optimum rolri skrev:
Test om det funkar med lägre amperetal får du nog göra när det är 20 minusgrader ute och både tvättmaskin, torktumlare och spis år påslagen. Annars kan det bli jäkligt kallt till du kommer hem och uppgraderar igen. Även om du skaffar elbil eller kör annan effektkrävande utrustning.
Det låter som en klok idé!

• Gilla
fusion
  • Laddar…
R
Se till att du får in trafona för belatningsvakten i centralen , dom ska sitta som sägs på ledarna som går mellan huvudbrytare och skenorna samt lämpligt före JFB och vara inkopplade till VP med en , kabel mellan , går bra med EKKX 4X0,5

En EKKX får dock inte komma i kontakt med enkelisolerade ledare för 230 V i centralen då EKKX inte är klassad för 230 V. En "lampsladd" med sin mantel skulle där vara ett bättre val.

För övrigt tycker jag att man bör ha en hum om ifall det är möjligt att säkra ned, åtminstone en uppskattning av den högsta ström som förekommer under lite längre perioder. Det är inte riktigt rätt metod att prova om säkringen råkar hålla.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om man har effektvakt på värmen är jag övertygad om att det kommer att funka. Om det inte är väldigt snett belastat.

R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En EKKX får dock inte komma i kontakt med enkelisolerade ledare för 230 V i centralen då EKKX
Nu är det så här BO att detta har varit uppe tidigare i annan tråd , där jag framhållit att det finns inget förbud mot att förlägga en EKKX och ansluta till den , EKKX:en kommer ALDRIG att hamna i en del med starkström så den delen kan du och andra glömma ,. De transformatorerna är bestyckade med en ledning som är godkänd för att befinna sig inom kapsling av central och inget annat ,
Har aldrig påstått eller framhärdat att en EKKX ska befiinna sig i närheten av starkström utan den ska avdosas utanför centralkapslingen , så allt annat som sägs är villseledande och nys , när det gäller strömtrafon i hänseeende på balastningsvakt

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Om du lämnar rätt/hela information i "första" inlägget så slipper du hålla på och bli upprörd och försvara samt lämna "kompletterande" uppgifter i ett nytt inlägg.

• Gilla
Leif i Skåne och 6 till
  • Laddar…
Kommer garanterat att funka, vi har 16A och 4kw Spabad, mm, nybyggt hus med Nibe 750.

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Om du lämnar rätt/hela information i "första" inlägget så slipper du hålla på och bli upprörd och försvara samt lämna "kompletterande" uppgifter i ett nytt inlägg.
Inte det minsta upprörd , en del på forumet framhåller att det ska vara fakta det som skrivs , är det fakta eller oriktiga uppgifter som jag framhållit
Har du då något att anföra mot det , får du i detalj tala om vad som är fel , eftersom du tycks lämna rätt information

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Man kan lätt tolka ditt inlägg som att EKKX kan använda i en elcentral tillsammans med de spänningsförande delarna där. Du kanske var utanför centralen i tanken men för andra läsare kan det vara bra med en upplysning så att inte fel typ av kabel används i en elcentral. Så du ska inte tolka det som att du hade fel i ditt inlägg och jag har heller inte anmärkt något åt det hållet i mitt svar. Se mitt svar som ett komplement istället. Vi hjälps åt här på forumet.

• Gilla
Nirre och 8 till
  • Laddar…
R
Att lätt tolka det som du beskriver det är nog inte rätt , strömtrafo ska installeras av en elektriker ,och inte av någon med någon
s,k, mindre elkunskap och då vet den elektrikern vad som gäller för ett sådant jobb . Det finns ett flertal sätt att sig förbi eller genom el-central med en EKKX , så där finns inga betänkligheter hur det ska utföras på ett godkänt sätt

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
En tråkig inställning du har där tycker jag. Kan du inte försöka vara med oss istället för att visa taggarna så fort du uppfattar ett inlägg som personlig kritik.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Juxtapos skrev:
jag skulle prova att köra med 16 A säkringar ett tag för att kolla om det kan vara vettigt att säkra ned med tanke på dagens hutlösa nätavgifter
R rävlyan skrev:
Se till att du får in trafona för belatningsvakten i centralen
Du kan även börja med att kolla vad du har för möjligheter att begränsa elpatronseffekt i VP först.
Leta runt i manualer, menyer och på nätet.

Själv sätter jag ner max tillåten effekt på elpatron till något runt 2-3kW under värsta vintern, och under senvår och sommar och tidig höst brukar jag ställa in max 0,5kW eller mindre. Ty dels så kör jag med 16A i mätarsäkringar och utan effektvakt, och sen vill jag dessutom tvinga pumpen att köra så mycket kompressor som möjligt, och så lite värmepatron som möjligt.

Så i dina kläder skulle jag kolla hur hårt det går att begränsa värmepatronerna och fortfarande ha tillräckligt varmt i huset. Det är ju billigare än att börja installera effektvakt, och det kan också spara lite på elräkningen.

Bo, varför göra det såå bökigt? Behövs väl inga direkt större utredningar för veta att ta rätt på om det går att säkra ned! Smart som ovanstående säger att begränsa Nibens effekt, och dessutom enkelt att utföra, eller perfekt läge att sätta in 16A nu i höst och prova, men kommer att fungera, med denna låga förbrukning borde inte topplatsen vara så hög.

Vad menar du är bökigt? Att summera strömmar och göra ett överslag på om det öht finns möjlighet till att säkra ned? Har man ingen gruppförteckning och ingen koll alls på sin anläggning så kan det kanske vara bökigt. Man kanske behöver fördela om enfasbelastningar mellan faserna för att det ska gå. Säkringar är ett dåligt mätinstrument. Det enda man kan göra är att försöka mäta dess temperatur.

• Gilla
Finndjävel och 3 till
  • Laddar…
Eller ser om de håller när lasten är som störst, perfekt att gänga in 16A säkringar och prova nu under vintern.

Ja visst går det att mäta, men blir ändå inte ”äkta”, då ska man logga den kallaste månaden för att se peakarna, har du diazedsäkringar utomhus i fasadskåp så tål dessa säkert 4-5A över märkning.

Som sagt vi har 16A, hade även i gamla huset, aldrig nånsin bytt en säkring, men nu bilr det att bygga 40kvm komplettbostad, så blir nog 20A, skiljer 900kr/år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.