Hej Forumet!
Jag letar efter stora hörnjärn (~30x30cm) för att stärka upp en grind som sackar, gärna varmgalvade. Någon som vet var man hittar det? Jag har googlat länge utan att hitta
Tack på förhand
Jag letar efter stora hörnjärn (~30x30cm) för att stärka upp en grind som sackar, gärna varmgalvade. Någon som vet var man hittar det? Jag har googlat länge utan att hitta
Tack på förhand
Hej!
Närmaste som jag vet om är Bromma stål.
Det finns 200*200*16 mm i lager, men de tar hem andra sorter och längder.
Personligen är jag lite fundersam över dessa dimensioner du efterfrågar, de väger troligtvis 70-80 kg/ meter.
Hur som helst finns det hos Brommastål.se.
Mvh P-A
Närmaste som jag vet om är Bromma stål.
Det finns 200*200*16 mm i lager, men de tar hem andra sorter och längder.
Personligen är jag lite fundersam över dessa dimensioner du efterfrågar, de väger troligtvis 70-80 kg/ meter.
Hur som helst finns det hos Brommastål.se.
Mvh P-A
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bästa svaret
Inte minst med tanke på dimensionerna som nämndes i trådstarten så tror jag inte det är vinkeljärn som TS är ute efter utan det är nog just "hörnjärn" TS vill ha:P Pagno skrev:
En liknande fråga var uppe nyligen i en annan tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-till-stark-90-graders-fog-av-45x45.314990/
men det verkar inte helt lätt att hitta något som är större än 100x100 mm.
Men en snedsträva hjälper nog om det är en möjlighet. Men efter vad jag har lärt mig så ska den nedre änden på snedsträvan vila mot gångjärnssidan så på bilden ovan sitter den isåfall felvänd.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, tvärtom!jac skrev:
Den sneda järnstången på min bild bär grindens ytterdel bäst så.
Om du hade vänt på den hade den behövt vara mycket kraftigare för att inte böjas/krökas.
Det kan vara både rätt eller fel beroende på grindens konstruktion i övrigt. Eftersom TS ville sätta hörnjärn för att staga upp grinden så utgick jag från att det rör sig om en (stor?) grind i trä fäst i en stolpe. Jag menade inte att järngrinden på bilden är felkonstruerad, det kan mycket väl vara bättre så som det är gjort i just det fallet. Men jag ser framför mig en rejäl trägrind och då är kanske läget annorlunda. Dessutom så har det en viss betydelse hur gångjärnen är infästa i stolpen eller vad den nu sitter i. Med tvärstagets nedre ända mot gångjärnet så får man ett tryck inåt mot stolpen. Med tvärstaget så som på järngrinden så får man ett drag ut från gångjärnet vilket ställer högre krav på infästningen av gångjärnen.KnockOnWood skrev:
Om man tänker sig en trägrind med stagningen i form av ett Z så är det också lämpligt att jacka ur i de horisontella reglarna (vid vinklarna i Z) för den diagonala tvärslån så att tvärslån inte bara hänger i skruvarna som den är fäst med. Om | är stolpen så vill jag alltså sätta det som |Z.
Ett alternativ kan förvisso också vara att staga upp det hela med t.ex. ett diagonalt plattjärn och då måste det vara tvärtom (som i KoWs bild) för att inte järnet skall böjas: Z|
(Hoppas nu att jag lyckades förklara mer än vad jag rörde till det.)
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Med risk för att snöa in så beror snedsträvans orientering på om den lämpligast utsätts för drag- eller trycklast. I en träkonstruktion vill man typiskt ha trycklaster som går direkt via kontakt mellan träelementen. Drag kräver att lasten går genom skruvade förband vilket inte blir lika robust. I exemplet med järngrinden fungerar förstärkningen som ett dragstag. Skruvförbandet är enklare att få bra än i träfallet så det fungerar bra. I tryck finns risk för knäckning i det fallet som KOW är inne på.
Belastningen på gångjärnen blir samma med båda orienteringarna, det ges av statisk lastjämvikt (antar då att det finns två upphängningspunkter på varje grind).
Edit: dubbelskrev med jac så lite upprepningar.
Belastningen på gångjärnen blir samma med båda orienteringarna, det ges av statisk lastjämvikt (antar då att det finns två upphängningspunkter på varje grind).
Edit: dubbelskrev med jac så lite upprepningar.
Redigerat:
I lantbruksbyggnader (iaf äldre) så används den typen av stora kraftiga hörnjärn, men oftast ihop med långa gångjärn. Vet inte om de finns att köpa nuförtiden, eller om det är bysmeden som ska till, men ett tips är att kolla på lantbruksföretag som säljer lantbruks-/djurtillbehör. Kanske en bra början med Lantbruksnet.se.
Urgammal tråd men om någon annan också letar efter långa hörnjärn så har jag också sökt och har landat i att jag får skruva på plattjärn alternativt vinkeljärn med 1 kort sida, 1 på liggande del och 1 på stående del, och sedan skruva hörnjärnen ovanpå plattjärnen. Kan ev bli till att borra nya hål i plattjärnen men för utomhusbruk är det nog det enda som funkar.
Klicka här för att svara