17 125 läst ·
49 svar
17k läst
49 svar
Större huvudsäkring än abonnemanget
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Detta betyder att säkringarna är en dålig mätare på ifall man klarar sig med en viss märkström. Problemet med att de "tål" ström över märkningen är att de blir varma. Detta ska de givetvis klara, men inte 24/7 så man kan inte säga att problemet är löst förrän efter nåt år eller så då den ständiga värmeutvecklingen fått effekter på anslutningar, passdel och ledarisolering. Man kan enkelt gå och känna på dem vid tillfällen då man tror sig belasta dem som mest.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Blir det varma så håller de inte med överlast, de klarar kortare peakar, och som sagt svårt att mäta med strömtång, då måste man logga i kall vintermånad, svårt att simulera annars.
Men som sagt, det kommer att funka med 16A! Gänga in 16A i dina 20-25A PK och prova i vinter..
Men som sagt, det kommer att funka med 16A! Gänga in 16A i dina 20-25A PK och prova i vinter..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
De blir varma av överlast ja, och kommer att hålla länge så. Det är det som är faran i längden.
Det kan man undvika genom att göra lite enkla överslagsberäkningar utifrån gruppförteckningen. Man bör inte blint säkra ned utan att ha en aning.
Det kan man undvika genom att göra lite enkla överslagsberäkningar utifrån gruppförteckningen. Man bör inte blint säkra ned utan att ha en aning.
Men för TS som har Vattenfall som nätägare (liksom jag) så skiljer det 1700kr/år (eller 2200kr/år i norr), så jag förstår TS önskan att säkra ner om möjligt.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Och precis som jag sa, sätt i 16A säkringar och prova i vinter, och gör anmälan om säkringsbyte till våren.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Varför inte räkna på det istället för att chansa? Det är grundskolematematik och tar en kvart.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Berätta? Du kan knappast summera hela elcentralen last på tex L1 och jämföra detta med huvudsäkringens L1.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Hur ska jag kunna berätta vad ts har för förbrukare i huset? Jag bor inte där.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Nej, men det var så lätt att beräkna, berätta hur, som jag sa så kan man knappast summera hela centralens last på tex L1 och jämföra denna med huvudsäkringens L1
Har du hört talas om att överslagsräkna? Man slår ihop de stora förbrukarna; panna, disk, tvätt, spis, osv. Om det är rimligt att köra alla samtidigt så slår man ihop dem. På med lite säkerhetsmarginal i slutet. Var det så svårt?H Husqvarna220Ac skrev:
Vet inte varför du måste ha så tråkig attityd så fort någon säger något du inte håller med om...
Sant. Överslaget får ju baseras på märkeffekt, utan "normaleffekt" (jag hittade precis på det uttrycket för att skydda mitt eget skinn)Mikael_L skrev:
30 grader kallt, alla plattor på högsta, och en diskmaskin som värmer vatten händer förhoppningsvis inte allt för ofta under en säsong?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Då får du nog säkra 30A..! Ingen anläggning är byggd för att köra alla förbrukare, räknar du även alla uttag med maxbelastning?? Inte ens energibolagen räknar att alla skall kunna plocka ut max effekt! Nää ingen tråkig ton här inte, ville bara veta hur lätt det var att beräkna..
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
35A då! Men du fattar..!