EssoJ, bland annat Fisch och CMT har sådana. Men de är mig veterligen inte röda som Olas (blå resp orange), så han kan nog komplettera med ytterligare ett alternativ.

• Gilla
EssoJ
  • Laddar…
Min flexicurve är mycket riktigt Fisch, köpt från axminster http://www.axminster.co.uk/fisch-flexi-curve-ax783040, det är den smala 12mm varianten som kan bockas ganska tajt. Jag hade gärna haft en längre av den smala varianten (denna är bara 600), jag hittade en här efter att jag köpt min http://www.fine-tools.com/kurvenschablone.html

Edit. Minsta böjradieinfon skiljer sig ganska rejält mellan finetools- och axminster. Jag skulle spontant säga axminster ligger närmre verkligheten.

Redigerat:
  • Gilla
EssoJ
  • Laddar…
Ola C skrev:
Min flexicurve är mycket riktigt Fisch, köpt från axminster [länk], det är den smala 12mm varianten som kan bockas ganska tajt. Jag hade gärna haft en längre av den smala varianten (denna är bara 600), jag hittade en här efter att jag köpt min [länk]

Edit. Minsta böjradieinfon skiljer sig ganska rejält mellan finetools- och axminster. Jag skulle spontant säga axminster ligger närmre verkligheten.
Du som möbelsnickar mycket, vilken/vilka hade du rekommenderat att köpa? Menar du att du hade haft nytta av både tjock och smal, lång och kort eller?

Jag ser ingen jättefördel (förutom priset) med att ha den kort, i mitt fall hade jag hellre kört hela bågen + hörnorna i ett svep, nu fick jag ju flytta kurvan och passa in så det blev tangent med första fräsningen.

Den bredare profilen är lite mer stabil så ska det göras kurvor med större svängar hade jag föredragit den, den riskerar inte att få små "brytpunkter" i kurvan lika enkelt.

Skulle jag bara äga en hade jag nog valt smal och lång men det är jag det och baserat på vad jag bygger.

Nån annan med flexicurveerfarenhet får gärna fylla på. Jag ägen inte ens den breda profilen, har bara klämt o känt på den hos Daniel_N.

Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Det var väl s-tan vad bra det blev! superimponerande hantverk och slutresultat. riktigt stilig design. Många är duktiga på hantverk eller design. här blev det både och! Skulle gärna se dig på yTuben eftersom du dessutom verkar ha humor! Tack för fin tråd!

P
Ola C skrev:
Update, bänk version 1.1

[bild]
Update, Betyg 1.1

Det innebär att jag måste ändra betyget också. Den nya versionen får 6,01 bänkar av 5.0 möjliga :thumbup:

Jag har lärt mig otroligt mycket av dina byggtrådar. Som sagts tidigare du är en duktig designer, snickare och pedagog.

tegelsnickarn skrev:
Det var väl s-tan vad bra det blev! superimponerande hantverk och slutresultat. riktigt stilig design. Många är duktiga på hantverk eller design. här blev det både och! Skulle gärna se dig på yTuben eftersom du dessutom verkar ha humor! Tack för fin tråd!
Tack, riktigt kul du gillar designen. Som jag skrev i ett tidigare svar är det väldigt mycket av tiden som lagts just på detta, är väldigt intresserad av möbeldesign (mitt snickeriintresse började som ett intresse för möbeldesign, kände mig lite taggad på att lära mig snickra så jag kunde bygga egenritade möbler).

Tuben lär jag nog inte dyka upp på, det tar väldigt mycket tid i anspråk att filma och dona och hålla liv i den där kanalen med jämna mellanrum

@p.lundgren. Snart tar siffrorna på ditt tangentbord slut:thumbup:. Kul att kunna bidra med att sprida lite snickerikunskap och intresse.

Förstår att tuben är mer än heltid för många... Hoppas du kan fortsätta med en årlig tråd!

Otroligt snyggt som vanligt Ola! Kan inte bli bättre!

Tack Daniel. Lite nyfiken, det diskuterades flexicurve en del här ovan, hur tajt kan du bocka din tjocka flexicurve?

Har inte exakta siffror men har för mig ca 150mm i radie. Den är rejält mycket styvare än den röda.

EDIT: Njae, 120mm radie ska nog kunna funka.

Redigerat:
Stum av beundran är väl bästa beskrivningen...
Jag såg tråden strax efter att du lagt upp den men kunde då inte formulera tillräckligt med beröm. Hursomhelst så måste jag få säga att det är ett fantastiskt fint bygge och att jag liksom många andra är enormt tacksamma för att du dessutom tar dig tid att lägga upp en tråd som denna.

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Det snyggaste jag sett

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Men herregud vad fin! Gediget arbete! Jag är imponerad.

Som föregående talare gillar jag proportionerna och det låga ryggstödet vilket gör att det passar sig i en hall. Den blir liksom lite informell.
Sedan gillar jag att du gjort spår i sidorna vilket följer linjerna från lådorna!

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.