Till stämman 2023 hade jag lämnat in motioner. Styrelsen avvisade motionerna med motiveringen att ämnena inte var för en föreningsstämma utan styrelsefrågor enligt lagen.

Ämnena gällde ändring av kod, borttagande av farlig kant, ändring av en parkeringsyta till lika utförande en annan parkeringsyta redan fått, och tre ämnen som visar att styrelsen har agerat mot bostadsrättsföreningens bästa. Jag hävdade att ingenting i lagen kan hindra att en motion döljs för medlemmarna, men det hjälpte inte. I kallelsen stod ingenting om några motioner och jag protesterade på stämman och ansåg att kallelsen var felaktig. Detta motsatte sig mötesordföranden och trots att jag lämnade en skriftlig protest så hävdades att mötet kallats korrekt.

I protokollet står ingenting om någon protest eller att mötet beslöts fortsättas.

Eftersom det gällde allvarliga och viktiga frågor och att styrelsen i flera år avvisat önskemål från medlemmar med motiveringen att då kan inte styrelsen ansvara för genomförandet, då det är emot lagen. Styrelsen har övertolkat reglerna om ansvar, så att medlemsinflytandet har reducerats till noll. Det har blivit styrelsens diktatur och någon demokrati förekommer inte alls.

Vi tvangs klandra stämman (stämma föreningen i Tingsrätten) pga. att motionerna inte togs upp på stämman. Den processen pågår ännu och nu är det ny årsstämma i veckan och ingenting syns om tvisten i någon handling inför stämman.

Nu behöver jag få råd hur vi skall göra på stämman. Jag är vilsen nu.

• Wow
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Du stämmer alltså din egen bostadsrättsförening?

• Haha
  • Wow
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Byt styrelse, ni borde fokusera på underhåll av föreningens fastighet och hur ni ska byta bank så ni kan få ned räntan på lånen, inte bråka om formalia.

• Gilla
TSkoogh och 21 till
  • Laddar…
Tråkig situation med dessa problem i en brf. Det är medlemmarna som väljer styrelsen, så i teorin bör den ha förtroende. Om dét inte är så bör medlemmarna utse en annan styrelse med medlemmar som har förtroende. Motioner ska tas upp på årsmötet, men på beskrivningen verkar det vara detaljfrågor där styrelsebeslut räcker. I så fall är det bättre att utse en ny styrelse med förtroende än ta ta upp små detaljer som binder upp styrelsens arbete. Det är inte bra för arbetet i en förening att ha denna typ av tjafs vid årsmötena, riskerar att skapa dålig stämning.

• Gilla
saltis99 och 12 till
  • Laddar…
S Stensson11 skrev:
Du stämmer alltså din egen bostadsrättsförening?
JA.

• Wow
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Motionerna ska definitivt tas upp. Lämpligen med beslutsförslag att frågan hanteras av styrelsen om det är vad styrelsen tycker. Men att gömma undan frågan får de inte göra. Att det kommer in galna motioner är nog inte så vanligt. Då får styrelsen förklara för mötet varför motionen inte ska bifallas. Inte gömma undan dem. Finns tid innan kan man ju förklara för den som skickade in motionen och rekommendera att den dras tillbaka. Det finns inget som måste ligga på styrelsen och inte kan tas upp på ett årsmöte.

• Gilla
HenrikHuslöse och 15 till
  • Laddar…
Motionera bör ha tagits upp. Däremot är jag frågandes till varför du förväntar dig att de ska ta upp "stämningen" under stämman. Vad är det exakt du vill att de ska ta upp eller besluta om.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
De frågor som nämns låter ju typiskt som styrelsefrågor. Vi får ju alltid in såna motioner till årsmötet, och gången är ju att motionen tas med i kallelsen, tillsammans med en rekommendation från styrelsen att motionen avslås då frågan ligger inom styrelsens ramar. Vid mötet blir det i princip alltid ett avslag.

• Gilla
HenrikHuslöse och 17 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Motionera bör ha tagits upp. Däremot är jag frågandes till varför du förväntar dig att de ska ta upp "stämningen" under stämman. Vad är det exakt du vill att de ska ta upp eller besluta om.
Det är rimligt att föreningens medlemmar informeras om att föreningen stämts. En stämma är ett bra tillfälle att informera om och svara på frågor rörande detta. Detta oavsett om TS agerande och "stämningen" är rimligt eller inte.

• Gilla
te95mne och 5 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är rimligt att föreningens medlemmar informeras om att föreningen stämts. En stämma är ett bra tillfälle att informera om och svara på frågor rörande detta. Detta oavsett om TS agerande och "stämningen" är rimligt eller inte.
Jag vet inte det. Vad skulle avhandlas och vem skulle informera? Om frågan är i rätten finns det ju inte så mycket att diskutera utan att det blir en folkdomstol.
Det står ju iofs TS fritt att anföra de missförhållande som lett till stämning som klander vid val av styrelse eller vid ansvarsfrihetpunkten.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Den uppenbara lösningen är att kliva in i styrelsen, om det sköts som du säger måste det finnas mängder av missnöjda medlemmar som du kan rekrytera.

Snacka ihop dig med grannarna och kom med förslag när det är dags för val. Begär rösning och kör över valberedningen.

• Gilla
big mike och 9 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Den uppenbara lösningen är att kliva in i styrelsen, om det sköts som du säger måste det finnas mängder av missnöjda medlemmar som du kan rekrytera.

Snacka ihop dig med grannarna och kom med förslag när det är dags för val. Begär rösning och kör över valberedningen.
Precis.

Nu ska ju styrelsen göra rätt....

Men bästa sättet om man stör sig på styrelsen är ju att engagera sig själv. Trådstartaren kan säkert få ansvar för ovan frågor om denne väljs in i styrelsen.

Är styrelsen maktfullkomlig. Ersätt styrelsen.

Om man bara vill klaga på styrelsen men inte engagera sig själv. Flytta.
Bostadsrätt är ju en föreningsform så det ställer krav på medlemmarna att engagera sig. Speciellt om man har massa åsikter
När jag bodde i BRF "vaccinerade" vi dem med massa åsikter med att välja in dem i styrelsen. Väldigt effektivt. Både för att få en välskött förening och minska gnället" 🤪

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
@eklov Jag ser på dina tidigare trådar att du är missnöjd med föreningen som helhet.

Har du engagerat dig i att bli vald till styrelsen eller har du bara klagat (och stämt densamma)

Vad tycker övriga medlemmar i föreningen? Hur många är ni som driver detta?

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
S
En seriös fråga till TS, varför flyttar du inte? Att döma av dina trådstarter så verkar senaste decenniet bara varit en enda lång pina i din nuvarande bostad?

• Gilla
The Famous och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Jag vet inte det. Vad skulle avhandlas och vem skulle informera? Om frågan är i rätten finns det ju inte så mycket att diskutera utan att det blir en folkdomstol.
Det står ju iofs TS fritt att anföra de missförhållande som lett till stämning som klander vid val av styrelse eller vid ansvarsfrihetpunkten.
En sådan sak bör nog nämnas i förvaltningsberättelsen.

• Gilla
te95mne och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.