme för att spara lite pengar. Jag kommer undan med 50 000 kr som jag sparat ihop till efter att ha sparat 1000kr i månaden i 5 år. Under de 5 åren får familjen gott leva med att 70-tals köker skall renoveras om 5 år.

Alternativ 2. Jag pratar med Banken när jag köper huset och säger, jag vill även renovera köket. Mitt drömkök kostar oss 200 000kr.För de pengarna kommer jag att kunna tassa ner i köket på morgonen barfota på värmegolvet. Jag mår bra när jag ser granitskivan och de betydligt exklusivare vitvarorna som utstrålar kvalité. Köket är planerat efter 2011 års standard. All el är nydragen, all belysning med LED teknik osv. Får nya köket snabbt och smidigt installerat. Månadskostnaden på lånet blir ett par hundringar jmf med 1000kr/mån.
Räntekostnaden blir väl ca 300-400kr i månaden snarare än ett par hundringar väl?

Amortera ingår inte i detta antar jag? Så nästa gång köket ska renoveras blir det nytt lån och 300-400kr ytterliggare i månaden eller?

Holpers skrev:
Nu ska vi prata värdeökning. En mäklare kommer och värderar huset. Här han kliver innanför dörren i alternativ historia 1. Tänker han (Och en ev spekulant) "Jaha, här har de försökt sig på en köksrenovering..detta duger inte för att locka fram högre buden, det blir till at slita ut allt och göra om."

Detta är ett faktum i populära bostadsområden. Sök på Blocket under kök och fundera på varför så många säljer 1år gamla kompletta kök. Jag har själv varit i den sitsen. Även fast köket är renoverat så lägger man 200 i budgeten för att göra-om-göra-rätt.

När samma mäklare kliver in i historia 2, så blr han direkt positivt överraskad över det smakfullt renoverade köket med hög standard och bra planering. De lite exclusivare vitvarorna, granitskivan, det dyrare kaklet, marknadens bättre blandare, belysningen, golvvärmen osv. Det är sånna dealjer som gör helheten vilket får en potentiell köpare att hamna i "Jag-ska-bara-ha-det-huset-känslan" Priset trissas upp.

Detta vet var enda hussäljare som lagt ner pengar på homestyling eller renovering inför en försäljning.
Värdeökningen spelar väl ingen egentlig roll för din del eftersom om du renoverat för din egen skull och inte för att sälja. Jag antar att ni då har tänkt bo i huset ett antal år? Med åren sjunker kökets värde för att till slut bli lika mycket värt som det kök från 1977 du just rivit ut, dvs 0 kr. Efter 30 år har du betalat 168 000kr i räntor (4% i snittränta) samt 200 000 kr för själva köket, dvs 368 000 kr eller 1022 kr i månaden.

Men eftersom du antagligen inte ids vänta så länge utan renoverar vart 15 år för 200 000kr åt gången kommer du betala 400 000 kr för köken samt 168 000kr+84 000kr i räntor dvs 652 000kr totalt eller 1022kr i månaden de första 15 åren och 2044 kr i månaden de sista 15 åren.

De första 15 åren kostar lika mycket som personen som sparar sättter in på banken, ca 1000kr i månaden, de sista 15 åren kostar mer än det dubbla.

Sparalternativet "kostar" 1000 kr i månaden i 5 år, sedan kan man sätta in 1000 kr i månaden under 15 års tid och ha 211 000 kr på kontot (3% snittränta). Av de pengarna renoverar man köket igen för 50 000 kr och fortsätter sätta in 1000 kr i månaden i 10 år. Nu har det också gått 30 år och man har nästan 400 000 kr på banken samt ett kök värt 2/3 av 50 000 kr (vi antar att värdeminskningen på köket är linjär) dvs 33 000 kr.

Så den som sparar och köper kök för 50 000 kr har totalt 433 000 kr medan den som lånar och köper kök för 200 000 kr har noll och intet kvar efter 30 år.

