52 777 läst ·
417 svar
53k läst
417 svar
Större renoveringar. Hur har ni löst det med pengarna?
VARNING!
Läste flera förslag att flyta/gjuta in värmeslingorna i golvet.
Om köket inte är en platta på mark kan huset i värsta fall sätta sig med sprickbildning som följd. 50m2 med 10cm pågjutning ger ca. 12 ton extra vilket dom flesta konstruktioner inte är dimensionerade för.
Angående lån, jag hade samma frågeställning vid tillbyggnaden av mitt förra hus.
80m2 tillbyggnad i vinkel med betongsula, gjutna golv med golvvärme, lecablock och takstolar.
Lånade upp 400 000 kr (vi hade ytterst lite lån till att börja med) som naturligtvis inte räckte till.
Hade bestämt mig för att inte låna en krona till så jag startade ett företag jag drev vid sidan av mitt ordinarie jobb.
2 år senare kunde jag säga upp mig och koncentrera mig på mitt eget företag.
I dag (7 år ännu senare) betalar jag all renovering kontant och är snart färdig invändigt med senaste huset.
Missförstå inte alla som varnar er för att låna.
Tittade på mitt första huslån förra veckan som vi fick till den "bästa" räntan, vilket 1994 var drygt 12%.
Läste flera förslag att flyta/gjuta in värmeslingorna i golvet.
Om köket inte är en platta på mark kan huset i värsta fall sätta sig med sprickbildning som följd. 50m2 med 10cm pågjutning ger ca. 12 ton extra vilket dom flesta konstruktioner inte är dimensionerade för.
Angående lån, jag hade samma frågeställning vid tillbyggnaden av mitt förra hus.
80m2 tillbyggnad i vinkel med betongsula, gjutna golv med golvvärme, lecablock och takstolar.
Lånade upp 400 000 kr (vi hade ytterst lite lån till att börja med) som naturligtvis inte räckte till.
Hade bestämt mig för att inte låna en krona till så jag startade ett företag jag drev vid sidan av mitt ordinarie jobb.
2 år senare kunde jag säga upp mig och koncentrera mig på mitt eget företag.
I dag (7 år ännu senare) betalar jag all renovering kontant och är snart färdig invändigt med senaste huset.
Missförstå inte alla som varnar er för att låna.
Tittade på mitt första huslån förra veckan som vi fick till den "bästa" räntan, vilket 1994 var drygt 12%.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag skulle vilja påpeka en annan aspekt att väga in när det gäller vänta och spara kontra låna och bygg. Som egenföretagare så är jag välbekant med frågeställningar inom finansiering av en verksamhet som på ett sätt kanske inte skiljer sig så mycket ifrån privatlivets...
En verksamhet med en del undantag är i princip omöjlig att driva igång och sen hålla flytande och dessutom expandera utan just olika former av krediter och lån. Dessa lån syftar ju direkt till att säkerställa verksamhetens varande och dessutom att öka intäkterna genom marknadsföring, investeringar, produktutveckling etc.
Man skulle ju kunna tänka sig att se sitt nya kök som en investering - en investering i sig själv - som leder till att ens egen produktivitet, kreativitet och allmänna livsglädje ökar. Den positiva känslan som den nya miljön i hemmet bidrar till kanske i sin tur leder till att man skaffar ett nytt jobb eller jobbar mer och följaktligen drar in mer pengar eller att man orkar med sina barn på ett bättre sätt, eller man bjuder in till middagar och sammankomster som bidrar till att utveckla det sociala livet och påverka ens nätverk positivt som i sin tur kan ge öppningar och möjligheter i livet...
En dränerande trist och oinspirerande hemmiljö som suger ens energi kan nog vara värt att investera i och då inte enbart på grund av de lätt mätbara saker som värdehöjning på huset.
Vidare så har jag följt diskussionen i tråden gällande kök och priser. Jag ritar en del kök i mitt jobb som arkitekt och de ligger oftast i spannet 500tkr-1Mkr så de skiljer sig lite åt men jag har även ritat för 50tkr och jag tycker det hela rätt och slätt handlar om att rätta mun efter matsäck. Det finns mycket man vill ha till sitt kök och mycket bling, men saker som ångugnar och inbyggda kaffemaskiner hör inte hemma i ett kök i 100tkr klassen för det kommer gå ut över det som verkligen är viktigt - stommar och ytmaterial. Ett kök ska definitivt hålla i betydligt mer än de 10år som många säger.
