Hej!

Vi håller på att anlägga en uppfart och det har blivit dags att beställa grus. Detta önskemål har avfärdats av släkt och vänner men jag kan inte riktigt släppa tanken:

Kan man få tag på makadam (8/16) som är grått, dvs inte innehåller de röda stenarna. Har sett detta i olika byggen här och där men när jag frågat på ställen som M4 så får man bara svaret "grus är grus".

Förstår att de inte sitter och sorterar på färg i grusgropen direkt men borde det inte gå att hitta en grusgrop där det är mindre rött eller är det alltid så? Och i så fall: hur?

(Har sett att det finns något som heter diabas som är väldigt mörkt (och dyrt), men det är inte riktigt det jag letar efter, det jag sett ser mer ut som byggmaterial än exklusiv dekorsten)

• En närbild av olika typer av makadam inklusive makadam 8/16, med både grå och röda stenar, placerade i träfack utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Det beror ju på berget ingen sorterar det grått utan det blir det det blir som berget innehåller när dom krossar..
Har beställt från samma ställe och får olika färg vid olika leveranser..

Rejäl skrev:
Det beror ju på berget ingen sorterar det grått utan det blir det det blir som berget innehåller när dom krossar..
Har beställt från samma ställe och får olika färg vid olika leveranser..
Tack för snabbt svar :D Precis, jag förstår att det "blir vad det blir" på den specifika platsen, jag tänkte om det finns olika regioner där det tenderar att vara mindre inslag av rött eller så. Finns ju grusgropar överallt men det är inte så många där man kan åka in och titta.

P
O ogge oggesson skrev:
Tack för snabbt svar :D Precis, jag förstår att det "blir vad det blir" på den specifika platsen, jag tänkte om det finns olika regioner där det tenderar att vara mindre inslag av rött eller så. Finns ju grusgropar överallt men det är inte så många där man kan åka in och titta.
Det kan jag inte svara på då vi beställer ifrån tre olika och ingen av dom har helgrå makadam..

• Gilla
ogge oggesson
  • Laddar…
Kalksten vill du ha. Det enda som finns på Gotland. Hitta en grop där dom krossar kalksten

Redigerat:
  • Gilla
ogge oggesson
  • Laddar…
Aha! Tackar ska kolla upp detta!

Bekanta har det omvända "problemet" de vill ha 8-16 makadam med inslag av rött. Hornbach i Norsborg där de brukar handla har extremt lite rött, så det kanske kan vara värt att kolla var de får sina leveranser ifrån (beroende på var nånstans du bor förstås!) ?

Om du bor i Norra Stockholm kan jag tipsa om Rydbo krossen utanför Täby. De har rätt grått grus nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.