Hej.
Jag är ny på det här med handöverfräs och sitter och lurar på olika jiggar för laxstjärt och fingersinkning.
Tänkte använda kopierring och då måste jag ju räkna med det offset som blir, skillnaden mellan ringen och fräsen.
Jag skulle gärna gå upp i dia på fräsen för att få mer gods på kammen men brukar man göra det eller är det helt tabu att ha ett frässtål som är större än kopierringen? Man får ju försöka hålla sig ifrån att släppa upp fräsen...

En sak till, det finns ju raka fräsar med kullager, (Kärt barn verkar ha många namn; kantfräs, kopierfräs, notfräs med kullager osv.) med det är ovanligt att kullagret sitter uppe.
Utbudet är sämre och dom verkar bara finnas från 12-13mm och upp medan jag sett fräsar med kullagret nera från dia 9,5.
Tips?
Vore ju onekligen enklast att göra fingermall till sådana fräsar, en helt symetrisk kam.


mvh
Johan Lorin
 
superjohan71 skrev:
Hej.
Jag är ny på det här med handöverfräs och sitter och lurar på olika jiggar för laxstjärt och fingersinkning.
Tänkte använda kopierring och då måste jag ju räkna med det offset som blir, skillnaden mellan ringen och fräsen.
Jag skulle gärna gå upp i dia på fräsen för att få mer gods på kammen men brukar man göra det eller är det helt tabu att ha ett frässtål som är större än kopierringen? Man får ju försöka hålla sig ifrån att släppa upp fräsen...

En sak till, det finns ju raka fräsar med kullager, (Kärt barn verkar ha många namn; kantfräs, kopierfräs, notfräs med kullager osv.) med det är ovanligt att kullagret sitter uppe.
Utbudet är sämre och dom verkar bara finnas från 12-13mm och upp medan jag sett fräsar med kullagret nera från dia 9,5.
Tips?
Vore ju onekligen enklast att göra fingermall till sådana fräsar, en helt symetrisk kam.


mvh
Johan Lorin
Fräsar med kullager uppe: Köp en fräs. Köp ett kullager. Sätt kullagret på skaftet. Slå till med dornen på skaftet ovanför kullagret. Du har nu en fräs med kullager upptill. Kullager säljs löst på Theofils.

Jag har kört med frässtål större än kopierringen. Men det är synnerligen dumt och farligt. Det är dessutom mycket trångt att fästa det, du måste fästa det med fräsen i nedtryckt läge, kan vara svårt komma åt.

Jiggar jobbar ofta istället med en höger och vänster sida, och en liten diameter på fräsen (man fräser loss ett stycke i mitten genom att fräsa med kopierringen på respektive sida av mallen). Lättaste fingersinkning görs med bordssågen och en mall bestående av en pinne och en distans (sågsmala fingrar).

--- Mats ---
 
Nja, fingersinkning med bordssåg förutsätter att man har en wobblande klinga alternativt dados (flera klingor bredvid) men visst, då är det lätt.

Annars kör jag fingersinkning med bordsmonterad handöverfräs, titta lite på "The router workshop" så ser ni principen annars kan jag slänga upp några bilder nån dag.

/Kent
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.