Hur många lägenheter och hus ser man inte på Hemnet där ägarna är så stolta över sina nyrenoverade kök och badrum där man som arkitekt tänker att värdet istället sänkts - det har både material och smakmässigt och kanske t.o.m. hantverksmässigt utförts så dåligt att potentiella köpare istället avskräcks och tänker - fint objekt, bra solid kåk med bra läge men suck vilken renovering...Och det känns ju aldrig roligt att bryta ut någonting som är precis nytt och man kan inte tänka sig att leva med det som gjorts och därför går man vidare till andra objekt. Detta är vanligt.
I dessa fall så blir man frustrerad och tänker på vad man själv hade kunnat skapa för samma pengar och samma insats och undrar stillsamt varför folk inte anlitar ett proffs och får den där värdeökningen de är ute efter?! Några tusenlappar på en arkitekt när man ska genomföra ett så stort ingrepp i sitt hus. Men arkitektur och inredning kan vi ju lite till mans med hjälp av Martin, Ernst och Jon - undrar hus många som skulle utföra en operation på sig själva i syfte att spara pengar....
Ett sista tips till alla som går i kökstankar är att spana efter utställningsmiljöer i köksbutiker, dessa säljs ju ofta ut till i många fall under halva nypriset med goda förhandlingsutrymmen och ofta ges det bra rabatter på kompletterande delar så att det passar hemma hos dig. Köper man ett utställningskök så innebär det ju ofta att man drar fördel av utställarens inköpspriser på vitvaror.
En verksamhet med en del undantag är i princip omöjlig att driva igång och sen hålla flytande och dessutom expandera utan just olika former av krediter och lån. Dessa lån syftar ju direkt till att säkerställa verksamhetens varande och dessutom att öka intäkterna genom marknadsföring, investeringar, produktutveckling etc.
Man skulle ju kunna tänka sig att se sitt nya kök som en investering - en investering i sig själv - som leder till att ens egen produktivitet, kreativitet och allmänna livsglädje ökar. Den positiva känslan som den nya miljön i hemmet bidrar till kanske i sin tur leder till att man skaffar ett nytt jobb eller jobbar mer och följaktligen drar in mer pengar eller att man orkar med sina barn på ett bättre sätt, eller man bjuder in till middagar och sammankomster som bidrar till att utveckla det sociala livet och påverka ens nätverk positivt som i sin tur kan ge öppningar och möjligheter i livet...
En dränerande trist och oinspirerande hemmiljö som suger ens energi kan nog vara värt att investera i och då inte enbart på grund av de lätt mätbara saker som värdehöjning på huset.
Vidare så har jag följt diskussionen i tråden gällande kök och priser. Jag ritar en del kök i mitt jobb som arkitekt och de ligger oftast i spannet 500tkr-1Mkr så de skiljer sig lite åt men jag har även ritat för 50tkr och jag tycker det hela rätt och slätt handlar om att rätta mun efter matsäck. Det finns mycket man vill ha till sitt kök och mycket bling, men saker som ångugnar och inbyggda kaffemaskiner hör inte hemma i ett kök i 100tkr klassen för det kommer gå ut över det som verkligen är viktigt - stommar och ytmaterial. Ett kök ska definitivt hålla i betydligt mer än de 10år som många säger.
Hur många lägenheter och hus ser man inte på Hemnet där ägarna är så stolta över sina nyrenoverade kök och badrum där man som arkitekt tänker att värdet istället sänkts - det har både material och smakmässigt och kanske t.o.m. hantverksmässigt utförts så dåligt att potentiella köpare istället avskräcks och tänker - fint objekt, bra solid kåk med bra läge men suck vilken renovering...Och det känns ju aldrig roligt att bryta ut någonting som är precis nytt och man kan inte tänka sig att leva med det som gjorts och därför går man vidare till andra objekt. Detta är vanligt.
I dessa fall så blir man frustrerad och tänker på vad man själv hade kunnat skapa för samma pengar och samma insats och undrar stillsamt varför folk inte anlitar ett proffs och får den där värdeökningen de är ute efter?! Några tusenlappar på en arkitekt när man ska genomföra ett så stort ingrepp i sitt hus. Men arkitektur och inredning kan vi ju lite till mans med hjälp av Martin, Ernst och Jon - undrar hus många som skulle utföra en operation på sig själva i syfte att spara pengar....
Ett sista tips till alla som går i kökstankar är att spana efter utställningsmiljöer i köksbutiker, dessa säljs ju ofta ut till i många fall under halva nypriset med goda förhandlingsutrymmen och ofta ges det bra rabatter på kompletterande delar så att det passar hemma hos dig. Köper man ett utställningskök så innebär det ju ofta att man drar fördel av utställarens inköpspriser på vitvaror.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Exakt, både på krona och år - hur visste du det? Men vad har det med sakfrågan att göra?Brander skrev:
Aktuell fråga var följande: Köpa hus med 100 % belåning och omgående låna fullt ut till omfattande reparationer. Om det tyckte jag: "Vänta tills du har råd". Är det sjukt? Du som tydligen anser dig vara helt frisk verkar anse att alla unga personer kan kräva att bo i villa även om man inte har råd.
