Och hus ligger ju oftare inte så centralt, så tror definitivt detta är början på en utvidgning av områden som ses som attraktiva for pendling. Åker man till kontorer en gång per vecka istället för varje dag leder det säkert till en om prioritering av vad som är viktigt vid husköpet, vilket förklarar prisexplosionen i samhällen bit utanför storstäderna.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Någonting sker som tillfälligt ökar arbetslösheten.
Det behöver uppenbarligen vara något värre än covid-19-pandemin. Finanskrisen 2008 ledde till aningen högre arbetslöshet än under 2020.

Det blev an liten dipp i bostadspriserna 2008-2009, men marknaden hämtade sig rätt snart.
Under covidpandemin gick priserna bara upp.

Icke desto mindre bör man vara beredd på att räntorna kan stiga långsiktigt och att värdet på ens hus kan falla. För att förutse vad som kan trigga en sån händelseutveckling måste man nog vara spågumma.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Tillväxtregioner skapas inte av politiska beslut.
Haha, då är det dags att du berättar det för de stater och regioner jag jobbat för som explicit har som mål med stadsplaneringen att skapa kluster tillväxtregioner etc. Har jobbat bla med mångmiljonstäder i asien där de noga väljer områden att satsa på för att få till turism, teknik och tillverkning helt styrt av staten (landet anses fullt demokratisk och är ultakapitalistiskt) samma diskussion sker i Sverige och Europa.

Jag upplever en extrem naivitet i Sverige om hur marknader och stater fungerar. Som om folk helt tror på sagorna kring "marknadsekonomin " som vissa udda amerikanska figurer sprider. Nationalstaten och "marknaden" är inte motsatser utan har alltid verkat i symbios. Utan den ena inte den andra. tex har UK och nederländerna (marknadsliberala länder) mycket större social styrning av bostäder.

Redigerat:
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Och hus ligger ju oftare inte så centralt, så tror definitivt detta är början på en utvidgning av områden som ses som attraktiva for pendling. Åker man till kontorer en gång per vecka istället för varje dag leder det säkert till en om prioritering av vad som är viktigt vid husköpet, vilket förklarar prisexplosionen i samhällen bit utanför storstäderna.
Precis som jag tror. Skulle säga att allt inom tio mils radie från en större stad kommer att öka i pris. Vi bor ett par mil utanför Stockholm och hade turen att sälja lägenhet på gångavstånd från stan och köpa hus för tre år sedan. Tror faktiskt inte vi hade haft råd att göra samma sak idag.

P pmd skrev:
Ja, jag hoppas på att bubblan spricker med en smäll. Då kommer det att finnas många billiga fastigheter att investera i. :cool:
Ja det kommer det att finnas om det blir en krasch. Och för många kommer att sitta i klistret för att staten ska låta marknadsekonomin verka fritt. Om du har tillgångar så får du räkna med att du får vara med och betala på ett eller annat sätt oavsett om du deltagit i lånefesten eller inte. Så var inte för snabb med att öppna champagnen.

• Gilla
Danne_83
  • Laddar…
P
B Bigfoot skrev:
Ja det kommer det att finnas om det blir en krasch. Och för många kommer att sitta i klistret för att staten ska låta marknadsekonomin verka fritt. Om du har tillgångar så får du räkna med att du får vara med och betala på ett eller annat sätt oavsett om du deltagit i lånefesten eller inte. Så var inte för snabb med att öppna champagnen.
Ja, jag skrev ju det i inlägg #47.

B Bigfoot skrev:
många kommer att sitta i klistret för att staten ska låta marknadsekonomin verka fritt
Tvärt om kommer staten gör *allt* för att rädda överbelånade. Har nämnt tidigare att överbelånade svenssons är den kritiska länken i en kedja av konsumtion, miljöförstöring och tillväxt. Alla andra kommer all slängas under bussen först. Givenvis kommer det inte att räcka att mala ner hyresgäster, invandrare, sjuka och skolungdomar så tillslut drabbas även kassakon. Dock inte i proportion till den uppenbara risken de tagit. Att vara överbelånad storkonsument kommer fortsatt vara en bra strategi.

C
makhno_ makhno_ skrev:
Tvärt om kommer staten gör *allt* för att rädda överbelånade.
Det ligger något i det, men orsaken är knappast någon ondskefull ultrakapitalistisk konspiration.

