4 376 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Störande oljud från bergborren?
Nu eldar jag inte bildäck, utan material av trä som blivit över. Inte alls miljöskadligt. Och nej, jag frågar inte grannen om lov för grillning 
Tilläggas bör att jag inte bor i bostadsrätt med granne någon meter bort, utan det handlar om avstånd på 15-20 meter
Tilläggas bör att jag inte bor i bostadsrätt med granne någon meter bort, utan det handlar om avstånd på 15-20 meter
Redigerat:
Den där typen av grannar går ju bara att hantera på ett sätt. Korrekt och på armlängds avstånd och när det inte räcker så skiter man i dom. Det besvärliga är ju möjligen att man får hålla sig till anvisade eldningstider etc, om sådant finns i kommunen.
Man kan ju vänta ut lämplig vindriktning innan man eldar.
Grannen och jag hälsar INTE på varandra men det skulle aldrig falla mej in att elda om det blåser mot deras kåk 150 meter bort.
Dom gör det inte heller.
Det är ganska tröttsamt med bråk.
Grannen och jag hälsar INTE på varandra men det skulle aldrig falla mej in att elda om det blåser mot deras kåk 150 meter bort.
Dom gör det inte heller.
Det är ganska tröttsamt med bråk.
1 & 2. Eftersom det är ett tillfälligt arbete med en tillbyggnad så skall hon skita fullkomligt i det. När tillbyggnaden är klar så upphör oljudet. Det anser jag.Per-Jo skrev:Nu har jag en del frågor som uppkommit;
1) Hur mycket får jag egentligen väsnas för att det skall bli "olagligt"?
2) Vad anses vara störande och vad kan hon förhindra?
3) Stendamm.. Hon är rädd för stendammet som blir
Vad anser ni om detta och skulle ni inte vilja hjälpa att hänvisa till lämpliga regler osv?![]()
3. Stendamm är dödligt även i små mängder. Sen beror det givetvis på hur mycket stendamm man andas in och hur känslig lungorna är för stendammet. Det tar även oftast runt 15-25 år innan man dör av stendammslunga eller KOL, Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom, som gör att man långsamt kvävs till döds. I föreskriften om Kvarts, AFS 1992:16, http://www.av.se/dokument/afs/AFS1992_16.pdf står det i paragraf 5: "5 § Arbete där kvartshaltigt damm kan uppkomma skall planeras och ordnas så, att
expositionen för sådant damm blir så låg som möjligt."
"13 § Teknisk anordning där kvartshaltigt damm alstras skall vara så utförd och utrustad att spridning av damm undviks.
Inkapsling kring maskin eller process skall vara så tät och avsugen luftmängd så stor att damm ej läcker ut från inkapslingen."
"15 § Rengöring skall utföras så, att damm inte virvlas upp och sprids. Damm skall i första hand sugas bort eller avlägsnas genom spolning."
Nu handlar dessa föreskrifter om yrkesverksamhet, men eftersom kvartsdamm är dödligt på jobbet så blir det ju inte ofarligt bara för att man är hemma hos sig själv.
Jag har 4½ kilometer till min granne, men han klagar på allt jag och mina övriga grannar gör i våra trädgårdar. Han har en sommarstuga i vårt område, men hans hus ligger 4½ kilometer härifrån, men klaga och anmäla till kommunen kan han. Senaste klagomålet var över att en granne hade fyllt igen ett hål i sin trädgård. Hålet var ca: 5x5 meter och knappt 1 meter djupt på djupaste stället. Gubbjäveln gick in till grannen och visade upp dokument från kommunen på att man måste begära schaktningstillstånd från kommunen för att få fylla igen hålet i sin gräsmatta. Grannen skall gräva bort några stubbar och några enstaka stenar från sin gräsmatta, men nu måste han begära tillstånd från kommunen för att få lov att göra det. Kommunen gav honom tillstånd att gräva bort stubbarna och stenarna och undrade vad det var för tramserier att han skulle behöva söka om tillstånd för det. Kommunens olika tjänstemän har uppenbarligen inte koll på vad de själva har beslutat. Vårt område är ett fritidshusområde från 50-talet och framåt där flera av fritidshusen har omvandlats till permanentboende. Enda huset som inte är tillräckligt stort för att fungera perfekt som permanentboende är vårt hus och gubbjäveln gjorde vad han kunde för att stoppa vårt bygglov på ett nytt hus,Per-Jo skrev:
Det kan jag definitivt instämma i.mycke_nu skrev:
2 tidigare grannar har uttryckligen sagt till mig att enda anledningen till att de flyttar är gubbjäveln som förstör i området. Ytterligare 2 tidigare grannar sa att gubbjäveln var en av de bidragande orsakerna till flytten.
Klicka här för att svara