7 327 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Störande elstängsel
Hej! Detta är ju nog inte riktigt rätt forum, men jag provar ändå.
Jag har ett tämligen litet (1,5 joule) elstängsel för hästar, stängslet är väl ca 300 meter långt. Grannen får störningar i sin analoga tv-mottagning, knäppningar och streck som överensstämmer med stänglets pulser.
Jag har förbättrat jordningen med fler jordspett, och sett över alla kopplingar. Jag har även röjt av så inget gräs/grenar ska ha kontakt med stängslet.
Jag har lyssnat på alla kopplingar så det inte knäpper, kan det ändå vara dålig kontakt där, har knutit kopplingarna med kanske bör skaffa några slags skarvhylsor?
Trästolpar med isolatorer används. I dessa snö/istider kanske man lätt får överslag till jord där?
Jag själv har inga störningar, men jag har enbart digital tv-mottagning.
Några idéer?
Mvh
Pagge
Jag har ett tämligen litet (1,5 joule) elstängsel för hästar, stängslet är väl ca 300 meter långt. Grannen får störningar i sin analoga tv-mottagning, knäppningar och streck som överensstämmer med stänglets pulser.
Jag har förbättrat jordningen med fler jordspett, och sett över alla kopplingar. Jag har även röjt av så inget gräs/grenar ska ha kontakt med stängslet.
Jag har lyssnat på alla kopplingar så det inte knäpper, kan det ändå vara dålig kontakt där, har knutit kopplingarna med kanske bör skaffa några slags skarvhylsor?
Trästolpar med isolatorer används. I dessa snö/istider kanske man lätt får överslag till jord där?
Jag själv har inga störningar, men jag har enbart digital tv-mottagning.
Några idéer?
Mvh
Pagge
Om jag bryter kretsen genom att öppna "grinden" så försvinner störningen, det borde väl betyda att jordningen är ok eftersom agget fortfarande är på då?
Jag ritade en liten ritning hur stängslet är draget, men kom på att jag har ingenstans att lägga upp den för att visa den här. Försöker nedan rita en liten ascii-skiss... Lilla fyrkanten är ladan, sedan går tråden i en stor cirkel runt ladan med en liten avstickare in i ladväggen samt en avdelning av den "stora" cirkeln.
|----------------------------------------|---------------------------------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |---------| | |
| | | | |
| | | | |
|------------| | | |
| | |------------------|--------------------------------------|
| | |
-------------|---------|
Mvh
Pagge
Jag ritade en liten ritning hur stängslet är draget, men kom på att jag har ingenstans att lägga upp den för att visa den här. Försöker nedan rita en liten ascii-skiss... Lilla fyrkanten är ladan, sedan går tråden i en stor cirkel runt ladan med en liten avstickare in i ladväggen samt en avdelning av den "stora" cirkeln.
|----------------------------------------|---------------------------------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| |---------| | |
| | | | |
| | | | |
|------------| | | |
| | |------------------|--------------------------------------|
| | |
-------------|---------|
Mvh
Pagge
Förmodar att det är något fel på ditt generator, då strömpulsen stör grannen.
Eftersom det är högspänning/likström som pulserar verkar det som om störskyddskondensatorn har pajat, och då blir ditt stängsel en utmärkt antenn.
Ring först leverantören av utrustningen och rådfråga, annars:
Prova att koppla en 4 mikrofarad / 500V kondensator mellan staketet och jord närmast den punkt där generatorn är ansluten till staketet. Då generatorn ger en slags "gnistbildning" som matas ut i staketet och det inte verkar finnas ett avstörningsskydd lär du störa flera kilometer med ett 300 m staket.
Eftersom det är högspänning/likström som pulserar verkar det som om störskyddskondensatorn har pajat, och då blir ditt stängsel en utmärkt antenn.
Ring först leverantören av utrustningen och rådfråga, annars:
Prova att koppla en 4 mikrofarad / 500V kondensator mellan staketet och jord närmast den punkt där generatorn är ansluten till staketet. Då generatorn ger en slags "gnistbildning" som matas ut i staketet och det inte verkar finnas ett avstörningsskydd lär du störa flera kilometer med ett 300 m staket.
Efter tips från PTS är nu problemet löst. Bytte ut elstängseltråden som bestod av tre tunna ledare och lite garn mot en enkel galvaniserad ståltråd samt vanligt plastband som markering.
Tydligen så är den vanliga trådens ledare dåligt skarvade och ger lätt gnistor som skapar störningar.
Mvh
Pagge
Tydligen så är den vanliga trådens ledare dåligt skarvade och ger lätt gnistor som skapar störningar.
Mvh
Pagge
Jo, det är rätt typiskt med små överslag med den typen av tråd. Eftersom den är så mjuk och följsam brukar man ofta göra det enkelt för sig när den behöver skarvas genom att helt enkelt knyta ihop två ändar.pag skrev:
Där vill gärna bli en liten "knäpp".
Som kuriosa hade jag väldiga problem med elstängslena på granngårdarna på den tiden man körde modem till datorn.
Ibland funkade uppkopplingen felfritt, men ofta var det helt omöjligt att få fanskapet till att koppla upp sig!
Då var det bara till att kränga på stövlarna och söka överslag, men dom var ju så kraftiga att man lätt hittade dem. Dom brukade höras på ganska stort avstånd.
En gång var det en stor snigel som orsakade överslaget. Den hade mött sitt öde när han en regnig kväll kröp upp över isolatorn som satt iskruvad i en ek.
Klicka här för att svara