42 343 läst ·
118 svar
42k läst
118 svar
Stora filmtråden - länka till filmer med stor hantverksskicklighet
Efterlyser en film som jag är 99% säker på jag sett länkad här på Byggahus.
Det är hyfsat basic. En man står och hyvlar vid sin bänk så spånen yr. Ev står han i en källare nånstans runt Medelhavet. En tyst och vacker film i kontrast mot alla producerade Amerika-filmer på YouTube.
Nån som vet?
Det är hyfsat basic. En man står och hyvlar vid sin bänk så spånen yr. Ev står han i en källare nånstans runt Medelhavet. En tyst och vacker film i kontrast mot alla producerade Amerika-filmer på YouTube.
Nån som vet?
Jag vet inte....... men här är litet fler intressanta filmer:
Timring på 1600-talsvis i Norge. De här karlarna kan sannerligen timra!
Själv känner jag mig som en nybörjare i jämförelse.
En engelsman skavar om en utsliten kipphyvel. Han var inte så skicklig då han började men han blev skicklig innan projektet var färdigt. Jag är imponerad.
Såhär smider man en riktig gammaldags yxa. Imponerande yrkesskicklighet med enkla verktyg.
Såhär stålsätter man en utsliten yxa så den blir som ny och håller åt ett par tre generationer tills den skall stålsättas igen:
En bra yxa är outslitlig....... och då menar jag totalt outslitlig.
En skicklig indier lindar om en brunnen trefasmotor så den blir som ny.
https://www.youtube.com/watch?v=CgJBN4-AgsY
Timring på 1600-talsvis i Norge. De här karlarna kan sannerligen timra!
Själv känner jag mig som en nybörjare i jämförelse.
En engelsman skavar om en utsliten kipphyvel. Han var inte så skicklig då han började men han blev skicklig innan projektet var färdigt. Jag är imponerad.
Såhär smider man en riktig gammaldags yxa. Imponerande yrkesskicklighet med enkla verktyg.
Såhär stålsätter man en utsliten yxa så den blir som ny och håller åt ett par tre generationer tills den skall stålsättas igen:
En skicklig indier lindar om en brunnen trefasmotor så den blir som ny.
https://www.youtube.com/watch?v=CgJBN4-AgsY
Kanske inte den du tänker på men den första jag fick i tankarna var dennatullemannen skrev:
https://vimeo.com/78118343
Jag tror det är den här tråden du menar, håller med väldigt fin film.tullemannen skrev:
Samma film som ovan.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 025 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 025 inlägg
Fin film som sagt och fint hantverk.
Vill man utveckla handsinkandet finns det andra sätt. Min lärare berättade hur hans mästare som han gick i lära hos i England gjorde sina lådor. Indelningen av sinkor och tappar sker med ögonmått och vinklarna på sinkorna sitter i kroppen vid sågningen. Sen ritsar man av tapparna/ sinkorna (beroende på vilken "skola" man följer) med kniv och sågar i ritsen. När man sågat lägger man upp alla bitar i en sluttande hög och hugger bort allt överskott. Är man duktig så är det bara någon enstaka justering med stämjärnet men mästaren i England torrlimmade inte ens utan att strök lim direkt. Då går det snabbare att handsinka än att fräsa maskinsinkor!
Vill man utveckla handsinkandet finns det andra sätt. Min lärare berättade hur hans mästare som han gick i lära hos i England gjorde sina lådor. Indelningen av sinkor och tappar sker med ögonmått och vinklarna på sinkorna sitter i kroppen vid sågningen. Sen ritsar man av tapparna/ sinkorna (beroende på vilken "skola" man följer) med kniv och sågar i ritsen. När man sågat lägger man upp alla bitar i en sluttande hög och hugger bort allt överskott. Är man duktig så är det bara någon enstaka justering med stämjärnet men mästaren i England torrlimmade inte ens utan att strök lim direkt. Då går det snabbare att handsinka än att fräsa maskinsinkor!
Från ena ytterligheten till den andra.
Det är ju för jävligt att de stackars indierna skall arbeta under såna där hälsovådliga förhållanden med utrustning från 1800-talet och för en skitlön dessutom men yrkesskickligheten är rent otrolig:
Det är ju för jävligt att de stackars indierna skall arbeta under såna där hälsovådliga förhållanden med utrustning från 1800-talet och för en skitlön dessutom men yrkesskickligheten är rent otrolig:
En hyfsat vild gissning är att han hamrar ner en brunn runt tapphålet för att limöverskottet ska hamna där snarare än på synliga delar utanför fogen.bax skrev:
Edit. Nja, han bankar väl lite löst för det. Kanske vill försäkra sig om att tapphålens kanter inte sticker upp o skapar en otajt fog.
Redigerat:
Med hammarslagen förkomprimeras träet, tanken är att träet efter ihopsättning (ev med tillsatt vatten eller m vattnet i limmet) ska expandera igen o ge en extra tight fog. Jag har aldrig gjort några seriösa försök m detta, men ska prov o jämföra fogar med/utan tekniken.bax skrev:
Men han bankar ju på fel ställe/håll för det? Jag har läst om att banka på tappen men han bankar ju 90 grader mot tappen och väldigt löst. Säger inte emot dig, bara lite frågandeDaniel_N skrev:
Under tiden lanserar jag en annan teori. Han bankar för att skapa en liten liten utbuktning på tapphålets kant som gör att han inte skrapar ner allt limmet i tapphålets botten när han trycker i tappen.
Jag tror att han bankar på rätt ställe (som jag tänker i alla fall). Tappen passar redan bra, men genom att banka på längsträet som ska möta ändträet (där är det menlöst att banka) så kommer längsträet, efter att fogen sitter hårt, att utvidga sig lite lite o ge en ännu tightare passform mot ändträet. Nu spekulerar jag lite, men jag tror på det. Håller dock med om att han bankar misstänkt löst.
Du menar alltså att han bankar för att få fogen (eller rättare sagt synliga linjen mellan tapp- och hålstycke) att bli tajt i blå pilriktning efter hoplimning? Tycker det förefaller märkligt. "Normala" förfarandet är väl att banka på tappen för att den ska expandera i röd riktning efter limning.Daniel_N skrev:
Jag tror att han bankar på rätt ställe (som jag tänker i alla fall). Tappen passar redan bra, men genom att banka på längsträet som ska möta ändträet (där är det menlöst att banka) så kommer längsträet, efter att fogen sitter hårt, att utvidga sig lite lite o ge en ännu tightare passform mot ändträet. Nu spekulerar jag lite, men jag tror på det. Håller dock med om att han bankar misstänkt löst.
Han limmar ju inte där ändträ möter längsträ se de ytorna han bankat på kommer inte få lim på sig, hur ska de då expandera?
Edit. Men jag är med på vad du menar nu, men tycker ändå det är konstigt. Ska inte störa dig mer i skruvsorteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: