Mitt tips efter 4år i kommunens miljötillsynsnämnd är att försöka hitta ett litet oljeutsläpp, upplag av bilbatterier osv. Det är klart enklare att ta dem för utsläpp än buller.

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
C
OT: om verkstaden fanns där eller ej när TS flyttade in är irrelevant. Reglerna tar inte hänsyn till ”vem som var där först”.

Att ”flytta ut i skogen” är ett dåligt förslag och en större risk då det utanför detaljplanerat område är mer godtyckligt vad som får bedrivas på en grannfastighet. Att flytta till ett detaljplanerat område ”ska” ge vissa garantier om vad som får bedrivas där.

Till TS: en annan vinkel att komma tillrätta med detta är att se om verksamheten är tillåten öht. Vad medger detaljplanen för grannens fastighet? Är det ämnat för industriändamål?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C Ciella skrev:
OT: om verkstaden fanns där eller ej när TS flyttade in är irrelevant. Reglerna tar inte hänsyn till ”vem som var där först”.

Att ”flytta ut i skogen” är ett dåligt förslag och en större risk då det utanför detaljplanerat område är mer godtyckligt vad som får bedrivas på en grannfastighet. Att flytta till ett detaljplanerat område ”ska” ge vissa garantier om vad som får bedrivas där.

Till TS: en annan vinkel att komma tillrätta med detta är att se om verksamheten är tillåten öht. Vad medger detaljplanen för grannens fastighet? Är det ämnat för industriändamål?
Ett ovanligt konstruktivt bidrag. Tack!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jobbar de så mycket och på så konstiga tider är det troligen mer än bara energiska anställda med mycket att göra, jag kan skriva under på att de anställda inte har korrekta löner, försäkringar etc.

Man kan tipsa polisen om man misstänker arbetslivskriminalitet;
[länk]
Men om det är släktingar som jobbar i verkstan så kanske de gör vid bilar och dylikt för att sälja. Man kan ju börja med kommunen och försöka få de att arbeta inomhus efter en viss tid.

Brorsonen brukar köra 48 timmars pass rätt ofta i sin bilverkstad. Och där är mer folk än han emellanåt som inte är anställda utan bara lånar liftar vilket är fullt lagligt. Dock så håller han sig inomhus efter ett visst klockslag.

Det kan ju vara något sånt helt enkelt, klumpigt att stå ute sena kvällar.

Det jag skulle påpekat mest är väl om de kör biltvätt på heltid, det kommer de att få lägga ner om miljöinspektören kommer.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
R Robert-san01 skrev:
Mitt tips efter 4år i kommunens miljötillsynsnämnd är att försöka hitta ett litet oljeutsläpp, upplag av bilbatterier osv. Det är klart enklare att ta dem för utsläpp än buller.
Enklaste är helt enkelt att ringa in till ansvarig i sin kommun och berätta att det sker biltvättar utomhus och rakt ner i dagvattenbrunn dagligen.

En vän jobbar med sånt och den har stängt ner ett antal biltvättar tills de rättat till sina brunnar =)

• Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
Pojkstreck Pojkstreck skrev:
Hej allihopa!

Har en liten fundering angående ljudnivå från en bilfirma med tillhörande verkstad.

Vi bor grannar med denna verkstad och när dom jobbar använder dom vinkelslipar, mutterknack/dragare, slägga för att slå loss saker antar jag osv. Dvs väldigt störande ljud för oss som bor bredvid.
Dom jobbar alla dagar året runt, inklusive helger och röda dagar. Och jobbar minst till klockan 9 på kvällen. Vilket i sin tur gör att vi knappt kan sitta ute i trädgården och äta mat.

Kan detta verkligen vara okej? Borde dom inte ha nåt krav på sig att bygga nått slags Buller plank runt verksamheten då verkstaden ligger i tätbebyggt område.
Dom har även tillgång till 2 garage men dom står ändå alltid utanför och jobbar. Särskilt sommarhalvåret.

