949 läst ·
6 svar
949 läst
6 svar
Större renovering offert eller löpande räkning?
Hej
Vi ska byta ytter och innertaket(isolerat garage) på ett stort garage på 90 kvadrat plus taket på ett "stall" bredvid och snickaren har gett oss en snabb ungefärlig summa på totalt 275 000kr för allt.
Är det smartast med offert eller löpande räkning i det här läget? Hur har ni gjort och tänkt?
Hur gör ni med avtal vad använder ni för avtal är det snickaren eller ni som tar fram ett underlag? Vad ska jag absolut inte missa att ta med där?
Tacksam för hjälp av er kunniga
Vi ska byta ytter och innertaket(isolerat garage) på ett stort garage på 90 kvadrat plus taket på ett "stall" bredvid och snickaren har gett oss en snabb ungefärlig summa på totalt 275 000kr för allt.
Är det smartast med offert eller löpande räkning i det här läget? Hur har ni gjort och tänkt?
Hur gör ni med avtal vad använder ni för avtal är det snickaren eller ni som tar fram ett underlag? Vad ska jag absolut inte missa att ta med där?
Tacksam för hjälp av er kunniga
Om du är hemma när dom är där så funkar läpande räkning från en firma med goda ref. Kan du inte övervaka dagligen så kör fastpris.
Du bör minst ta in tre offerter. Inte ovanligt att dom med för mkt att göra lämnar eff 50%igt överpris. Får dom affären så löser dom det, men eg. vill dom inte ha den.
Du bör minst ta in tre offerter. Inte ovanligt att dom med för mkt att göra lämnar eff 50%igt överpris. Får dom affären så löser dom det, men eg. vill dom inte ha den.
Även om man kan övervaka måste man väl ha lite kunskap om vad man ska övervaka också väl?Attitudeswe skrev:
Om jag skulle ta 3 offerter och en är billigare än den andre men den dyra vet man garanterat är ett seriöst företag prutar man då eller vad väljer man då
Om du har förtroende för snickaren och litar på att han är seriös -löpande räkning (som nu i praktiken blir mot ett ca-pris, så max 275k + 15%)
Om du inte har förtroende för honom så anlita någon annan. Känner man ett behov av att övervaka så är man snett ute redan från start.
Om du inte har förtroende för honom så anlita någon annan. Känner man ett behov av att övervaka så är man snett ute redan från start.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Framför allt gäller det ju tiden som de är på plats, och i andra hand att de faktiskt jobbar och inte står och snackar halva tiden.D Drömmensomblevsann skrev:
Man kan alltid sondera om den dyra är beredd att sänka priset, men det får ske försiktigt så att företaget inte tror att man är en besvärlig kund som de inte vill jobba mot.D Drömmensomblevsann skrev:
Utgå från Hantverkarformuläret för att få det juridiska på plats. Skriv själv ner en detaljerad lista på vad som ska göras. Listan blir en bilaga liksom företagets offert.D Drömmensomblevsann skrev:
Glöm inte förseningsvite per påbörjad försenad vecka.
Kolla upp företaget hos Skatteverket och Kronofogden, kolla de listor som dyker upp när man googlar "anlita hantverkare".
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Min erfarenhet är att - tar man det på fast pris så gör de jobbet så snabbt som möjligt och använder de billigaste materialen och snabbaste metoderna (om ni inte specar exakt hur jobbet ska utföras). Tar ni det på löpande och ni är där, så gör de jobbet så noggrant som möjligt för att kunna fakturera så mycket som möjligt, men slutnotan blir ändå samma eller lägre än fastpriset.
Vi utför jobbet lika noggrant oavsett fast pris eller löpande, vi jobbar i samma tempo och vi använder samma material. Den enda skillnaden är att priset är förutbestämt och med viss marginal vilket medför att det i 99% av fallen blir ca 5-10% dyrare. Det blir också mer uppstyrt vad som ska göras och mindre "pekbygge" där olika alternativ och lösningar diskuteras, så i många fall hade den slutliga versionen kanske blivit bättre på löpande räkning.
Jag har lämnat 5-10 anbud de senaste 10 åren, och resten har gått på löpande räkning.
Vite skulle jag aldrig acceptera och tycker någon att jag ska pruta på ett lämnat anbud så får de pruta på utförandet eller välja en annan entreprenör.
Jag har lämnat 5-10 anbud de senaste 10 åren, och resten har gått på löpande räkning.
Vite skulle jag aldrig acceptera och tycker någon att jag ska pruta på ett lämnat anbud så får de pruta på utförandet eller välja en annan entreprenör.
Klicka här för att svara