Fast vad handlar det om för byggnation? Är det en dedikerad verkstad med tillhörande ytor och det verkligen framgår att det ÄR en sådan verksamhet eller är det nån som har firma i ett villakvarter i garaget?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast vad handlar det om för byggnation? Är det en dedikerad verkstad med tillhörande ytor och det verkligen framgår att det ÄR en sådan verksamhet eller är det nån som har firma i ett villakvarter i garaget?
Det är en dedikerad verkstad med tillhörande ytor.

M MrDizzy skrev:
Bara så att ni vet ... db talet som anges är MEDELVÄRDE över hela tiden ....
dvs 50db i medel under 6-18.
så om de kapar i totalt 3 timmar av dess 12, så blir medelvärdet under 50db och du har inget att komma med utan bara att bita i det sura äpplet och se glad ut.

Dock så är det en anmälan till miljökontoret om att de bedriver biltvätt utan vattenrening och sen en separat en om bullret efter 18 kanske kan få effekt om kommunen kommer dit och informerar om vad som gäller.
Vart kan man läsa det? Kan inte hitta någonstans att de skulle vara ett medelvärde. Allt jag hittar beskriver maximala ljudnivåer.

Det enda jag kan hitta är: Dessa riktvärden bör klaras så att ljudmiljön inte blir sämre än vad riktvärdena ger uttryck för. Målet är att uppnå en god ljudmiljö.

• Gilla
Carcoza och 1 till
  • Laddar…
Pojkstreck Pojkstreck skrev:
Vart kan man läsa det? Kan inte hitta någonstans att de skulle vara ett medelvärde. Allt jag hittar beskriver maximala ljudnivåer.

Det enda jag kan hitta är: Dessa riktvärden bör klaras så att ljudmiljön inte blir sämre än vad riktvärdena ger uttryck för. Målet är att uppnå en god ljudmiljö.
Var har du hittat gränsvärdena?
Boverket säger t.ex i ett avsnitt
Tabell 1 visar gränsvärden för ekvivalenta ljudnivåer, Leq, dag och natt, för olika zoner vid bostadsbyggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leq är inte ett maxvärde utan ett ekvivalentvärde mätt över tid.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Om du ska hålla på å anmäla kom ihåg att all korrespondens med kommunen går att begära ut, så om du ska vara anonym får du se till att göra ett bra jobb.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P
Pojkstreck Pojkstreck skrev:

Offra ett USB-minne med lite inspelningar som inte kan härledas att vara inspelade från din fastighet och lägg detta i ett kuvert med ett anonymt handskrivet brev i kommunens brevlåda och spara kopior till media om kommunen inte agerar.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
En sådan verksamhet är ev anmälningspliktig, dvs att dom kan ha ett typ av tillstånd för att bedriva sin verksamhet. Ibland i ett sådant tillstånd kan det finnas definierade ljudnivåer och tidsperioder där dom får arbeta inom.

Men steg 1, oavsett ovan, är ju att skicka en förfrågan till miljöskydd (Miljöförvaltning eller motsvarande) hos kommunen och säga att det låter förskräckligt. Då kommer antingen 1) Miljöförvaltningen ut och mäter eller 2) Skicka en propå till verkstaden att dom ska redovisa att dom innehåller vissa ställda riktvärden.

Avseende ljudnivåer är annars Naturvårdsverkets riktvärden gällande, ja. Det är ett medelvärde, Leq, ja. Nattetid (22-06) tillkommer även krav på maximala ljudnivåer utomhus.

Utöver ovan finns även FoHMFS 2014:13 som används vid tillsyn. Där avses bara ljudnivåer inomhus.

• Gilla
Carcoza och 1 till
  • Laddar…
Har
RoTe RoTe skrev:
Om du ska hålla på å anmäla kom ihåg att all korrespondens med kommunen går att begära ut, så om du ska vara anonym får du se till att göra ett bra jobb.
Ingen avsikt att vara anonym. Vill mest veta vad som gäller. Och har dom rätt att väsnas som dom gör så är de ju så. Då får ju jag eventuellt slå upp ett Bullerplank i framtiden. Men kan jag få dom att betala för det så är det ju bara plus.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Var har du hittat gränsvärdena?
Boverket säger t.ex i ett avsnitt
[bild]
Leq är inte ett maxvärde utan ett ekvivalentvärde mätt över tid.
Hittade också dessa värden men visste inte att leq betydde att man mätte över tid.

