52 777 läst ·
417 svar
53k läst
417 svar
Större renoveringar. Hur har ni löst det med pengarna?
men sedan får man ju till allt runtomkring också.Farzan skrev:Vad som är en normal eller rimlig kostnad för ett köksbygge kan man nog diskutera hur länge som helst. Det är tillräckligt många som har skrivit här på Byggahus att de har gjort kök för 30-40 000 och blivit nöjda för att åtminstone jag ska godta det som sant ur deras synvinkel. Samtidigt, för många andra faller ett sådant kök utanför ramen därför att det kräver för mycket egen arbetsinsats, eller inte blir som man vill ha det, eller båda.
Vad man ändå kan säga till budgetkökens försvar att man åtminstone får ett kök som är funktionellt (d v s går att laga mat och diska i) och håller säkert tio år eller mer.
Ett dyrare kök är kanske i bättre skick efter tio år (inte nödvändigtvis, det beror på vad man har lagt pengarna på) men är då varken nytt eller trendigt längre. Värdet det tillför huset efter den tiden är i stort sett att det finns ett fungerande kök och inte så mycket mer.
Alltså: Köksbyggen är inga värdehöjare annat än på ganska kort sikt. Det mesta av vad de kostar är pengar vi betalar för att få njuta en tid av att det är nytt och fint och har fiffiga finesser. Det handlar alltså om konsumtion, inte investering. Om man sedan tycker att det är så viktigt för en att man vill låna till det, det får väl var och en bedöma, men man ska inte lura sig att tro att man "investerar".
(Sedan finns det som sagt undantag, som inför försäljning på någon mycket het marknad, men i princip...)
vårt hus kostade 850000kr 2007 när vi köpte det. det är ett litet nätt hus på 76kvm plus inredd källare.
Vi bor i centrum med en tomt på 1150kvm.
Husen som är till salu vår ort nu på mellan 80 och 90kvm har en tomt på mellan 700-900kvm, de ligger utanför centrum och ligger på mellan 800000 och 1000000.
De år inte rörda sedan 70 talet.
om vi gör i ordning vårt kök också så måste väl vårt hus gå upp i ca 1000000 eller tänker jag helt fel då?
Faschinerande att följa era resonemang, framför allt alla som inte egentligen är intresserade av själva frågeställningen- hur finansierade ni era stora renoveringar? Jag tror att den frågande skulle nöjt sig med svaret, vi sparade ihop till det.
För oss som inte har möjlighet att spara ihop 100 000:- till ett kök inom 20 år så tror jag att lån är enda alternativet, men det finns säkert de som tycker annorlunda. Sa hon som belånat huset med hela summan och även lånat till renoveringen och nu har ett hus som är högre taxerat än lånen och med ett marknadsvädre som överstiger lånen på en lugn bostadsmarknad med minst 400 000:- lågt räknat...
Så jag tror att jag gjort helt rätt i att låna ihop pengarna, jag kommer att kunna göra en kontant insats i nästa bostad tack vare att jag lånade till renoveringarna så jag är nöjd med mitt beslut.
För oss som inte har möjlighet att spara ihop 100 000:- till ett kök inom 20 år så tror jag att lån är enda alternativet, men det finns säkert de som tycker annorlunda. Sa hon som belånat huset med hela summan och även lånat till renoveringen och nu har ett hus som är högre taxerat än lånen och med ett marknadsvädre som överstiger lånen på en lugn bostadsmarknad med minst 400 000:- lågt räknat...
Så jag tror att jag gjort helt rätt i att låna ihop pengarna, jag kommer att kunna göra en kontant insats i nästa bostad tack vare att jag lånade till renoveringarna så jag är nöjd med mitt beslut.
Värt att tänka på är faktiskt att 100k för 40 år sedan inte är 100k idag. Kronans värde har ju devalverats väldigt mycket med tiden. Vill du jämföra själv så rekommenderar jag http://www.myntkabinettet.seBrander skrev:
För att gå on topic igen så skulle jag rekommendera, precis som många andra, att spara ihop till renoveringen och kanske inte göra allt på en gång. Låter kanske tråkigt, men det är det mest säkerhetsmässiga och ekonomiskt smartaste jag anser att man kan göra. Kolla även igenom dina utgifter, prioritera vad som är viktigast.
Själv bodde jag kvar i en billig hyreslägenhet i två år och fortsatte leva med en utgiftsbudget som en student fast jag gick från studiemedel till ingenjörslön. På så sätt kunde jag spara ihop till min del av handpenning och även få kontanter över att renovera för till mitt första husköp.
Jag har gjort ganska många renoveringar vid det här laget. Några har jag sparat till, några har jag lånat till.Mangan13 skrev:
Jag är kanske helt unik, men jag tror inte det. Jag fungerar uppenbarligen så här att jag anpassar min mun efter matsäcken. Även om jag har en ambition att spara 10 000/mån och har möjlighet att göra det kommer jag inte efter 10 månader att ha 100 000 på kontot. Skälet är nog ganska enkelt, när jag har 60 000 och semestern närmar sig blir semestern mycket dyrare än om jag hade haft 0kr på det där kontot.
