Hej!
Går i tankarna på att bygga ett dubbelgarage och funderar lite över vilka invändiga mått jag ska ha. Vad rekommenderar ni?
Tanken med garaget är att ha 1 bil parkerandes där vid behov samt att kunna ha plats för moped, cyklar t.ex. i den andra delen. Längst in i garaget hade jag tänkt ha lite utrymme för förvaring och kanske en arbetsbänk.

måtten jag har funderat på är ca 6200*8000.

• Gilla
Petrasm
  • Laddar…
Hej
Hur gick det med garaget?
Har nämligen samma tankar.

Om 6200 som TS nämner avser breddmått så tycker jag att det är för smalt för ett dubbelgarage där två bilar ska kunna parkeras. Runt 7500-8000mm är lämplig bredd om två bilar ska kunna parkeras bredvid varandra och dörrar ska kunna öppnas hyfsat bekvämt. Har man inte krav på att kunna husera två bilar i bredd så går det såklart att minska bredden.

• Gilla
Jmbern
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Om 6200 som TS nämner avser breddmått så tycker jag att det är för smalt för ett dubbelgarage där två bilar ska kunna parkeras. Runt 7500-8000mm är lämplig bredd om två bilar ska kunna parkeras bredvid varandra och dörrar ska kunna öppnas hyfsat bekvämt. Har man inte krav på att kunna husera två bilar i bredd så går det såklart att minska bredden.
Instämmer. Man bör ta till på bredden om man har möjlighet. Sen är det tyvärr så att man inte alltid har möjlighet till det.
Jag har precis byggt dubbelgarage 6200 brett och det funkar fint. (Var begränsad av tillgänglig yta och av detaljplanen så kunde tyvärr inte bygga större)
Valde två portar och placerade dem så långt ut mot sidan som det går.
Vardagsbilen kan vi då köra in nära högra långväggen och har då gott om plats mot mitten av garaget att öppna förrardörren och kliva ur. Passageraren får hoppa ur innan bilen körs in i garaget. På vänstra sidan står hobbybil som sällan tas ut. Hade jag haft vardagsbil även på den vänstra platsen så hade jag förmodligen backat in den bilen så att båda bilarna kan öppna förardörrarna mot mitten av garaget.
Bakdörren in till garaget sitter mitt på den bakre väggen så även där kliver man rakt in i mitten av garaget och behöver alltså aldrig klämma sig in mellan bilarna och ytterväggen.

• Gilla
Petrasm och 1 till
  • Laddar…
P Petrasm skrev:
Hej
Hur gick det med garaget?
Har nämligen samma tankar.
Hej!
Det har inte blivit något garage än. Kommit lite andra saker ivägen men siktar på att göra ett nytt försök nästa år

• Gilla
Petrasm
  • Laddar…
Jag har precis byggt ett garage med måtten 6,2*8,6. Om du regelbundet ska ställa in 2 bilar hade jag nog byggt bredare. Jag har en 5m port i mitten och ställer bara in en bil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.