Jag har ett drygt problem, sedan halv nio igår kväll har mina enheter som kommunicerar över 868MHz slutat fungera, z-wave, golvvärmedisplay och kommunikationsmodulen för yale doorman. Det enda jag har gjort under dagen igår är att lägga till ytterligare en trådlös termostat till golvvärmesystemet (uponor smatrix).

Jag har kopplat in och ur prylarna men inget hjälper. Vad är det som kan tänkas störa ut dem? Störningssändare? Hur kommer jag vidare?

MultiMan
Ligger inte trådlösa larm där? Låter oroväckande om någon försöker störa ut dem.

MultiMan MultiMan skrev:
Ligger inte trådlösa larm där? Låter oroväckande om någon försöker störa ut dem.

Jo visst är det så, det är det som gör att jag misstänker störsändare. Vad för prylar behöver man för att kunna söka efter dem?

Använder själv en enkel bärbar scanner för kontroll av radiomiljön.

Efter lite försök fram och tillbaka verkar det som om displayen till uponor smartix I-167 har stört ut resten av nätverken på 868MHz. Efter att ha kopplat bort den så fungerar övriga prylar nu igen. Ska testa lite till och återkommer i ärendet...

MultiMan MultiMan skrev:
Ja, därför brukar trådlösa larm fellarma om huvudenheten inte får något svar (eller felaktigt svar) från trådlösa enheterna efter några förfrågningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.