För mig är sparalternativet klart mer tilltalande eftersom jag då kan ta de 433 000 kr och både renovera köket för 200 000 kr och åka på en schysst semesterresa med familjen. Detta medan du som lånat måste jobba och tjäna pengar att betala räntorna på dina två köksrenoveringslån du fortfarande håller på att betalar på (och funderar på om du har råd att ta ett ytterliggare lån på 200 000 kr för nu är det nämligen dags att renovera köket igen) ;).

Redigerat av moderator:
Jag har alltid haft som filosofi att tjäna in pengarna först och handla sen. Enda undantaget husköp som ju blir svårt att klara kontant. Mindre lån > mer pengar över varje månad > snabbare att spara ihop pengar. Utöver det försöker jag alltid att minimera de fasta kostnaderna så får man mer över till roligare saker :) Köpte villa för drygt 1,5 år sedan och har nu installerat bergvärme och renoverat ett badrum och ett kök. Allt med pengar som jag och min fru har tjänat under tiden på vanligt hederligt arbete :)

Vi har just renoverat vårt kök, ett litet/mellanstort. Vi tog ett privatlån på 120 000 och beslutade oss för att ta resten från besparingar, kommer att sluta på ca 140 000. Vi köpte köket på Kvik, som är bra mycket billigare än alla andra (utom Ikea, men det skiljer sig inte mycket). Även vitvaror.
Anledningen till att vi tagit privatlån är för att vi känner oss ganska säkra på att lägenheten är värd mer än vad vi har köpt den för plus privatlånet. Vi kommer att göra en värdering av den och sedan gå till banken och utöka bolånet och på så vis lösa privatlånet. Detta var tipset från vår bankman. Det är lite surt med räntan medan vi renoverar, men värt det! Skulle vi spara till köket skulle vi hinna flytta ut igen innan vi har råd.

Kolla med en mäklare om du kan få bostaden värderad både före och efter renoveringen till samma pris som om du bara skulle ha gjort det efter renoveringen. Då kanske du åtminstone kan ta ett mycket lägre privatlån? Tänk bara på en eventuell prisbubbla...

Holpers skrev:
...När samma mäklare kliver in i historia 2, så blr han direkt positivt överraskad över det smakfullt renoverade köket med hög standard och bra planering. De lite exclusivare vitvarorna, granitskivan, det dyrare kaklet, marknadens bättre blandare, belysningen, golvvärmen osv. Det är sånna dealjer som gör helheten vilket får en potentiell köpare att hamna i "Jag-ska-bara-ha-det-huset-känslan" Priset trissas upp.

I mitt område skulle mäklaren stå i farstun och tänka "dumma jävel som har lagt ner alla dessa pengar, detta får du aldrig igen" om han såg alternativ 2. Av samma anledning kan jag inte lägga parkett i hela huset även om jag skulle vilja. De 70 tkr på parketten får jag aldrig igen.

Det slutar bara med att jag kommer vilja ha en summa pengar för huset som ingen är villig att betala. Istället köper de grannens hus, 500 tkr billigare och så kan de göra något annat skoj för pengarna. För att man ska resonera som dig så bör man antingen 1) bo länge i samma hus eller 2) bo i ett område som är attraktivt, där husförsäljningar inte konkurrerar med varandra på samma sätt.

Låt säga att man tittar på hus i ett område där de flesta hus kostar 3 miljoner kr. Ett av husen kostar 3,5 miljoner kr. Du går in i det huset och ser att är dyrare kakel, andra blandare osv. Lägger du de 500 tkr på det? Eller väljer du något av de andra husen och tar 500 tkr till att göra om de husen till din egen smak (vilket du säkert även hade velat göra med det för 3,5 msek).

För en halvmille kan man dra till Thailand i 2v medan ett gäng polacker gör om halva kåkens ytskikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.