Frustrator skrev:
Mycket snyggt bygge, och trevlig tråd! Fler sånna! Finns det någon tråd med alla dina jiggbyggen? :)
Tack:thumbup:

Någon sådan tråd finns inte, när jag byggt nån speciell jigg brukar dom hamna i "vad har du gjort idag"-tråden i verktygsdelen.

Dom viktigaste för detta bygget var tappsågningsjiggen/boxjointaren som jag la upp här https://www.byggahus.se/forum/verkt...889-vad-har-du-gjort-idag-38.html#post2405086 ska det bara sågas tappar och inte boxjoints behövs inte kugghjul o grejer.

Multifräsjiggen finns här https://www.byggahus.se/forum/verkt...-du-gjort-idag-48.html?perpage=15#post2438778

Längsgående stötlådan (som jag använder konstant, den är super) finns här https://www.byggahus.se/forum/verkt...-du-gjort-idag-17.html?perpage=15#post2319385

Kapsläden till bordsågen har jag inte lagt upp mer info om men det finns lite fler bilder på den + min gamla under mina bilder. Det enda speciella med min släde är de infrästa spåren för festooltvingar, verkligen användbara.

Otroligt inspirerande, snyggt jobbat!

Otroligt snygg .
Måste få mycket post om det behövs två lådor per dag 😀

hushem skrev:
Otroligt snygg .
Måste få mycket post om det behövs två lådor per dag 😀
Tack. Hehe, vi får inte så mycket post men brukar ha konstant oreda hemma, därav min lådfetisch, bygger lådor på allt för att få undan löst liggande bråte. Kan tänka mig en låda blir post och den andra blandat, typ cykellampor och annat man alltid är av med på morronen när man ska iväg.

Wow.

Otroligt snygg design med bra proportioner, tygval, inlägg av de mörkare partierna och dessutom väldigt fint hantverk. Att det sedan är väldokumenterat och trevligt skrivet ger ännu fler guldstjärnor i kanten. :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Galet... skulle bara snabbkolla medans telefonen startades om, blev sittandes med öppen mun genom hela tråden.
Underbart med så mycket bilder, imponerande, fantastiskt ja [insert superlativ of your own] ... :wow:

Ska kika in jiggbyggartrådarna nästa gång jag väntar på omstart ;)

Nu åker jag slänger sopor och handlar material!

Tack FredrikR och -RB- och ni andra.

Jiggbyggartråd var att ta i, det är enbart det färdiga resultatet som visas i de länkarna. En dag när jag har tid över kanske jag gör ett litet inlägg om jiggbyggen i allmänhet.

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
En sak jag funderade över angående ditt fanerlimmande. Borde det inte fungera bättre med ett spännband runt "formen" istället för att använda så många tvingar?

Kanske. Om man gör en enklare form (som inte böjer 90 grader som min), tex medarna till en gungstol är det väl standard att göra en konvex och en konkav form men även då används många tvingar.

Det där spännbandet hade fått ha ett rejält tryck för att dra in hörnorna tajt, jag tror inte det hade funkat baserat på hur mycket jag fick dra för att få in hörnorna. Ett spännband sätter ju tryck på hela ytan på samma gång, med tvingarna kan man böja in varje område lokalt och sen sätta tvingen.

Edit. När jag tänker efter hade nog bandet satt rejält tryck just på hörnorna medan de raka partierna hade fått minimalt med tryck.

Redigerat:
Apropå att använda spännband stämmer det ju att det mesta av trycket hamnar just på hörnen. Har sett hur man har stuckit ner klossar mellan spännbandet och ämnet på raka partier för att öka trycket på vissa punkter. Men då ska det nog inte handla om behov av mer än en eller två om det ska funka.

För övrigt — är stum av beundran (tur vi kommunicerar med hjälp av tangentbord) för ditt fantastiska arbete med allt från design till utförande och slutresultat! Dessutom som tidigare skrivits presenterat på ett intresseväckande sätt, att tråden är bildtung och mastodontisk är bara fördelar. Stort tack!

//Ronnie

Tack:). Det där med bildtung skriver jag mest som info för dom som har begränsad surf på telefonen, surt att öppna en tråd och va 200MB fattigare...

Update, bänk version 1.1

Sen jag blev klar med den i lördags har jag stört mig mer o mer på lådknopparna. Då jag gjorde dom försökte jag få till nåt diskret (egentligen hade det varit snyggast utan knoppar eller handgrepp men då blir lådan svåröppnad) men tyckte det blev tvärtom, dom stack i ögonen på mig. Kändes på nåt vis fel med utstickande delar på en bänk, även om knävecken aldrig hamnar så långt in.

Så, idag gjorde jag slag i saken och gjorde en högriskfräsning med en t-spårfräs. Det är alltså en invändig kant i urtagen så man har nåt att greppa tag i. Tyckte det blev betydligt renare utseende, NU är jag nöjd.:thumbup:

DSC_0529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
tarevarg och 13 till
  • Laddar…
:p:D:rolleyes: Fyyy faaan va fult! Skojar skojar skojar! Urtjusigt! :p

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Helt klart en förbättring!

Hur det nu är möjligt.... :)

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Helt otroligt. Nu ännu bättre!

Din flexicurve verkar intressant, med skruvarna att fästa den med. Vad heter den, lite svårt att läsa på bilden trots uppförstoring? Var kan man köpa den?
EssoJ, som av hela hjärtat instämmer i hyllningskören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.