lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, äve om det idag mest bara delas ut pris för forskningsframsteg så har man historiskt inte sett lika strikt på det. Jmf. Gustav Dahlén som fick Nobelpris i fysik 1912.

Priset delas trots allt ut till den eller de som "gjort mänskligheten den största nytta".

Och på senare tid så fick ju tre pristagare dela på fysikpriset 2014 för den blåa lysdioden: "for the invention of efficient blue light-emitting diodes, which has enabled bright and energy-saving white light sources"

Så det går bra att dela ut Nobelpris för tekniska innovationer, det är bara ganska sällan som det görs.
Jo, det finns många exempel, flera inom medicin och nu senast 2019 för Li-jonbatterier. Men gemensamt för dessa är att det är stora vetenskapliga framsteg/genombrott som sen ledde till samhällsviktiga applikationer. Dahléns uppfinning var, om än viktig och smart, på den skalan inte något större vetenskapligt genombrott direkt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Det är väl så att få eller inga verkliga innovationer sker i näringslivet längre, det är grundforskning som gör genombrott vilket senare tillämpas och industrialiseras.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag skall erkänna att jag för en gångs skull inte läst hela tråden.
En krysslaser är heller inte helt perfekt. Det beror dels på lasern själv, men också på underlaget och vinkeln man projicerar linjen på.
Som sagts minst en gång är det bästa att vända linjalen om för att jämföra de två sidorna, och givetvis hålla koll på så att bredden på linjalen är konstant.
Vändning fungerar även bra för vinkelhakar.

C
Ett gammalt hederligt spänt snöre är annars ett utmärkt sätt att ordna en rakhetsreferens. Kanske inte tillräckligt tekniskt komplicerat för att falla alla i smaken. 😂

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
För långa linjaler (läs sammanfogade sågskenor) brukar jag titta längs kanten så jag ser båda ändpunkterna samtidigt och nästan överlappande. Det avslöjar direkt minsta avvikelse i linjäritet ner till tiondels mm.

H HansomeHanson skrev:
Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.

Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.

Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!

EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.
Har nog råkat ut för något liknande på Lidl som annars brukar ha bra saker.

F
Anonymiserad 618974 skrev:
Ett annat sätt än lasern är att dra ett streck, snurra runt "linjalen" ett halvt och dra ett till.

F.ö. är jag nöjd med mina linjaler från Hultafors, dom två andra sorterna är inget vidare..en från Slöjddetaljer och en tüsk.
Det hjälper väl inte om t.ex. linjalen har en svacka eller bulle på mitten? Då hamnar den ju på samma ställe.

F
H Harald Blåtumme skrev:
Enklaste sättet att kolla rakhet borde väl vara att lägga linjalen på en gipsskiva tex, dra ett streck längs den kant man vill kolla rakheten på. Sedan dra ett streck till där man vänt på linjalen 180 grader, dra ett streck till längs med samma kant. Linjerar linjerna är linjalen rak.
Och om linjalen har en svacka eller bulle exakt på mitten???

Nej, det blir väl svacka på ena sidan och bulle på andra?

Alla ojämnheter kommer ju speglas?

N Nerre skrev:
Nej, det blir väl svacka på ena sidan och bulle på andra?
Det beror på åt vilket håll man vrider linjalen.. 😉
N Nerre skrev:
Alla ojämnheter kommer ju speglas?
Förvisso…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.