Är ny på detta så ta det varsamt :D

Har nu flytspacklat klart och är redo för nästa steg. Dock vet jag inte om det blev så jättebra runt brunnen då det finns vissa "snabba" slutningar och lite ojämnigheter. När jag testar med klinkel plattorna som jag tänkt ska sitta där (stora 30 x 30) så sviktar dom lite. Jämnar man ut såpass mycket med fixen så att det blir bra eller måste jag spackla till ojäämnigheterna för att det ska passa plattorna bättre. Alternatift leta upp ett mindre klinker till duchdelen.

P
30x30-plattor brukar vara knepigt på badrumsgolv, och definitivt för stort för duschdelen. Om du ska kunna lägga utan tandningar så får du välja mindre plattor, eller diagonalskära dom du har om fallet inte är för kraftigt.

Hej du Garf!

Jag tycker du skall hitta mindre plattor till duschen för att få det bra. Alt, kapa till och tillverka egna 10x10 plattor tex av dom stora 30x30 som du redan har? Kan vara en lösning om man inte hittar matchande plattor att lägga i duschen.

Det är helt omöjligt att få till ett snyggt fall vid brunnen med så stora plattor som 30x30.

Lycka till.

Leta upp ett mindre klinker till duschdelen. Satte 60x30 plattor på golvet och provade såga ut 10x10 ur dessa vilket är omöljigt (för en lekman)utan att en platta blir 9,6 och en annan 10,2 etc. Dessutom blir det ca 90-100 plattor att kapa ut.... Hittade en liknande platta som fanns i 10x10 och vips sparade jag 5 timmars arbete.

Varför skulle de va omöjligt för en lekman att skära ut mindre plattor av en stor?
Använd en bra kakelskärare bara... dvs inte såga.

Hade en proffsskärare men hur jag än bar mig åt så blev kanterna olika långa och jag var verkligen nogrann. Glöm det säger jag iaf. Lägg tiden och frustrationen på nåt annat. Får du 2mm diff mellan plattorna så blir slutresultatet därefter.

Håller med jeppe, det är inte en bra idé. Dessutom, om man skär ner en större platta till mindre så kommer de mindre plattorna bygga mer än originalet i och med att man behöver fog mellan bitarna också. Det innebär att man inte kommer kunna få fogpassning mellan duschhörnan och resten av rummet om man inte skär bort extra på varje platta, vilket i så fall måste göras med såg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.