Att spara pengar får alltså konsekvensen för mig att jag blir mer slösaktig med pengar. :O
Om vi vänder på det, som för värmepumpsinstallation och stor safariresa för hela familjen förra året, det togs ett lån på 100 000. Att betala 10 000 per månad + det som blev över från månaden innan var inga som helst problem, vi hade betalat av lånet efter ett halvår. Alla extrapengar som råkade dyka upp åkte rakt in på lånet. Sedan dess har det gått ett halvår och vi har inte sparat en spänn. Under tiden har vi renoverat just vårt kök. Varje månad har det blivit något, vitvaror, högskåp, överskåp, bänkskåp, bänkskiva, elektriker, vvs:are, golvläggare. Trots att vi har ett enkelt ikea-kök (har aldrig varit med om att stommarna i ett kök tagit slut) med lackad mdf (som är hårdare än solida träluckor och enligt min mening snarare håller bättre än sämre) är annat mindre enkelt som pyrolysugn och induktionshäll med boosterzooner på alla plattor.
För att kunna slutföra renoveringen och nolla våra kreditkort lånade vi 60 000 igen som vi kommer att betala av med 10 000 i månaden, minst. Räntekostnaden för att låna en så pass kort tid är nästan försumbar, uppläggningskostnad osv med.
Eftersom vi blir så mycket mer motiverade att betala av lån än att spara är detta vårt sätt att lösa renoveringar, resor eller vad det nu handlar om.
För andra, som glömmer lån så fort de är tagna och vill konsumera igen är detta givetvis livsfarligt, men för just oss fungerar detta bra.
Självklart skulle jag kunna lägga några månadslöner på en psykolog och lika mycket tid för att programmera om mig att fungera lika logiskt under sparande. Ser det dock som en investering att låta bli.
Puss på er
Peo
Kan inte låta bli och reflektera över allt ondgörande av att låna till sitt eget hus?
Vad är alternativet för de som inte är födda med silversked i mun?
Att betala lika mycket pengar till en hyresvärd?
När vi köpte vårt första hus för 14 år sedan för då hiskeliga 560 ksek och räntan låg på 12-13% så idiotförklarades vi med.
Nu har vi sålt huset och fick 2,5 för det. Så trots de renoveringar vi gjort på ca 900 ksek har vi bott gratis dessa år, det är mer än man kan säga om vi varit hyresgäster...
Priser på kök..., det köket vi sätter nu kostar i materialväg 54ksek utan vitvaror. ca 8 m kök med ekluckor (Tidaholm, Ikea) och lådor nere samt underlimmad vask. Vitvaror i rostfritt ca 40ksek.
Vad är alternativet för de som inte är födda med silversked i mun?
Att betala lika mycket pengar till en hyresvärd?
När vi köpte vårt första hus för 14 år sedan för då hiskeliga 560 ksek och räntan låg på 12-13% så idiotförklarades vi med.
Nu har vi sålt huset och fick 2,5 för det. Så trots de renoveringar vi gjort på ca 900 ksek har vi bott gratis dessa år, det är mer än man kan säga om vi varit hyresgäster...
Priser på kök..., det köket vi sätter nu kostar i materialväg 54ksek utan vitvaror. ca 8 m kök med ekluckor (Tidaholm, Ikea) och lådor nere samt underlimmad vask. Vitvaror i rostfritt ca 40ksek.
Jag läser om kök för 250.000? Är det kök med inbyggda kaffelatte-maskiner i guld vi snackar då eller? Jag bytte kök i min lägenhet. Nya skåp, luckor, klinkers, kyl/frys, spis, spisfläkt osv., kom inte upp i 50.000. Marbodal-kök från IKEA.
Tänk även på kostnaden för pantbrev om du vill öka belåningen på huset. Om huset tidigare var belånat och du har ammorterat så finns det oftast pantbrev uttagna som du kan använda annars kostar det.
Från min SHB rådgivare : Det finns inget mer korkat att tro att huspriset ökar om man byter ut köket. Oftast unga människor som tror att den låga räntan består. Det har tydligen blivit en trend att man köper ett relativt nytt hus men så passar inte luckorna i konceptet och då byter man för dyra pengar som ni aldrig får tillbaka. Allt ifrån min SHB rådgivare.
Det verkar vara många här som klankar ner på husbelåning när själva tråden skapades med en fråga om hur man bäst belånar sitt hus för en köksrenovering
sen är det ju så att alla ni som verkar ha xxxxxx kr i plånboken och kan köpa ett nytt kök kontant kanske inte har något att tillföra tråden
och har man ett fallfärdigt kök från 70talet med trasiga vitvaror så kanske det inte är läge att spara en tusing i månaden och göra iordning det 6 år senare
sen är det ju så att alla ni som verkar ha xxxxxx kr i plånboken och kan köpa ett nytt kök kontant kanske inte har något att tillföra tråden
och har man ett fallfärdigt kök från 70talet med trasiga vitvaror så kanske det inte är läge att spara en tusing i månaden och göra iordning det 6 år senare