Har även mätt upp med någon decibel-app i telefonen och när dom körde med vinkelslip uppgick ljudnivån till 85db.

Hoppas nån kan bringa nån klarhet i vad man kan ställa för krav på ljudnivån i sitt egna hem/trädgård.

Vet inte om tråden ska ligga i miljö och hälsa så om jag lagt tråden fel får gärna mod flytta den.
Anmäl till miljö-nämnden där du bor. De är så skyldiga att starta ett tillsynsärende.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för alla svar allihopa!

Pratade med kommunen i torsdags och väntar på återkoppling därifrån.

Uppdaterar tråden när jag vet mer för dom som är intresserade.

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
P
Hej allihopa!

Har en liten fundering angående ljudnivå från en bilfirma med tillhörande verkstad.

Vi bor grannar med denna verkstad och när dom jobbar använder dom vinkelslipar, mutterknack/dragare, slägga för att slå loss saker antar jag osv. Dvs väldigt störande ljud för oss som bor bredvid.
Dom jobbar alla dagar året runt, inklusive helger och röda dagar. Och jobbar minst till klockan 9 på kvällen. Vilket i sin tur gör att vi knappt kan sitta ute i trädgården och äta mat.

Kan detta verkligen vara okej? Borde dom inte ha nåt krav på sig att bygga nått slags Buller plank runt verksamheten då verkstaden ligger i tätbebyggt område.
Dom har även tillgång till 2 garage men dom står ändå alltid utanför och jobbar. Särskilt sommarhalvåret.

Har även mätt upp med någon decibel-app i telefonen och när dom körde med vinkelslip uppgick ljudnivån till 85db.

Hoppas nån kan bringa nån klarhet i vad man kan ställa för krav på ljudnivån i sitt egna hem/trädgård.

Vet inte om tråden ska ligga i miljö och hälsa så om jag lagt tråden fel får gärna mod flytta den.
Är det fler verksamheter i området ?finns ju exempel på folk som bor i villa i industriområde som vill ha lugn och ro och det funkar ju sådär då , dom fanns ju där när ni flyttade dit så det känns som ett bekymmer som fanns redan då.
Levt som veckopendlade stora delar av yrkeslivet så jag tillhör definitivt gruppen som stör på kvällar också men det är kul att så fort arbete sker efter 16 ska det vara ”svartarbete” 😅
Tror storstäderna skulle ha brist på arbetskraft om alla skulle jobba 7-16 eller kontorstid 🤷‍♂️

• Älska
Festlund
  • Laddar…
Ja jag läste också det i bolagsverket att 50db är högsta tillåtna på vardagar om jag tolkat reglerna rätt.
Du skall anmäla störningen till miljö & hälsa i din kommun så för de utreda hur mycket verksamheten stör er. Om de finner att verksamheten är störande ålägger de verkstaden åtgärder.

mickesundström skrev:
Är det fler verksamheter i området ?finns ju exempel på folk som bor i villa i industriområde som vill ha lugn och ro och det funkar ju sådär då , dom fanns ju där när ni flyttade dit så det känns som ett bekymmer som fanns redan då.
Levt som veckopendlade stora delar av yrkeslivet så jag tillhör definitivt gruppen som stör på kvällar också men det är kul att så fort arbete sker efter 16 ska det vara ”svartarbete” 😅
Tror storstäderna skulle ha brist på arbetskraft om alla skulle jobba 7-16 eller kontorstid 🤷‍♂️
Nej, detta är den enda industriella verksamheten i hela samhället.

Förstår vad du menar, men är du på samma ställe och är högljudd då eller är det olika ställen som typ asfaltsläggare?

Har inga problem med att dom är högljudda på vardagar till sen eftermiddag. Men majoriteten av dom som arbetar är lediga på helger med undantag för serviceyrken som detaljhandel osv, med undantag för övertid. Men man kan inte jobba hur mycket övertid som helst enligt lag.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Nej, detta är den enda industriella verksamheten i hela samhället.

