Hej!
Då jag saknar verkstad får jag nöja mig med att stå vid arbetsbänken under carporten och plocka in/ut verktyg ur förrådet vid användning. För att göra detta lite smidigare tänkte jag skaffa någon sorts verktysvagn som ska rymma mina mest använda verktyg. Vagnen ska även ha ett par större hjul då den kommer behöva rulla över en tröskel på ca 10 cm.
Det som ska rymma är (bland annat)
Cirkelsåg
Borrskruvdragare + borr, bits, etc
Överhandsfräs + tillbehör
Sticksåg
Mätverktyg - måttband, mätstockar, vinklar etc
Slipmaskin
Generella handverktyg - stämjärn, hammare m.m
Förbrukningsartiklar - lim, tejp, skruv
Min första tanke vara att bygga något själv, men jag har hittat lite färdiga verktygslådor att köpa som skulle kunna vara vettiga. Någon som har erfarenheter av dessa eller andra liknande lösningar ni kan rekommendera?
https://www.hornbach.se/p/verktygsvagn-stanley-fatmax-568x893x389mm/8321765/
https://www.clasohlson.com/se/Verktygsvagn-Stanley-Modular-Rolling-Workshop/p/40-1058
Då jag saknar verkstad får jag nöja mig med att stå vid arbetsbänken under carporten och plocka in/ut verktyg ur förrådet vid användning. För att göra detta lite smidigare tänkte jag skaffa någon sorts verktysvagn som ska rymma mina mest använda verktyg. Vagnen ska även ha ett par större hjul då den kommer behöva rulla över en tröskel på ca 10 cm.
Det som ska rymma är (bland annat)
Cirkelsåg
Borrskruvdragare + borr, bits, etc
Överhandsfräs + tillbehör
Sticksåg
Mätverktyg - måttband, mätstockar, vinklar etc
Slipmaskin
Generella handverktyg - stämjärn, hammare m.m
Förbrukningsartiklar - lim, tejp, skruv
Min första tanke vara att bygga något själv, men jag har hittat lite färdiga verktygslådor att köpa som skulle kunna vara vettiga. Någon som har erfarenheter av dessa eller andra liknande lösningar ni kan rekommendera?
https://www.hornbach.se/p/verktygsvagn-stanley-fatmax-568x893x389mm/8321765/
https://www.clasohlson.com/se/Verktygsvagn-Stanley-Modular-Rolling-Workshop/p/40-1058
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Hej!
Kolla på Jula.
Dom säljer nu sitt modulsystem för verktyg till bra pris. Verkar vara kraftig plast i stommarna.
Hjulsatser finns också.
Dag
https://www.jula.se/search/?query=verktygslådor
Kolla på Jula.
Dom säljer nu sitt modulsystem för verktyg till bra pris. Verkar vara kraftig plast i stommarna.
Hjulsatser finns också.
Dag
https://www.jula.se/search/?query=verktygslådor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
https://toolstrading.se/?s=Verktygsvagn+&post_type=product
Hej Minimalist
Plastlådor av typen du länkar till har mindre volym än plyfalådor. Vinklar och rillor som behövs för att förstärka plasten stjäl typ 30%. Mät och räkna. Låda på 50liter i 9mm plyfa tappar ca 15% volym. Mer ju mindre lådan är. Hjul och draghandtag tar ännu mer plats.
För min del har jag valt att göra plyfalådor själv utan hjul. Det finns väldigt smidiga ihopfällbara pirror att använda de enstaka gånger jag vill rulla.
Få och stora lådor rymmer mer än många små. Små lådor kan ändå vara effektivt när de är lättare att arbeta ifrån. Var du landar kan bara du själv avgöra.
Mitt råd är.
Gör eller köp plyfalådor som går att stapla och en sådan pirra som jag beskrev ovan. Minst en riktigt stor kista som rymmer alla maskiner. Tänk inte för mycket på fiffigheter som verktygshållare. Det tar några års erfarenhet för att veta vad du egentligen använder. När du börjar få grepp om det. Nörda ner dig i inredda lådor om du tycker att det är roligt.
Det du glömt som kommer ta mer plats än dina verktyg är allt annat. Skruv, lim, spik, beslag, material. Detta förutsatt att du verkligen tänker tillverka något och inte bara samlar på verktyg😊.