Redigerat:
Jag skulle aldrig få för mig att låna till såna saker som renovering, om det inte var akut. Hade funderat och funderat på hur jag vill ha det och sparat ett år extra istället.
Kan man inte spara ihop till ett nytt kök har man inte heller råd att ta ett lån för att bekosta det... Kanske inte hela sanningen, men så resonerar jag.
Kan man inte spara ihop till ett nytt kök har man inte heller råd att ta ett lån för att bekosta det... Kanske inte hela sanningen, men så resonerar jag.
Skön motivering för att påstå att ett nytt kök är en investering så att man kan övertyga sig själv om att låna mera d^_^b Detta ger argument för att låna till semesterresor, ny TV, nya möbler och dyra viner också, det är inte så dumt!Arkitekten2 skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att se sitt nya kök som en investering - en investering i sig själv - som leder till att ens egen produktivitet, kreativitet och allmänna livsglädje ökar. Den positiva känslan som den nya miljön i hemmet bidrar till kanske i sin tur leder till att man skaffar ett nytt jobb eller jobbar mer och följaktligen drar in mer pengar eller att man orkar med sina barn på ett bättre sätt, eller man bjuder in till middagar och sammankomster som bidrar till att utveckla det sociala livet och påverka ens nätverk positivt som i sin tur kan ge öppningar och möjligheter i livet...
Resonemanget håller jag med om, att något som gör att man tjänar mer pengar kan motivera lån, däremot håller jag inte med om premisserna. Hade det varit ett studielån så kan det hålla i vissa fall då inkomsten pga utbildning blir högre än innan. Köp av bil och ta körkort för att som arbetslös kunna ta ett jobb i grannbyn kan jag också ställa upp på att man i vissa fall kan se som "investering".
Men det vete f-n om ett nytt kök för 200 lakan som man ska betala både värdeminskning på och räntor verkligen kan ge avkastning som överstiger kostnaderna. Men jag antar att om man tror på detta så gör man ett business case innan man går till banken och begär lån där man räknar på hur mycket det nya köket kommer generera i ökade inkomster pga trivsel och nätverkande. Det borde också kunna användas för att övertyga banken.
Man kan också vända på det, om renoveringen inte bidrar till högre lön, nya öppningar och möjligheter i livet så ska man låta bli att renovera?
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
bra-byggare skrev:...Men det vete f-n om ett nytt kök för 200 lakan som man ska betala både värdeminskning på och räntor verkligen kan ge avkastning som överstiger kostnaderna. Men jag antar att om man tror på detta så gör man ett business case innan man går till banken och begär lån där man räknar på hur mycket det nya köket kommer generera i ökade inkomster pga trivsel och nätverkande. Det borde också kunna användas för att övertyga banken.
Man kan också vända på det, om renoveringen inte bidrar till högre lön, nya öppningar och möjligheter i livet så ska man låta bli att renovera?
Just det jag menade - att en del värden är inte lätta att mäta och att de psykologiska effekterna kanske är värda sina tusenlappar även om plus och minus inte balanserar i slutändan - vad som är livskvalitet är ju så individuellt...
Försökte tillföra lite nya alternativa värdegrundande utgångspunkter - food for thoughts
Hejsan! Vi gjorde så här, vi toge en renoveringskredit hos Handelsbanken, nä'r hela huset eller just det projektet som ni ska göra är färdigt tar man ut en värderingsman/mäklare som uppskattar värdet på huset efter renoveringen. Då kunde vi lägga in renoveringslånet i bottenlånet för husets värde hade stigit med betydligt mer än vad renoveringen kostat- om det gör det beror ju naturligtvis på utgångs standard, läge och start pris. På så sätt blev den långvariga räntan på lånet inte så hög, det var räntan under renoveringen som kostade pengar, men renoveringelånet är en kredit du betalar ränta för det du lånar inte för vad du är beviljad att låna! Bra lösning som säkert fler banker har!
Hälsningar två som totalrenoverat och bygg ut med 25 kvadrat och där gjort nytt kök och badrum. Köket ett Myresjö kostade oss 60 000:- för delarna, sen monterade och fördigställde ett byggföretg- det vet jag inte vad det kostade för vi gjorde ju en hel del annat, då ingick vissa vitvaror i köket och det är stort med massor av förvaring och vi fick till och med skåp över så att vi gjorde en tvättstuga av dem.
