68 620 läst ·
204 svar
69k läst
204 svar
Stor varning för Julas "stål"-linjal
Jo, det finns många exempel, flera inom medicin och nu senast 2019 för Li-jonbatterier. Men gemensamt för dessa är att det är stora vetenskapliga framsteg/genombrott som sen ledde till samhällsviktiga applikationer. Dahléns uppfinning var, om än viktig och smart, på den skalan inte något större vetenskapligt genombrott direkt.lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, äve om det idag mest bara delas ut pris för forskningsframsteg så har man historiskt inte sett lika strikt på det. Jmf. Gustav Dahlén som fick Nobelpris i fysik 1912.
Priset delas trots allt ut till den eller de som "gjort mänskligheten den största nytta".
Och på senare tid så fick ju tre pristagare dela på fysikpriset 2014 för den blåa lysdioden: "for the invention of efficient blue light-emitting diodes, which has enabled bright and energy-saving white light sources"
Så det går bra att dela ut Nobelpris för tekniska innovationer, det är bara ganska sällan som det görs.
Jag skall erkänna att jag för en gångs skull inte läst hela tråden.
En krysslaser är heller inte helt perfekt. Det beror dels på lasern själv, men också på underlaget och vinkeln man projicerar linjen på.
Som sagts minst en gång är det bästa att vända linjalen om för att jämföra de två sidorna, och givetvis hålla koll på så att bredden på linjalen är konstant.
Vändning fungerar även bra för vinkelhakar.
En krysslaser är heller inte helt perfekt. Det beror dels på lasern själv, men också på underlaget och vinkeln man projicerar linjen på.
Som sagts minst en gång är det bästa att vända linjalen om för att jämföra de två sidorna, och givetvis hålla koll på så att bredden på linjalen är konstant.
Vändning fungerar även bra för vinkelhakar.
För långa linjaler (läs sammanfogade sågskenor) brukar jag titta längs kanten så jag ser båda ändpunkterna samtidigt och nästan överlappande. Det avslöjar direkt minsta avvikelse i linjäritet ner till tiondels mm.
Har nog råkat ut för något liknande på Lidl som annars brukar ha bra saker.H HansomeHanson skrev:Jag märkte att något inte stod rätt till idag när jag hade ritat ett meterlångt streck med aluminiumlinjalen. Det var ju böjt, såg jag till och med med ögonmått. Jag jämförde linjalen med en krysslaser och ... se själva, TRE mm diff på mitten! Det är ju helt absurt att de alls får sälja sånt här skräp. Visst, man får vad man betalar för men den här kostade ändå 150 kr, jag skulle inte vilja ha betalt för att äga den.
Det förklarar också många misslyckade projekt här hemma när det bara inte har stämt, hur noga jag än har mätt och mätt om. Och nu har den förstört några ganska dyra melaminskivor.
Åker till K Bygg nu direkt och köper den dyraste linjalen de har. Stor varning!
EDIT: Ser nu att de bytt märke på den från Hard Head till Meec, men det är samma skit.
Det hjälper väl inte om t.ex. linjalen har en svacka eller bulle på mitten? Då hamnar den ju på samma ställe.Anonymiserad 618974 skrev:
Och om linjalen har en svacka eller bulle exakt på mitten???H Harald Blåtumme skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Stor varning för Bauhaus formplyfa (basform)!
Byggmaterial & Byggteknik -
Stor varning för företaget Fixofix
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Stor varning för Jula målar/ maskerings tejp.
Färg, Måla & Tapetsera -
Varning av BRF för störningar - hotar med att säga upp mig som bostadsrättsinnehavare
Juridik -
Stor varning för MM-hus i Vimmerby!
Hustillverkare