14 546 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Störande stomljud från luft/vattenpump
Jag vill inte påstå att utedelen står i ett stativ. Den står nästan direkt på fundamentet med som sagt endast en pallbricka emellan.
Men Lordi: Jag kände som sagt att det vibrerar i marken när jag stod bredvid (inte känt det förut) bör det inte vara att ljudet fortplantar sig ner i marken vidare till plattan och sen via virket runt i resten av huset. Tror att Björn Melander kan vara inne på något.
Då kommer nästa fråga. Bör jag hävda någon typ av installationsfel för att få montören att åtgärda problemet? Jag tycker att när man beställt ett arbete för 100” utan att pruta eller något så ska sakerna bara lira och absolut inte strula så som vi haft det. Och nä jag är inte gnällig, en barndomskamrat som driver egen VVS firma har åkt på många villor som firman i fråga gjort ALLT rörjobb där min kamrat sagt att det är inte riktigt rätt. Dessutom har montören som ni vet nu är ansvariga för drift och service, avslutat samarbetet med thermia av någon oklar anledning...
Men Lordi: Jag kände som sagt att det vibrerar i marken när jag stod bredvid (inte känt det förut) bör det inte vara att ljudet fortplantar sig ner i marken vidare till plattan och sen via virket runt i resten av huset. Tror att Björn Melander kan vara inne på något.
Då kommer nästa fråga. Bör jag hävda någon typ av installationsfel för att få montören att åtgärda problemet? Jag tycker att när man beställt ett arbete för 100” utan att pruta eller något så ska sakerna bara lira och absolut inte strula så som vi haft det. Och nä jag är inte gnällig, en barndomskamrat som driver egen VVS firma har åkt på många villor som firman i fråga gjort ALLT rörjobb där min kamrat sagt att det är inte riktigt rätt. Dessutom har montören som ni vet nu är ansvariga för drift och service, avslutat samarbetet med thermia av någon oklar anledning...
Kompressorn är avdämpad innuti chassit, så det gör ingen jättestor skillnad att dämpa chassit också.
Grundproblemet verkar vara att det sitter rör ändra från utedelen in i huset. Det ska vara slang första biten just för att förhindra att ljud fortplantar sig.
Grundproblemet verkar vara att det sitter rör ändra från utedelen in i huset. Det ska vara slang första biten just för att förhindra att ljud fortplantar sig.
Okej jag förstår. Då får vi alltså leva med detta tills det blir lite varmare ute och ringa hit installatören.useless skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Nja, det håller jag inte med om. Den typen av avvibrering brukar inte vara så effektiv vid låga frekvenser. Ett enkelt indikativt test är att lägga fingrarna löst på aggregatets infästning och känna efter vibrationer.
En annan sak du kan testa är att blockera vissa kompressorfrekvenser för att förhindra resonans. Det funkar bara om det finns ett tydligt samband mellan ljudet och en viss frekvens, men ni kanske upplever ljud hela tiden?
Jag vet iofs inte om det går just på Thermias modell, men det borde finnas en sån inställning.
Jag vet iofs inte om det går just på Thermias modell, men det borde finnas en sån inställning.
Står aggregatet på ett eget fundament och är korrekt anslutet mest lagom slaka slangar så ska det inte märkas några vibrationer inomhus.Björn Melander skrev:
Nä det är inte oljud hela tiden men säkert 70-75% av dygnets timmar bullrar det. Jag har iofs inte kollat på innerdelen vad som försiggår när det bullrar så dant (om den värmer vatten eller huset).
Men till dig då Björn, att jag kände i fötterna att det vibrerade genom singlet är inte det tecken nog på att den inte står nog chassidämpat?
Men till dig då Björn, att jag kände i fötterna att det vibrerade genom singlet är inte det tecken nog på att den inte står nog chassidämpat?
Jag går ut och tar kort på maskin, ge mig 10 minuter så att jag får låta morgonkaffets positiva egenskaper på magen lägga sig. 
Jag har inte installerat någon Thermia men jag är tämligen säker på att kompressor mm ska vara avvibrerat inne i maskinen. Tror inte det är avsett att montera något mellan maskin och stativ.
De enda pumpar som jag monterat fjäderdämpare på är mindre luft/luft-pumpar, som suttit på väggstativ
Om den gjutna plattan inte är direkt i anslutning mot husgrunden, så borde inte vibrationer kunna fortplantas den vägen
De enda pumpar som jag monterat fjäderdämpare på är mindre luft/luft-pumpar, som suttit på väggstativ
Om den gjutna plattan inte är direkt i anslutning mot husgrunden, så borde inte vibrationer kunna fortplantas den vägen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser alltså infästningarna ut i fundamentet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ledningarna som kommer från utedelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här sneda delen är någon form av flexslang, de gick att gunga på.
Så jag tar tillbaka det jag skrev tidigare, de är alltså inte bara fasta rör men ja det är bara en stump på 4-5 dm.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Det beror helt på vilka uppmätta värden som aggregatet visar på. Låga frekvenser kräver annan typ av avvibrering jämfört med vad man ofta finner på denna typ.useless skrev:
Nja, det lät innan snön kom.