Typiskt vad jag släpar med mig till fältmässigt arbete. Plasthink för att ha någon stans att slänga skräp. Väldigt viktigt då kaos är dyrt och dumt. Sortimentslådorna fulla med skruv och blandat skräp som räddat mina montage oftare än jag vill erkänna.
Min nuvarande handverktygslåda tills jag hittar på något jag tror är bättre. Hopfälld uppe t vänster i förgående bild.
Mvh Findus
Plastlådor av typen du länkar till har mindre volym än plyfalådor. Vinklar och rillor som behövs för att förstärka plasten stjäl typ 30%. Mät och räkna. Låda på 50liter i 9mm plyfa tappar ca 15% volym. Mer ju mindre lådan är. Hjul och draghandtag tar ännu mer plats.
För min del har jag valt att göra plyfalådor själv utan hjul. Det finns väldigt smidiga ihopfällbara pirror att använda de enstaka gånger jag vill rulla.
Få och stora lådor rymmer mer än många små. Små lådor kan ändå vara effektivt när de är lättare att arbeta ifrån. Var du landar kan bara du själv avgöra.
Mitt råd är.
Gör eller köp plyfalådor som går att stapla och en sådan pirra som jag beskrev ovan. Minst en riktigt stor kista som rymmer alla maskiner. Tänk inte för mycket på fiffigheter som verktygshållare. Det tar några års erfarenhet för att veta vad du egentligen använder. När du börjar få grepp om det. Nörda ner dig i inredda lådor om du tycker att det är roligt.
Det du glömt som kommer ta mer plats än dina verktyg är allt annat. Skruv, lim, spik, beslag, material. Detta förutsatt att du verkligen tänker tillverka något och inte bara samlar på verktyg😊.
Typiskt vad jag släpar med mig till fältmässigt arbete. Plasthink för att ha någon stans att slänga skräp. Väldigt viktigt då kaos är dyrt och dumt. Sortimentslådorna fulla med skruv och blandat skräp som räddat mina montage oftare än jag vill erkänna.
Logga in
Skapa konto
Min nuvarande handverktygslåda tills jag hittar på något jag tror är bättre. Hopfälld uppe t vänster i förgående bild.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "Sortimentslådorna"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Hur har du löst låsningen av den uppdragbara mittstolpen?findus42 skrev:
Hej Minimalist
Mitt råd är.
[bild]
[bild]
Mvh Findus
https://gigant.se/products/verktygslada-800-nefab-plypak
sånna här fick vi i byggskolan med diverse bas verktryg.. så en av uppgifterna var att modifiera och bygga diverse lösningar till förvarningar...efter skolan satte jag hjul på min ^_^
sånna här fick vi i byggskolan med diverse bas verktryg.. så en av uppgifterna var att modifiera och bygga diverse lösningar till förvarningar...efter skolan satte jag hjul på min ^_^
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 038 inlägg
Milwaukee, Qbrick och andra har tyvärr mycket spillutrymme, dvs tomrum mellan insatskorgarna och lådor med kraftiga väggar som ser tuffa ut. Raaco är nog bäst här, men de har inget i större storlekar.
Produkter som diskuteras: "Raaco"
Raaco
Raaco är det ledande företaget för kvalitativ och flexibel förvaring och har länge varit det främsta valet för verktygsförvaring för både professionella och kunniga amatörer. Sedan mitten av 1950-talet har de utvecklat och tillverkat
Läs mer
Har kollat lite närmre nu och Qbrick är väl det som verkar vara lämpligast för det jag var ute efter. Men som flera har påpekat så tappar man ju enormt mycket volym på dessa system.
Det får nog bli till att jaga rätt på lite vettig plywood och bygga något eget.
Det får nog bli till att jaga rätt på lite vettig plywood och bygga något eget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tegelpannor till betongpannor på 1800-tals torp. Stort misstag!
Tak & Vind -
Saker man stör sig på
Övrigt Off Topic -
Hur stor rörelsefog parkettgolv?
Golv -
Välja rätt verktygsvagn/mobil verktygslåda (ej arbetsbänk med förvaring) modell större
Verktyg & Maskiner -
Var hittar jag en stor verktygslåda i plåt?
Verktyg & Maskiner