Har mätt lite själv hemma och det är inte ovanligt att ljudet överstiger 90db.

K Karl P skrev:
En sådan verksamhet är ev anmälningspliktig, dvs att dom kan ha ett typ av tillstånd för att bedriva sin verksamhet. Ibland i ett sådant tillstånd kan det finnas definierade ljudnivåer och tidsperioder där dom får arbeta inom.

Men steg 1, oavsett ovan, är ju att skicka en förfrågan till miljöskydd (Miljöförvaltning eller motsvarande) hos kommunen och säga att det låter förskräckligt. Då kommer antingen 1) Miljöförvaltningen ut och mäter eller 2) Skicka en propå till verkstaden att dom ska redovisa att dom innehåller vissa ställda riktvärden.

Avseende ljudnivåer är annars Naturvårdsverkets riktvärden gällande, ja. Det är ett medelvärde, Leq, ja. Nattetid (22-06) tillkommer även krav på maximala ljudnivåer utomhus.

Utöver ovan finns även FoHMFS 2014:13 som används vid tillsyn. Där avses bara ljudnivåer inomhus.
Har precis pratat med kommunen och dom visste precis vilken bilverkstad det handlade om (precis som att dom fått in anmälningar tidigare). Dom skulle kolla upp alla tillstånd, samla information och sedan kontakta verkstaden och återkoppla till mig.

Även att de är ett medelvärde som gäller kan man tycka att när de nästan är 100db det handlar om så borde kommunen agera då 100db kan vara skadligt. Men de är ju bara min åsikt 😁

Hade inte brytt mig om det var enstaka gånger under dygnet men vissa dagar kan dom ligga å slipa med vinkelslip till och från i timmar kl 20 på kvällen.

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Maximala nivåer över (LAFmax) 100ish dB(A) anses vara skadligt. Tror det finns en FoHMFS kring höga ljudnivåer som pratar om det.

Sen.. ekvivalentnivåer motsvarar ju ett energimedelvärde. Dvs att även om du bara har en minut > 70 dB(A) och resten tyst, kommer du på timman få en ekvivalentnivå >50 dB(A). Så du har rimligen ett case oavsett i min mening.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
K Karl P skrev:
Maximala nivåer över (LAFmax) 100ish dB(A) anses vara skadligt. Tror det finns en FoHMFS kring höga ljudnivåer som pratar om det.

Sen.. ekvivalentnivåer motsvarar ju ett energimedelvärde. Dvs att även om du bara har en minut > 70 dB(A) och resten tyst, kommer du på timman få en ekvivalentnivå >50 dB(A). Så du har rimligen ett case oavsett i min mening.
Har pratat med kommunen och dom skulle samla information och höra av sig till verkstaden och sedan återkoppla till mig.

Håller tråden uppdaterad när mer information kommer till mig.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Räknenisse och 9 till
  • Laddar…
Liten not: Lita inte på appar för att mäta ljudnivå om du inte kan kalibrera dem mot riktig utrustning.
maxmsm skrev:
Offra ett USB-minne med lite inspelningar som inte kan härledas att vara inspelade från din fastighet och lägg detta i ett kuvert med ett anonymt handskrivet brev i kommunens brevlåda och spara kopior till media om kommunen inte agerar.
Finns inte en chans att de kommer att sätta i ett anonymt USB-minne i sina datorer.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jobbar de så mycket och på så konstiga tider är det troligen mer än bara energiska anställda med mycket att göra, jag kan skriva under på att de anställda inte har korrekta löner, försäkringar etc.

Man kan tipsa polisen om man misstänker arbetslivskriminalitet;
[länk]
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte ens om alla som "jobbar" där är anställda. Den informationen jag lyckats få fram så är det bröder, farbröder, pappor m.m som jobbar med bilarna.

• Haha
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.