Precis som @Bigfoot är inne på agerar staten sannolikt utifrån vad som är ekonomiskt rationellt, enligt principen "too big to fail". Om följdeffekterna av att låta något gå ner i toaletten blir alltför stora kommer man att göra allt för att undvika detta, även om det innebär att man använder skattepengar för att rädda någon som moraliskt sett kanske inte förtjänar det. Det är väldigt naivt att tro att en kollaps av bostadskreditmarknaden bara skulle drabba rika villaägare. Se bara på hur det utvecklade sig i USA 2007 - 2009.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det ligger något i det, men orsaken är knappast någon ondskefull ultrakapitalistisk konspiration.
Haha, vad får dig att tro att jag menar något sådant. Det finns väl ingen som tror att kapitalismen är en konspiration. Det är ett ekonomiskt system med en inre logik som sätter starka krafter i rörelse.

C cpalm skrev:
Precis som @Bigfoot är inne på agerar staten sannolikt utifrån vad som är ekonomiskt rationellt, enligt principen "too big to fail". Om följdeffekterna av att låta något gå ner i toaletten blir alltför stora kommer man att göra allt för att undvika detta, även om det innebär att man använder skattepengar för att rädda någon som moraliskt sett kanske inte förtjänar det. Det är väldigt naivt att tro att en kollaps av bostadskreditmarknaden bara skulle drabba rika villaägare. Se bara på hur det utvecklade sig i USA 2007 - 2009.
Du beskriver väl hur jag ser på saken. Jag tycker dock det är helt oacceptabelt att sätta upp ett samhälle som slår så snett och slumpmässigt. Där risk, belöning och arbete fördelas tvärt mot samhällets och individens nytta.

A ajn82 skrev:
Dessutom, när självkörande bilar gör entré på riktigt inom ett fåtal år, så kommer fler vara villiga att pendla längre.

Istället för 1,5 timme med byten mellan bussar/tåg/tunnelbana så sätter du dig och jobbar/sover i din självkörande bil, som du sedan bara lämnar utanför kontoret så tuffar den snällt iväg och hittar en bra parkeringsplats.

Det är liksom inte science fiction, det handlar inte om teknik, det är endast begränsat av pengar och politisk vilja.

On topic så kommer detta spä på uppgången för hus som ligger inom några mils radie från storstadsregionerna.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
C
makhno_ makhno_ skrev:
Du beskriver väl hur jag ser på saken. Jag tycker dock det är helt oacceptabelt att sätta upp ett samhälle som slår så snett och slumpmässigt. Där risk, belöning och arbete fördelas tvärt mot samhällets och individens nytta.
Vi är nog överens så långt att det är tråkigt att samhället inte lyckats hindra bostadsägarnas belåning att gå överstyr.
Men om korthuset kollapsar låter det som att du inte tycker det vore bra om samhället räddar de som är överbelånade(?)

P
Tyvärr lär väl följdeffekterna av att de överbelånades ekonomi kraschar bli sådana att vi alla kommer att drabbas, även om vi har varit förnuftiga när det gäller belåning. Det gör att någon slags välgörenhet mot de "stackars" hushåll som har överbelånat sina hus kommer att vara nödvändig.

Samhället kanske kan rädda åtminstone en hel del av dem, men jag tycker inte att staten nödvändigtvis ska ta på sig den rollen om det inte blir absolut nödvändigt.

Det kan också bli en valfråga och då kommer alla partier att tävla om att vara generösast mot folk som har sabbat sin ekonomi.

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Z
J jocke31 skrev:
Nu är det främst villor som sticker iväg i pris. Både pga covid/jobba hemma och brist på småhus på marknaden. Det blir mao svårare och svårare att flytta till hus från lägenhet.
Det är inte riktigt så enkelt. Stora lägenheter har också gått upp i pris. Vår lgh på 114 kvm har gått upp över 2 milj bara senaste året och ligger nu på ca 8.5 milj. Är inte så säker på att folk som bor i hus har råd att köpa vår lgh med avgiften och allt. Just saying.

P
Det är nog bra om bostadsbyggandet hålls på en lagom låg nivå framöver så att inte bostadspriserna faller för mycket. Med dagens bostadspolitik blir det nog inte så svårt.

Zaps skrev:
Det är inte riktigt så enkelt. Stora lägenheter har också gått upp i pris. Vår lgh på 114 kvm har gått upp över 2 milj bara senaste året och ligger nu på ca 8.5 milj. Är inte så säker på att folk som bor i hus har råd att köpa vår lgh med avgiften och allt. Just saying.
Jo, stora lägenheter har också stigit i pris. Men inte lika mycket som hus. I riket så har snittpriset på bostadsrätter ökat 6% på 12 månader, villapriserna med 15%. I stockholm är skillnaden ännu större, 6% upp för BR och 17% upp för villor. Jag bor i Nacka, och där har villapriserna stigit med 26% på ett år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.