Vi hade tänkt montera ett eget IKEA kök och summan hade blivit densamma för båda, men här kommer stommarna monterade och vinkelräta vilket gör att det går mycket snabbare.
Lycka till
Hälsningar två som totalrenoverat och bygg ut med 25 kvadrat och där gjort nytt kök och badrum. Köket ett Myresjö kostade oss 60 000:- för delarna, sen monterade och fördigställde ett byggföretg- det vet jag inte vad det kostade för vi gjorde ju en hel del annat, då ingick vissa vitvaror i köket och det är stort med massor av förvaring och vi fick till och med skåp över så att vi gjorde en tvättstuga av dem.
Vi hade tänkt montera ett eget IKEA kök och summan hade blivit densamma för båda, men här kommer stommarna monterade och vinkelräta vilket gör att det går mycket snabbare.
Lycka till
Jag delar ditt åsikt till 100%!Majjijann skrev:Jag skulle aldrig få för mig att låna till såna saker som renovering, om det inte var akut. Hade funderat och funderat på hur jag vill ha det och sparat ett år extra istället.
Hur tänker du nu?Majjijann skrev:Jag skulle aldrig få för mig att låna till såna saker som renovering, om det inte var akut. Hade funderat och funderat på hur jag vill ha det och sparat ett år extra istället.
Vad som är en normal eller rimlig kostnad för ett köksbygge kan man nog diskutera hur länge som helst. Det är tillräckligt många som har skrivit här på Byggahus att de har gjort kök för 30-40 000 och blivit nöjda för att åtminstone jag ska godta det som sant ur deras synvinkel. Samtidigt, för många andra faller ett sådant kök utanför ramen därför att det kräver för mycket egen arbetsinsats, eller inte blir som man vill ha det, eller båda.
Vad man ändå kan säga till budgetkökens försvar att man åtminstone får ett kök som är funktionellt (d v s går att laga mat och diska i) och håller säkert tio år eller mer.
Ett dyrare kök är kanske i bättre skick efter tio år (inte nödvändigtvis, det beror på vad man har lagt pengarna på) men är då varken nytt eller trendigt längre. Värdet det tillför huset efter den tiden är i stort sett att det finns ett fungerande kök och inte så mycket mer.
Alltså: Köksbyggen är inga värdehöjare annat än på ganska kort sikt. Det mesta av vad de kostar är pengar vi betalar för att få njuta en tid av att det är nytt och fint och har fiffiga finesser. Det handlar alltså om konsumtion, inte investering. Om man sedan tycker att det är så viktigt för en att man vill låna till det, det får väl var och en bedöma, men man ska inte lura sig att tro att man "investerar".
(Sedan finns det som sagt undantag, som inför försäljning på någon mycket het marknad, men i princip...)
Vad man ändå kan säga till budgetkökens försvar att man åtminstone får ett kök som är funktionellt (d v s går att laga mat och diska i) och håller säkert tio år eller mer.
Ett dyrare kök är kanske i bättre skick efter tio år (inte nödvändigtvis, det beror på vad man har lagt pengarna på) men är då varken nytt eller trendigt längre. Värdet det tillför huset efter den tiden är i stort sett att det finns ett fungerande kök och inte så mycket mer.
Alltså: Köksbyggen är inga värdehöjare annat än på ganska kort sikt. Det mesta av vad de kostar är pengar vi betalar för att få njuta en tid av att det är nytt och fint och har fiffiga finesser. Det handlar alltså om konsumtion, inte investering. Om man sedan tycker att det är så viktigt för en att man vill låna till det, det får väl var och en bedöma, men man ska inte lura sig att tro att man "investerar".
(Sedan finns det som sagt undantag, som inför försäljning på någon mycket het marknad, men i princip...)
Vi ska ju ha ett kök från ikea när vi renoverar så vi har meddelat alla i våran familj om detta.
eftersom vår renovering tar tid med att komma igång så har vi fått presentkort på ikea i två års tid
halva köket sitter alltså fast på presentkort hittills.
det är ju tyvärr allt runt omkring som kostar.
i fortsättningen ska jag börja spara mer i månaden och för ler pengarna som blir över på mitt konto ska jag börja handla småsaker som el och sådant så blir inte det en större utgift när vi drar igång.
eftersom vår renovering tar tid med att komma igång så har vi fått presentkort på ikea i två års tid
halva köket sitter alltså fast på presentkort hittills.
det är ju tyvärr allt runt omkring som kostar.
i fortsättningen ska jag börja spara mer i månaden och för ler pengarna som blir över på mitt konto ska jag börja handla småsaker som el och sådant så blir inte det en större utgift när vi drar igång.