Förstår vad du menar, men är du på samma ställe och är högljudd då eller är det olika ställen som typ asfaltsläggare?

Har inga problem med att dom är högljudda på vardagar till sen eftermiddag. Men majoriteten av dom som arbetar är lediga på helger med undantag för serviceyrken som detaljhandel osv, med undantag för övertid. Men man kan inte jobba hur mycket övertid som helst enligt lag.
Om de är anställda så kan de inte arbeta för mycket övertid. Men om de är egna så finns där ingenting som reglerar arbetstiden.
Sen skall det bevisas med. Där kommer den svåra biten om de är anställda eller inte.

Sa aldrig att dom kör kap 11 timmar om dygnet. Lägg till illvarvande motorer, nutterknack, bankande i metall, högtrycksluftsverktyg och säkert mer därtill och 3-5 styckena som jobbar där så kommer du upp i ett gäng timmar.

Sen att Kapskivorna i världen inte skulle räcka till en gubbe som nöter kapskivor 11 timmar om dygnet är ju bara skrattretande.

Detta medför dock inget till tråden så tycker vi avslutar där.
Jag håller på dig, jag vet vem du är .
Den verkstaden bör hålla sig inomhus .
Hoppas komunen reagerar.
Ses på måndag. Ha de

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
Vi flyttade hit efter att verksamheten startade men när vi flyttade hit var det mer renodlad bilförsäljning. Dom kanske bytte lite olja osv men nu på senare tid låter det som att dom kapar bilar på mitten och bygger om dom till flygplan.
Kanske kapar isär för att ta ut knarket dom smugglat in. Kontakta Kling och Klang om dom till äventyrs kan vara intresserade. Har du tur är dom kriminella och om rättvisan till äventyrs fungerar i detta fall så bör du få lugnt ett tag.

• Haha
  • Wow
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
Jag är t f ordförande i Företagsgrupperna Stockholm och vi har haft många kontroverser i frågan. Stockholm, i likhet med många andra kommuner, vill helst ha bostäder. Där bor förhoppningsvis förvärvsarbetande som betalar kommunal skatt.
Verksamheter erbjuder visserligen arbetstillfällen, men om de betalar skatt är det till staten. I staden ser man hellre att folk pendlar till jobb i grannkommunerna! På 20- och 30-talen ansåg dock staden att det behövdes industriområden dit folk kunde ta sig utan bil. Cykelavstånd var bra! Och de första spårvägslinjerna, som idag ersatts med Tunnelbana, drogs ut till dessa områden. Sålunda skapades detaljplaner för ett 30-tal dedikerade industriområden. De flesta är dock på avveckling. Hur avvecklar man dem från stadens sida? Ett sätt är att ändra detaljplanerna så att bostäder tillåts i eller i direkt anslutning till industriområdena. Snart börjar klagomål från de boende trilla in till miljöförvaltningen. Det är störande trafik, bullrande verksamheter, konstiga lukter med mera. Företaget får då ett föreläggande som i princip omöjliggör fortsatt verksamhet och får flytta eller lägga ned. Det har ingen som helst betydelse vem som etablerade sig på platsen först - reglerna för boendemiljö har alltid prioritet. På det sättet har det ena verksamhetsområdet efter det ena avvecklats och så småningom helt ersatts med bostäder.
I det aktuella fallet är det väldigt enkelt. Kontakta kommunens miljöförvaltning så kommer de och tittar. Stämmer det att det förekommer störande verksamhet får företaget ett åtgärdsföreläggande, som regel förenat med ett hot om vite.
https://www.dn.se/sthlm/nu-tar-bostader-over-i-industriomraden/

• Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
Hej allihopa!

Kontrollera med kommunen vad som gäller i området. Även om verksamheten är tillåten kan det finnas krav på att arbetet ska ske inomhus bakom stängda dörrar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.