Jag vill inte påstå att utedelen står i ett stativ. Den står nästan direkt på fundamentet med som sagt endast en pallbricka emellan.

Men Lordi: Jag kände som sagt att det vibrerar i marken när jag stod bredvid (inte känt det förut) bör det inte vara att ljudet fortplantar sig ner i marken vidare till plattan och sen via virket runt i resten av huset. Tror att Björn Melander kan vara inne på något.

Då kommer nästa fråga. Bör jag hävda någon typ av installationsfel för att få montören att åtgärda problemet? Jag tycker att när man beställt ett arbete för 100” utan att pruta eller något så ska sakerna bara lira och absolut inte strula så som vi haft det. Och nä jag är inte gnällig, en barndomskamrat som driver egen VVS firma har åkt på många villor som firman i fråga gjort ALLT rörjobb där min kamrat sagt att det är inte riktigt rätt. Dessutom har montören som ni vet nu är ansvariga för drift och service, avslutat samarbetet med thermia av någon oklar anledning...
 
Kompressorn är avdämpad innuti chassit, så det gör ingen jättestor skillnad att dämpa chassit också.
Grundproblemet verkar vara att det sitter rör ändra från utedelen in i huset. Det ska vara slang första biten just för att förhindra att ljud fortplantar sig.
 
useless useless skrev:
Kompressorn är avdämpad innuti chassit, så det gör ingen jättestor skillnad att dämpa chassit också.
Grundproblemet verkar vara att det sitter rör ändra från utedelen in i huset. Det ska vara slang första biten just för att förhindra att ljud fortplantar sig.
Okej jag förstår. Då får vi alltså leva med detta tills det blir lite varmare ute och ringa hit installatören.
 
Nja, det håller jag inte med om. Den typen av avvibrering brukar inte vara så effektiv vid låga frekvenser. Ett enkelt indikativt test är att lägga fingrarna löst på aggregatets infästning och känna efter vibrationer.
 
En annan sak du kan testa är att blockera vissa kompressorfrekvenser för att förhindra resonans. Det funkar bara om det finns ett tydligt samband mellan ljudet och en viss frekvens, men ni kanske upplever ljud hela tiden?
Jag vet iofs inte om det går just på Thermias modell, men det borde finnas en sån inställning.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Nja, det håller jag inte med om. Den typen av avvibrering brukar inte vara så effektiv vid låga frekvenser. Ett enkelt indikativt test är att lägga fingrarna löst på aggregatets infästning och känna efter vibrationer.
Står aggregatet på ett eget fundament och är korrekt anslutet mest lagom slaka slangar så ska det inte märkas några vibrationer inomhus.
 
Nä det är inte oljud hela tiden men säkert 70-75% av dygnets timmar bullrar det. Jag har iofs inte kollat på innerdelen vad som försiggår när det bullrar så dant (om den värmer vatten eller huset).

Men till dig då Björn, att jag kände i fötterna att det vibrerade genom singlet är inte det tecken nog på att den inte står nog chassidämpat?
 
Jag går ut och tar kort på maskin, ge mig 10 minuter så att jag får låta morgonkaffets positiva egenskaper på magen lägga sig. :rofl:
 
Man kanske har glömt ta bort någon transportsäkring...
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Jag har inte installerat någon Thermia men jag är tämligen säker på att kompressor mm ska vara avvibrerat inne i maskinen. Tror inte det är avsett att montera något mellan maskin och stativ.
De enda pumpar som jag monterat fjäderdämpare på är mindre luft/luft-pumpar, som suttit på väggstativ

Om den gjutna plattan inte är direkt i anslutning mot husgrunden, så borde inte vibrationer kunna fortplantas den vägen
 
Infästning i fundament med synlig skruv och snö, samt en flexslangdel vid utedelens ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser alltså infästningarna ut i fundamentet
Flexslang och kablar för utedel av värmepump, delvis täckta av snö, bredvid en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ledningarna som kommer från utedelen.
Flexslang och ledningar som sticker ut från ett husfundament i snöklädd omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här sneda delen är någon form av flexslang, de gick att gunga på.

Så jag tar tillbaka det jag skrev tidigare, de är alltså inte bara fasta rör men ja det är bara en stump på 4-5 dm.
 
useless useless skrev:
Står aggregatet på ett eget fundament och är korrekt anslutet mest lagom slaka slangar så ska det inte märkas några vibrationer inomhus.
Det beror helt på vilka uppmätta värden som aggregatet visar på. Låga frekvenser kräver annan typ av avvibrering jämfört med vad man ofta finner på denna typ.
 
Tjäle?
Då hjälper det kanske inte så mkt med fristående fundament om allt är ihopfruset till en kaka?
 
Nja, det lät innan snön kom.
 
Hej.
Vi fick samma itech monterad i somras och vi har inga problem med vibrationer. Lite surr kan höras nu vid -10 grader, men inget som stör. Vår är är dock monterad på ställning på plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.